گروه سیاسی: قرعه نخستین استیضاح در دولت دهم به نام وزیر آموزش و پرورش افتاد. حمیدرضا حاجی بابایی که نزدیک به 10ماه پیش از جایگاه هیات‌رئیسه مجلس بلند شده و به یکی از پرچالش‌ترین وزارتخانه‌های کشور رفته بود،

مجلس

با برگزاری آزمون استخدامی پرسروصدای این وزارتخانه طرح استیضاح خود را رقم زد و حالا باید 10 روز دیگر بازهم به مجلس برگردد و از خود دفاع کند. طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش روز گذشته با 28 امضا در حالی از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد که پیش از آن طرح‌های استیضاح وزیران کشاورزی و نیرو در مجلس به جریان افتاده بود.

انتظار می‌رفت به‌علت آغاز سال تحصیلی جدید و هم به نسبت روابط دوستانه‌ای که حاجی بابایی با هیات رئیسه و نمایندگان مجلس دارد، موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش تنها در حد حرف باقی بماند؛ چه اینکه خود حاجی بابایی هم به این دوستی 14ساله تکیه کرده و گفته بود: نمایندگان مجلس جزو بهترین دوستان من هستند و بیشترین احترام را برای آنها قائل هستم، کسی غصه استیضاح من را نخورد.

اگر طرح استیضاح وزیر کشاورزی زودتر از استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام وصول می‌شد، با یادآوری استیضاح محمدرضا اسکندری در مجلس هفتم، تجربه دولت نهم و دولت دهم در این زمینه مشترک می‌شد. اگر چه در دولت سابق نیز بعد از وزیر کشاورزی، محمدرضا فرشیدی وزیر آموزش و پرورش به پای استیضاح رفت اما این بار مجلس مشکلات آموزش و پرورش را مقدم بر مسائل کشاورزی تشخیص داد.

تمرین دفاع

حمیدرضا حاجی‌بابایی که به‌منظور شرکت در اجلاس آموزش پیش دبستانی در مسکو به روسیه سفر کرده بود بلافاصله بعد از بازگشت از این سفر و ساعتی پس از اطلاع از اعلام وصول طرح استیضاحش، نشستی خبری با خبرنگاران ترتیب‌داد تا پیش از حضور در صحن علنی، در رسانه‌ها به دفاع از خود بپردازد.

عدم‌مدیریت صحیح در نحوه‌ مصاحبه و گزینش داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون اخیر، نابسامانی و عدم‌تعیین تکلیف آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، افزایش روزافزون آمار بزهکاری‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان، ‌وجودنداشتن برنامه‌ریزی صحیح و شفاف به‌منظور ارتقای سطح آموزشی مدارس و دبیرستان‌های کشور، جذب نیروهای خرید خدمتی و عدم‌تعیین تکلیف آنها و بالاخره نابسامانی‌های موجود در مدیریت این بخش از محورهای این طرح استیضاح است.

دعوا بر سر استیضاح

در پی اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش، درگیری لفظی در راهروی مجلس بین قاسم محمدی یکی از طراحان این استیضاح و یکی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد. پس از خروج قاسم محمدی از صحن پارلمان و درخواست وی برای مصاحبه‌ با خبرنگاران، یکی از نمایندگان ادوار مجلس که در راهرو حضور داشت، مطلبی درباره طرح‌های استیضاح در مجلس به زبان آورد که عصبانیت و واکنش تند نماینده‌ اردبیل را به‌همراه داشت.

این طراح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نمایندگان به نیابت از مردم این استیضاح انقلابی را به‌رغم خواست عده‌ای مطرح کردند، گفت: براساس قانون، استیضاح وزرا از وظایف قانونی نمایندگان است. محمدی با انتقاد شدید نسبت به نحوه‌ برگزاری آزمون استخدامی معلمان، یادآور شد: این آزمون زمینه‌های اجتماعی را مخدوش کرده، ضمن اینکه اخباری از اعمال نظر در نتایج این آزمون به دست رسیده که البته بعد از طرح این مسئله در مجلس به‌دلیل فشارهای اجتماعی تغییراتی در برگزیدگان آزمون اتفاق افتاد.

یونس اسدی نماینده‌ مردم مشکین‌شهر، مهم‌ترین محور استیضاح وزیر آموزش و پرورش را سوءمدیریت در این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: ما با این استیضاح از حقوق ملت دفاع می‌کنیم. وی همچنین با وارد دانستن برخی انتقادات به عملکرد حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، به برگزاری مراسم افطاری معلمان از سراسر کشور اشاره کرد و گفت: این در حالی است که در آموزش و پرورش ما گره‌های اقتصادی زیادی وجود دارد.

بحث برگزاری مراسم افطاری معلمان در سراسر کشور به یکی از پرحاشیه‌ترین اتفاقات این وزارتخانه در ماه اخیر تبدیل شده است. این موضوع البته یکی‌از محورهای طرح تحقیق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است که در جلسه علنی روز یکشنبه موید حسینی صدر طرح آن را به هیات رئیسه تقدیم کرد.

به این ترتیب اگر اتفاق خاصی در 10 روز آینده نیفتد حاجی بابایی که خود زمانی از اصلی‌ترین طراحان استیضاح‌های وزیران آموزش و پرورش در دولت‌های گذشته بود، باید در جلسه علنی روز یکشنبه 18 مهر به مجلس بازگردد و در پشت تریبون از عملکرد خود دفاع کند. او اگر رای نیاورد تنها وزیر آموزش و پرورشی است که بدون تجربه یکسال تحصیلی باید از وزارت آموزش‌و‌پرورش خداحافظی کند.

کد خبر 117279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز