جمعه ۱۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه تهران در نیمه دوم مهر ماه به امامت حجت الاسلام خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت‌اسلام خاتمی نماز جمعه تهران

 به گزارش ایسنا،  آیت‌الله سیداحمد خاتمی، طی سخنانی در خطبه‌های دوم نمازجمعه‌ این هفته‌ تهران، تصریح کرد: مبنای حمایت حوزه‌ علمیه‌ی قم از نظام اسلامی روایتی است که بزرگان ما در ابتدای درس مکاسب به مدت چند هفته از آن استفاده می‌کنند و این روایت، محور درس است.

 وی افزود: در این روایت یکی از جهات و معایش بندگان، ولایت عنوان شده که این ولایت به ولایت والی عادل و ولایت والی ظالم تقسیم می‌شود. در مقابل ولایت والی ظالم باید ایستاد، اما ولایت والی عادل را باید با تمام وجود تقویت کرد؛ چرا که کمک به والی عادل تلاش در جهت گسترش دین خداست.

 عضو هیات رئیسه‌ مجلس خبرگان رهبری، تاکید کرد: حوزه‌ علمیه و قاطبه‌ حوزویان به فضل الهی حامی نظام اسلامی هستند و یک قدم نیز از این حمایت عقب نخواهند نشست. این مطلب را به بدخواهان نظام می‌گویم که طی یکی - دو هفته‌ اخیر شدیدترین دروغ‌پردازی‌ها را در رابطه با حوزه داشته‌اند. دشمنان، آرزوی جدایی حوزه از نظام اسلامی و ولایت فقیه را به گور خواهند برد.

 امام جمعه‌ موقت تهران، با اشاره به سفر قریب‌الوقوع مقام معظم رهبری به قم خاطر نشان کرد: ان‌شاءالله به زودی مقام معظم رهبری به قم سفر خواهند کرد و در دهه‌ کرامت با رهنمودهای الهی و کارگشای‌شان بهترین هدیه را به جهان اسلام، امت اسلام و اهل قم عنایت خواهند فرمود.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار ائمه‌ جمعه‌ی سراسر کشور مبنی بر لزوم دشمن‌شناسی اشاره و تصریح کرد: تعجب می‌کنم که چطور موضوع به این مهمی مغفول واقع شد. آنگونه که بنده احصاء کرده‌ام، موضوع دشمن‌شناسی یک ششم آیات قرآن را تشکیل می‌دهد چنانکه 10 طایفه آیه در این زمینه داریم، 560 بار واژه‌ کفر، کفار و کافرین، 350 آیه در رابطه با منافقین، 87 بار واژه‌ی شیطان و شیاطین، 11 بار واژه‌ ابلیس، 66 بار واژه‌ عدو و عدوان و در مجموع با احتساب گروه‌های دیگر بیش از 1160 آیه مربوط به دشمن‌شناسی در قرآن آمده است؛ لذا از مسئله‌ای به این مهمی نباید غفلت کرد.

عضو هیات رئیسه‌ مجلس خبرگان رهبری در همین زمینه، ادامه داد: در گام اول باید دشمن را باور کنیم و غافل نشویم. باید بدانیم که دشمن با یک نظام سیاسی طرف نیست، بلکه با نظامی دینی طرف است و دعوای ما با آنها بر سر دین ماست. دشمن نمی‌تواند یک نظام مقتدر اسلامی را در منطقه تحمل کند.

 خاتمی گفت: اگر دشمن با ما درگیر است، با ایران اسلامی درگیر است، نه با ایران، زیرا این ایران قبل از انقلاب هم بود، اما با آنها همراهی می‌کرد. بنابراین بدانید تا زمانی که ما اسلامی و ارزشی هستیم دشمن داریم، داشته‌ایم و خواهیم داشت. همانگونه که از نماز و روزه خسته نمی‌شویم، از جهاد هم نباید خسته شویم.

 امام جمعه‌ موقت تهران، پنج شیوه و شگرد را برای دشمن در شرایط کنونی برشمرد و اظهار کرد: دشمن در هر زمانی شگرد و ترفندی را دنبال می‌کند که ما باید این شگرد و ترفند را بشناسیم. ایجاد تفرقه در جامعه‌ی اسلامی، تفرقه‌ی مسئولین با یکدیگر بخصوص دعواهای تریبونی، تفرقه‌ مردم با مسئولین و با یکدیگر و تفرقه بین شیعه و سنی و دمیدن در اختلافات. اولین شیوه و شگرد دشمن است.

 وی با بیان این‌که توصیه‌ امام و مقام معظم رهبری همواره بر مسئله‌ی وحدت بوده است، ادامه داد: باید باورمان شود که این شیوه‌ی دشمن است، لذا صاحبان تریبون و مسئولان باید وحدت‌مدارانه عمل کنند و اظهارنظرها و عملکردهایشان باید در این راستا باشد.

 عضو هیات رئیسه‌ مجلس خبرگان رهبری، با بیان این‌که در جریانات اخیر، مقام معظم رهبری علمدار وحدت شدند، خاطر نشان کرد: در حالی که برخی به اسم‌عالمان در برخی کشورها فتوای تکفیری و حکم به قتل بخش اعظمی از مسلمانان می‌دهند، مقام معظم رهبری موضع وحدت‌مدارانه‌ای گرفتند که حتی آنها که نمی‌خواستند تقدیر کنند، از آن تقدیر کردند. محور وحدت ما مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای است.

 خاتمی دومین شیوه‌ی دشمن را زدن شالوده‌ی انقلاب برشمرد و با بیان این‌که دین، اسلام و ارزش‌های اسلامی شالوده‌ی انقلاب است، افزود: زنده شدن جریان سکولاریسم در کشور از حدود یک دهه‌ی قبل، دم زدن از حکومت منهای دین، دمیدن در بدحجابی‌ها و بعضا بی‌حجابی‌ها، ترویج خرافات و عرفان‌های بدلی و قلابی و دمیدن در بی‌تفاوتی میان برخی مذهبی‌ها و هیآت مذهبی در همین راستاست که می‌خواهند شالوده‌ی انقلاب را هدف قرار دهند.

 خطیب این هفته‌ نمازجمعه‌ تهران، زدن ستون خیمه‌ی انقلاب را شگرد دیگر دشمن عنوان کرد و گفت: هویت این انقلاب با ولایت فقیه و ولی فقیه گره خورده است. اگر این نهاد نبود قطعا انقلاب ما سرنوشت دیگری می‌یافت. تمام وجه‌ بی‌همتی دشمنان برای از بین بردن این نهاد است. عزت امروز ایران و سیادت و سربلندی کشور از ولی فقیه است و ولایت فقیه خار در چشم و استخوان در گلوی دشمنان شده است. بر همین اساس، دشمنان لحظه‌ای از تضعیف ولایت فقیه و شخص ولی فقیه کوتاه نمی‌آیند. کسانی که در خارج هستند به صراحت و داخلی‌ها با کنایه و ایما و اشاره این کار را انجام می‌دهند.

 وی افزود: البته افرادی هستند که با ولی فقیه دیروز هم مخالف بودند. همان کسانی که می‌گفتند ما در زمان امام هم مخالف ولایت فقیه بودیم، اما می‌ترسیدیم بیان کنیم. این افراد کینه‌ دیرین خود را با دشمنی با ولی فقیه امروز نمایش می‌دهند. اما امروز به فضل خدا ولایت فقیه برای مردم ما یک اصل پذیرفته‌شده‌ بی‌تردید است و مردمی که ما می‌شناسیم تا آخرین نفس، آخرین نفر و تا آخرین قطره‌ی خون پای علم ولایت فقیه ایستاده‌اند.

 خاتمی چهارمین شیوه‌ دشمن را سیاه‌نمایی دانست و خاطر نشان کرد: ندیدن یا کمرنگ نشان دادن موفقیت‌ها، بزرگ‌نمایی کاستی‌ها، بیش از اندازه نشان دادن دشمن و خالی کردن دل مردم در همین راستا صورت می‌گیرد. ما منکر کاستی‌ها نیستیم، اما باید این موضوع را منصفانه و واقع‌بینانه و در کنار موفقیت‌ها دید.

 عضو هیات رئیسه‌ مجلس خبرگان رهبری، تاکید کرد: مسئولان ما توجه دارند که اگر امت ما بخواهد امت نمونه‌ای باشد، باید تمام تلاش‌ها در جهت بهبود معیشت مردم صورت گیرد. مسئله‌ی تورم برای مردم ما مهم است. بیکاری جوانان درد است. نباید منکر اصل فقر شد. با این حال شهادت می‌دهم که دولت‌های پس از انقلاب از ابتدا تاکنون پیوسته این دغدغه‌ها را داشته‌اند، منتها باید کارها برنامه‌ریزی شده باشد. بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری ما باید به سمت تولید و به فضل خدا در جهت صادرات گام برداریم و ملت ما نیز نشان داده که توان این موضوع را دارد.

 وی شبهه‌افکنی مدام را پنجمین شیوه و شگرد دشمن بیان کرد و ادامه داد: می‌گویند دین در کشور ما کمرنگ شده است. در نظرسنجی اخیری که واقع‌بینانه انجام شده اکثریت قریب به اتفاق جامعه گفته‌اند که حجاب و پوشش اسلامی را می‌خواهیم. علاوه بر این در مراسم احیا و اعتکاف دیدیم که صدها هزار جوان آمدند. چرا دروغ می‌گویید؟ البته کسانی هم هستند که هنجارشکنی می‌کنند، اما امروز به فضل خدا تهران نشانه‌های یک شهر دینی را داراست.

 عضو هیات رئیسه‌ مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: دشمنان می‌گویند جمهوریت از بین رفته است. اگر حضور 85 درصدی مردم پای صندوق‌های رای جمهوریت نیست، پس جمهوریت چه چیزی است؟ البته تفسیر آنها این است که جمهوریت یعنی ما از صندوق‌های رای بیرون بیاییم. این افراد از آزادی انتخابات دم می‌زنند، اما می‌گویند آزادی انتخابات زمانی است که ما از صندوق‌ها بیرون بیاییم. این منطق نادرستی است. اگر واقعا اهل دموکراسی هستید لااقل به دموکراسی پایبند باشید.

 امام جمعه‌ موقت تهران در ابتدای خطبه‌ دوم نماز جمعه امروز تهران با تشکر از امت وفادار ایران اسلامی برای لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری در جهت کمک به سیل‌زدگان پاکستان، تصریح کرد: کمک‌های شما شایان توجه بود، اما فاجعه عمیق است و می‌طلبد که همچنان امت اسلام و سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی همچنان با در نظر گرفتن عمق فاجعه در حد توان به کمک‌های خود ادامه دهند.

 وی با گرامیداشت هفته‌ی نیروی انتظامی این نیرو را حافظ امنیت کشور برشمرد و خاطر نشان کرد: امنیت زیربنای اصلی همه‌ی موفقیت‌ها در عرصه‌های گوناگون علمی، سیاسی، اقتصادی و ... است که تامین این امنیت را عزیزان نیروی انتظامی عهده‌دار هستند و ما از خدا توفیق روزافزون آنها را طلب می‌کنیم.

 خاتمی با اشاره به فرا رسیدن اول ذیقعده سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س)، گفت: ایران اسلامی این افتخار را دارد که دو پاره تن موسی بن جعفر (ع) در واقع در این کشور میزبان هستند و ما میهمان سفره‌ آنها هستیم.

 عضو هیات رئیسه‌ مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی حضرت معصومه (س) به آمدن آن حضرت به شهر قم اشاره کرد و افزود: وقتی آن حضرت به قم وارد شدند با دنیای تجلیل و تکریم روبه‌رو گشتند و بنابراین باید هم به اهل قم و هم به عموم ملت عرض کنم که قدر این امامزاده‌ی لازم‌التعظیم را بدانید، زیرا تجلیل از حضرت معصومه (س) هم مودت فی‌القربی است که اجر رسالت است، هم تعظیم شعائر و مقام شهادت است و هم عمل به توصیه‌ی امامان.

 امام جمعه‌ موقت تهران، با بیان این‌که حضرت معصومه به صورت مدبرانه‌ای قم را برای ورود انتخاب کرد، ادامه داد: قم این افتخار را دارد که در دوره‌ غربت اهل بیت حامی ایشان بوده است. امام صادق (ع) پیش از تولد حضرت معصومه (س) فرمود که ما را حرمی است و آن شهر قم است. به زودی پاره‌ی تن من از آنجا دفن می‌شود و هر کس با معرفت به زیارت او برود زمینه‌ی بهشت برای او آماده است.

 خاتمی گفت: امام صادق (ع) این مدال افتخار را به مردم قم داده است و از زمان ایشان تاکنون این شهر تجلی تولی به اولیای خدا و تبری از دشمنان خدا بوده است. در طول تاریخ بنی‌العباس این سلسله نتوانست بر این شهر چنگ بیاندازد و در طول 57 سال حکومت سپاه پهلوی نیز قم پیوسته مورد بغض این دشمنان اسلام و قرآن بود. هم‌اکنون بحمدالله حوزه‌ی علمیه‌ی قم و مردم آن در خط مقدم پشتیبانی از نظام اسلامی قرار دارند.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی طی سخنانی در خطبه‌های اول نمازجمعه‌ی امروز تهران پس از توصیه به تقوا و نگهداری حریم برای ذات ربوی، تصریح کرد: یکی از زیرمجموعه‌های انس با خدا، دعاست که یک بخش آن حال و باور و بخش دیگر مقال و گفتار است.

 وی افزود: دعاکننده باید خود را یکپارچه نیاز بداند و باورش شود که در مقابل خداوند هیچ است. تا زمانی که انسان چشم به این و آن دارد دعایش دعا نیست. البته ما موظفیم که از طریق برخی اسباب، کارهایمان را انجام دهیم، اما سخن این است که سبب نباید انسان را از مسبب‌الاسباب غافل کند.

 عضو هیات رئیسه‌ مجلس خبرگان رهبری، با تاکید بر لزوم دارا بودن حضور قلب هنگام دعا، خاطر نشان کرد: حضور قلب یعنی وقتی انسان دعا می‌کند، باید تمام جانش متوجه ذات مقدس ربوبی باشد.

 خاتمی با اشاره به مقال و گفتار در دعا، اظهار کرد: اینکه انسان فقط بنشیند و لفظی به عنوان دعا نگوید، دعا محقق نمی‌شود. انبیای الهی شدیدا اهل دعا بودند چنانکه باید گفت بخشی از مددهای الهی جنگ بدر مدیون دعاهای پیامبر اکرم بود. اگر قرار است عنایت خدا سرازیر شود، باید این باور، خود را در گفتار نشان دهد.

 خطیب این هفته‌ نمازجمعه‌ تهران، در پایان خطبه‌ی اول ،با بیان این‌که دعا ادب مخصوص به خود را دارد، تصریح کرد: دعای واقعی آن است که قلب و زبان با یکدیگر هماهنگ باشند.

کد خبر 117813
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز