نوشیروان کیهانی زاده: سانتی رافائل نقاش شهیر ایتالیایی در سوم مارس1383م در نزدیکی شهر فلورانس ایتالیا به دنیا آمد.

وی ابتدا نقاشی را نزد پدرش آموخت و سپس از استادان زمان خود بهره گرفت. وی در جوانی راهی رم شد و پس از چندی در واتیکان بزرگ‌ترین و بهترین نقاشی‌های خود را به وجود آورد. وی در واتیکان به ریاست معماران و سرپرستی ساختمان‌ها و بناهای مذهبی دست یافت و در تزئین واتیکان تلاش زیادی از خود نشان داد. هنر او از تعادل و هماهنگی کلیه کیفیت‌های هنری تشکیل شده بود. سانتی رافائل سرانجام در دهم اکتبر1520م در 37سالگی درگذشت.

سالگشت مرگ مامون، خلیفه‌ای که مادرش ایرانی بود

دهم اکتبر سال 833 میلادی مامون هفتمین خلیفه عباسی که مادرش یک ایرانی بود، در جریان لشکرکشی به آناتولی (ترکیه آسیا) برای جنگ با روم شرقی، در شهر سارد ناگهان درگذشت. وی 47 ساله بود و 20 سال خلافت کرده بود. هارون الرشید پدر او، قبلا مامون را به‌عنوان جانشین امین (پسر دیگرش) اعلام کرده و فرمانداری کل خراسان را به وی داده بود که پس از مرگ پدر، امین فرزند خود موسی را جانشین اعلام کرد و این کار، فرصت مناسبی به طرفداران ایرانی او داد تا به حمایت از مامون به پاخیزند، ارتش امین را در 3نبرد از جمله جنگ ری شکست دهند، بغداد را بگیرند و سر امین را برای مامون به خراسان بفرستند. میدان جنگ ری، محل امروز تهران بود.

استقرار نظامی انگلستان در ایران طبق قرارداد سن پترزبورگ

در این روز در سال 1290هجری خورشیدی (10 اکتبر 1911) در تهران خبری انتشار یافته بود به این مضمون که در اجرای پیمان نامه سال 1907 انگلستان و روسیه مبنی بر تقسیم وطن ما، اصطلاحا به دو منطقه نفوذ، دولت انگلستان در بوشهر و سپس مناطقی پیرامون مناطق نفتخیز (خوزستان) نیروی نظامی مستقر خواهد کرد. این نیرو که هند را با کشتی ترک کرده بود 12روز بعد بوشهر را عملا اشغال نظامی کرد و در آنجا باقی ماند و بعدا به همین ترتیب شهر آبادان و... تحت کنترل نظامی انگلستان درآمدند. انگلستان هیچگاه از نقاط حساس خاورمیانه چشم برنگرفته است و استقرار آن در منطقه بصره از 2003 به همین دلیل بوده است که به اصرار، از آمریکا خواست که تمشیت امنیت در جنوب عراق را به نیروهای انگلیسی بسپارد. همکاری لندن با دولت واشنگتن از نخستین روز عملیات نظامی افغانستان در اکتبر 2001 نیز به همین دلیل بوده است.

مورگان شوستر

دهم اکتبر 1911 «مورگان شوستر» آمریکایی که خزانه‌دار کل ایران بود در پی اعلام این حقیقت که تا مسئله «مالیات‌گیری دقیق و در سر موعد مقرر» در ایران حل نشود و در این مورد سختگیری و دقت لازم به‌عمل نیاید هیچ‌یک از مشکلات این کشور برطرف نخواهد شد، دستور داد که اموال شعاع السلطنه تا تسویه بدهی مالیاتی‌‌اش توقیف شود. در پی این اقدام، دولت روسیه که طبق پیمان تقسیم ایران (قرارداد آگوست 1907 سن پترزبورگ)، در وطن ما قزاق مستقر ساخته بود برای جلوگیری از اجرای تصمیم شوستر، به بهانه متوسل شد و در اطراف املاک شعاع‌السلطنه نیروی نظامی مستقر ساخت! در آن زمان دولت آمریکا بی‌طرف بود و در مسائل بین‌المللی دخالت نداشت و لذا استخدام مستشار مالیه از آن کشور برای ایران، از نظر انگلستان و روسیه بلامانع بود.

کد خبر 117895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز