گروه اقتصادی: این هفته برای بانک مرکزی سرنوشت ساز است تا دریابد سیاست مداخله رسمی در بازار ارز و طلا تا چه اندازه جواب خواهد داد.

ورای اظهارنظرهای مسئولان، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای کوتاه اما مهم سیاست رسمی خود را اعلام و تاکید کرد که تزریق طلا و سکه به بازار براساس نرخ جهانی صورت می‌گیرد اما نرخ ارز به‌صورت روزانه تعیین می‌شود.به گزارش همشهری، اقدام رسمی بانک مرکزی و دولت مبنی بر مداخله در بازار ارز و طلا در شرایطی صورت می‌گیرد که نرخ طلا در بازارهای جهانی روند صعودی دارد و هر اونس طلا بیش از 1314 دلار خرید و فروش می‌شود

ولیکن نرخ دلار در بازارهای جهانی بر خلاف روند صعودی هفته گذشته در بازارهای داخلی، تضعیف شده است.البته هنوز مشخص نیست سیاست کنترل قیمت ارز و به‌طور مشخص دلار بر چه مبنایی صورت می‌گیرد و آیا دو نرخی شدن نرخ دلار در بازار رسمی بانکی و بازار آزاد، با مداخله بانک مرکزی دوباره یک نرخی خواهد شد؟ بر اساس این گزارش عرضه محدود ارز توسط بانک مرکزی و فشار تقاضای داخلی در روزهای اخیر باعث فاصله گرفتن نرخ ارز در بازار آزاد نسبت به بازار بین بانکی شده است.

مبنای قیمت‌گذاری دلار؛ بودجه سالانه یا...

در حال حاضر اصلی‌ترین پرسش این است که آیا سیاست بانک مرکزی در کنترل نوسان شدید نرخ دلار بر مبنای بودجه سالانه خواهد بود (یعنی هر دلار کمتر از هزارتومان) یا اینکه نرخ ارز در بازار بین بانکی افزایش خواهد یافت؟ محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی در این زمینه اعلام کرد: قیمت ارز در این هفته به قیمت‌های متعادل خود در بازار یعنی 1060 تومان خواهد رسید. به گزارش مهر، او گفت: بانک مرکزی تصمیم دارد که قیمت ارز را به حالت اولیه خود بازگرداند.

بهمنی افزایش قیمت دلار در بازار آزاد را کاذب توصیف کرد و وعده داد: قطعا این هفته قیمت دلار به حالت عادی خود بر می‌گردد. او قیمت واقعی دلار در بازار را حداکثر 1060 تومان اعلام کرد و گفت: قیمت دلار در بازار تا هفته آینده به این رقم یا حتی پایین‌تر از آن نیز خواهد رسید و همچنین بازار ارز نیز به‌زودی تعدیل خواهد رسید.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین تصریح کرد: در بخش طلا و سکه نیز قیمت‌ها با توجه به قیمت‌های جهانی تعیین خواهد شد، همچنین به حد کافی در بازار سکه عرضه خواهیم کرد؛ بنابراین دلیلی ندارد که قیمت‌ها در بازار سکه بالاتر از قیمت‌های جهانی باشد. او گفت: هر میزان که نیاز بازار باشد طلا وارد بازار خواهیم کرد، زیرا ذخایر طلای کشور بالاست و به حد طلب بازار از طریق بانک کارگشایی و بانک‌ها با توجه به نیاز بازار، سکه در اختیار افراد با توجه به قیمت‌های جهانی قرار خواهد گرفت.

بهمنی خاطرنشان کرد: هرگونه تبانی و سفته بازی در بازار ارز تاثیری بر قیمت‌ها ندارد و قیمت سکه نیز به سرعت کاهش خواهد یافت.اما حمید پورمحمدی قائم مقام بانک مرکزی از مهار جهش قیمت دلار تا چند روز آینده خبر داد اما گفت: نوسان نرخ ارز اقتضای بازار آزاد است.

او با بیان اینکه نمی‌توان رقم دقیقی از نرخ دلار را پیش‌بینی کرد چرا که بازار بازی و آزادی خود را دارد، وعده داد که جهش قیمت دلار مهار شده و در روزهای آینده به حدود 1050 تومان خواهد رسید. پورمحمدی با بیان اینکه در روزهای آتی نرخ دلار به قیمت روزهای عادی پیش از نوسان باز می‌گردد، افزود: جهت‌گیری ما در بانک مرکزی این است که نرخ دلار را حول و حوش آنچه در قانون بودجه دیده‌شده، نگه داریم.

4 فرمان برای مهار بازار ارز و طلا

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به وظیفه بانک مرکزی برای نظارت بر حسن اجرای قوانین و سیاست‌های پولی و بانکی و مدیریت نرخ ارز و طلا و به‌منظور حفظ حقوق متقاضیان واقعی و رعایت صرفه و صلاح مردم، تصمیمات زیر اتخاذ گردید:

1- ارز مورد نیاز تمامی مردم و فعالین اقتصادی به هر میزان از طریق بانک‌ها و صرافی‌ها در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

2- بانک مرکزی طلا و سکه مورد نیاز متقاضیان را باتوجه به نرخ جهانی به هرمیزان به‌صورت روزانه تامین می‌نماید.

3- نرخ ارز به‌صورت روزانه تعیین می‌گردد.

4- حوزه نظارت بانک مرکزی به‌صورت محسوس و غیرمحسوس برحسن اجرای این عملیات نظارت خواهد نمود و با هرگونه اخلال در بازار ارز و طلا برخورد قانونی می‌نماید.

کد خبر 117351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز