سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از چندین مرحله هشدار و تذکر کتبی، فیفا سرانجام فوتبال نیجریه را به دلیل دخالت‌ دولت این کشور محروم کرد.

fifa

فیفا در حکمی کلیه فعالیت‌های فوتبال نیجریه را در عرصه‌ ملی به حالت تعلیق در آورد و به این ترتیب این تیم نمی‌تواند در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آفریقا شرکت کند.

این اقدام فیفا در حالی صورت گرفت که پیش از این دو بار به صورت رسمی به فدراسیون فوتبال این کشور هشدار داده شده بود.

ماجرا زمانی آغاز شد که تیم ملی نیجریه در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی از پس تیم‌های آرژانتین، کره جنوبی و یونان برنیامد و نتوانست به دور بعدی رقابت‌ها راه پیدا کند. رئیس جمهور نیجریه پس از حذف از جام جهانی با "بی‌شرمانه" و" ننگ آور" خواندن نتایج تیم ملی فوتبال این کشور در جام جهانی، دستور محرومیت تیم ملی از حضور در عرصه‌های بین‌المللی را به مدت دو سال صادر کرد و فیفا به سرعت به این تصمیم واکنش نشان داد و اعلام کرد در صورتی که حکم محرومیت ظرف 48 ساعت پس گرفته نشود محرومیت سنگینی در انتظار فوتبال نیجریه خواهد بود.

به دنبال واکنش صریح فیفا رئیس جمهور نیجریه عقب نشینی کرد و حکم محرومیت را پس گرفت، هر چند مدتی بعد شواهدی به دست فیفا رسید که بر اساس آن بازیکنان حق نداشتند بدون هماهنگی با دولت نیجریه برای تیم ملی بازی کنند.

فیفا که به شدت با دخالت مقامات سیاسی و دولتی در فوتبال مخالف است، بار دیگر به نیجریه هشدار داد که با تکذیب سران فدراسیون این کشور روبرو شد اما با ادامه‌ دخالت‌های دولت و تصمیم عجیب وزیر ورزش این کشور، فیفا سرانجام با انتشار بیانیه‌ای فعالیت فوتبال نیجریه در بازی‌های بین‌المللی را به حالت تعلیق در آورد. به دستور وزیر ورزش نیجریه لیگ فوتبال نیجریه باید به گونه‌ای برگزار شود که هیچ تیمی در آن سقوط نکند!

به گزارش ایسنا، در بیانیه‌ فیفا آمده است: کمیته موارد اضطراری فیفا، به این وسیله فوتبال نیجریه را به دلیل دخالت دولت این کشور محروم می‌کند.

در ادامه‌ این بیانیه به این نکات اشاره شده است: این تصمیم به دلیل کاهش اختیارات فدراسیون فوتبال نیجریه و دادگاهی کردن برخی از سران این فدراسیون گرفته شده است. وتو شدن دستورهای فدراسیون فوتبال نیجریه و کمیته اجرایی این فدراسیون توسط وزیر ورزش این کشور و دستور مستقیم وزیر ورزش برای برپایی لیگ نیجریه به صورتی که هیچ تیمی سقوط نکند از دیگر دلایل این محرومیت است.

با محرز شدن این که فدراسیون فوتبال نیجریه و کمیته‌ اجرایی این فدراسیون نمی‌تواند به صورت مستقل و بدون دخالت وزارت ورزش کارش را انجام دهد، این تصمیم از سوی کمیته گرفته شده و به این وسیله به فدراسیون فوتبال نیجریه ابلاغ می‌شود.

در بیانیه‌ فیفا زمان خاصی برای پایان محرومیت در نظر گرفته نشده است: " این محرومیت تا زمانی که عملیات قضایی در این کشور متوقف نشود و کمیته‌ اجرایی نتواند به صورت مستقل به کار خود ادامه دهد پابرجا خواهد بود."

در این بیانیه درباره‌ محرومیت فوتبال نیجریه آمده است : در طول دوران محرومیت، فدراسیون فوتبال نیجریه حق ندارد برای مسابقه‌های برون مرزی شامل دیدارهای دوستانه، بین‌المللی و قاره‌ای تیمی اعزام کند. باشگاه‌های این کشور هم حق حضور در رقابت‌های بین‌المللی را ندارند. همچنین هیچ یک از اعضای این فدراسیون حق شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های فیفا را ندارند.

به این ترتیب نیجریه که بازی نخست خود را در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آفریقا مقابل ماداگاسکار با پیروزی 2 بر 0 به پایان برده بود، حق ادامه حضور در این رقابت‌ها را نخواهد داشت.

کد خبر 117583
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز