فریبا خانی: نمایشگاه «بهترین‌ها برای غنچه‌های شهر» دیروز به کار خود پایان داد.

دوچرخه 574

نشریه دوچرخه با ضمیمه‌اش برای کوچک‌ترها یعنی «سه چرخه» در این نمایشگاه غرفه داشت و مسابقه‌هایی برای کودکان برگزار کرد. این جشنواره برای کودکان زیر چهار سال بود و ربطی به نوجوانان نداشت. اما خبرنگار دوچرخه در این نمایشگاه با کارشناسان و مسئولانی صحبت کرد که خبرهایی برای نوجوانان شهر داشتند. در غرفه آتش‌نشانی به رئیس واحد آموزش عمومی و داوطلبان آتش‌نشانی برخوردیم؛ علی خیاطی به خبرنگار دوچرخه گفت: «ما در این نمایشگاه به پیام‌های ایمنی برای کودکان و نوجوانان پرداختیم، اما بحث آموزش آتش نشانی و گرفتن عضوهای داوطلب آتش نشان سال‌هاست که انجام می‌شود. ما در سطح مدرسه‌ها از پیش دبستانی تا دبیرستان آموزش‌هایی داریم. دانش‌آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان می‌توانند در 94 ایستگاه در سطح شهر تهران برای شرکت در دوره های آموزشی ویژه داوطلبان آتش‌نشانی ثبت نام کنند.»

مریم میرزایی، یکی از آتش‌نشانان جوان داوطلب گفت در فرهنگ‌سرای شهران ثبت‌نام کرده ،10جلسه دوره دیده ، در مانورهایی شرکت کرده و بعد از امتحان، آتش نشان داوطلب شده است.

اداره سلامت شهرداری تهران نیز در طول نمایشگاه غرفه فعالی داشت. فریبا پیرنجفی، یکی از همکاران غرفه اداره سلامت شهرداری تهران به خبرنگار دوچرخه گفت: «ما در این‌جا به معرفی اداره کل سلامت پرداختیم. در این غرفه مشاورانی داشتیم که به کودکان و نوجوانان در مورد تغذیه و سلامتی و روان‌شناسی مشاوره می‌دادند.»

به گفته او این اداره با راه اندازی و ایجاد خانه‌های اسباب‌بازی در محلات برای کودکان محله، فضایی برای بازی و آموزش مهارت‌های زندگی ارائه می‌دهد. همچنین مرکز آموزش مهارت‌های اجتماعی کودکان برای پیشگیری از آسیب رفتارهای پرخطر به کودکان و نوجوانان مشاوره می‌دهد. آموزش مهارت‌های زندگی یکی دیگر از کارکردهای این مرکز است.

اما در غرفه اداره کل آموزش و مشارکت‌های شهروندی شهرداری تهران نیز فرصتی فراهم شد تا با فریبا برامو، کارشناس ارشد این اداره کل صحبت کنیم. او در باره فعالیت‌های اداره مشارکت‌های شهروندی شهرداری تهران گفت: «آموزش مسائل شهروندی در این اداره برای گروه‌های سنی مختلف تعریف شده است. برای کودکان دبستانی آموزش‌هایی داریم و آنها «شهردار خانواده» هستند. شهرداران ما در مدرسه راهنمایی «شهردار مدرسه» نامیده می‌شوند و برای دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی «شهرسازان جوان» را داریم. آنها به نوعی در باره مسائل شهروندی آموزش خواهند دید و مشارکت خواهند داشت.»

اما یک طرح جالب دیگر در شهر تهران در حال اجرا است و آن آشنایی کودکان و نوجوانان با بازی‌های محلی و سنتی و قدیمی است. این طرح «کوچه بازی» نام دارد.

مژگان دولتشاهی، کارشناس بازی‌های محلی منطقه 5 شهرداری تهران گفت: «کارشناسان در محله‌های شهر تهران بازی‌هایی مثل هفت سنگ و یک قل، دو قل و غیره را آموزش می‌دهند. این طرح برای زنده نگه داشتن بازی‌‌های محلی و سنتی ایرانی است که با آمدن رایانه و بازی‌های مدرن به فراموشی سپرده شده است. شهرداری تهران بعد از آموزش‌های لازم مسابقه‌های محلی برگزار می‌کند و به بهترین تیم‌های محلی جایزه‌هایی تعلق می‌گیرد.»

کد خبر 118318
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز