دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

محمد سرابی: از ابتدای تابستان اعتراضات جوانان کشمیری به دولت هند شروع شد، ولی این روزها اعتراض‌ها شدیدتر شد و کار به تیراندازی مستقیم و اعلام حکومت نظامی رسید.

دوچرخه 572

در طول سه ماه ناآرامی حدود 100 نفر در این منطقه کشته شدند. کشمیر درست در شمال هند قرار دارد و دو طرف دیگر مرزهای آن با چین و پاکستان است. فقط چین در مورد این منطقه ادعایی ندارد و هند و پاکستان هر دو مدعی حکومت بر تمام کشمیر هستند. بنا به قراردادهای بین‌المللی دو‌سوم منطقه «جامو و کشمیر» در اختیار هند و بقیه دست پاکستان است اما بعضی از اهالی این منطقه می‌خواهند کشور مستقلی را درست کنند.

مسائل مذهبی هم در کشمیر مهم است، زیرا مسلمان‌ها در منطقه زیر نظر هند زندگی می‌کنند و اتفاقات این چند ماه هم در این منطقه رخ داد. ماجرا با تظاهرات مردمی شروع شد که با نیروهای نظامی هند سرکوب شده بود. ارتش هند اعلام کرد که تظاهرکنندگان خشونت را با سنگ‌پرانی شروع کردند، ولی «علیشاه گیلانی»، از شخصیت‌های مسلمان منطقه که تمایل به استقلال کشمیر دارد، ادعا می‌کند که تظاهرات آرام بوده و هند به دنبال ایجاد درگیری است.

برای مدتی طولانی مقررات منع رفت و آمد در «سرینگر»، مرکز کشمیر برقرار شده بود و نیروهای نظامی هند به کسانی که این قوانین را رعایت نمی‌کردند تیراندازی می‌کردند. با وجود این که معمولاً درگیری‌های کشمیر به سرعت به هر دو کشور هند و پاکستان ارتباط پیدا می‌کند، این بار پاکستان موضع خاصی نگرفته است.

کشمیر زیباترین مناظر طبیعی را در بین کشورهای اطراف دارد.

کد خبر 117517
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز