چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

محمد سرابی: در سودان قرار شده است که تمام کودکان سرباز تا آخر سال از ارتش خارج شوند. ارتش آزادی‌بخش سودان قول داده دیگر از این سربازان کم‌سن و سال استفاده نکند.

دوچرخه 574

کودک- سرباز به هر فردی می‌گویند که با سن کمتر از 18 سال عضو یک نیروی نظامی رسمی یا شبه‌نظامی باشد. معمولاً این اتفاق در گروه‌های شبه‌نظامی می‌افتد. شبه‌نظامیان در نقاط مختلف دنیا سعی می‌کنند کودکان را از سنین کم به گروه‌های خود جذب کنند تا در آینده به آنها وفادار بمانند و حاضر باشند برایشان بجنگند. این سربازان در سن بالاتر چیزی به جز جنگ و خونریزی نمی‌شناسند.

در بسیاری از جنگ‌های داخلی قاره افریقا کودکان مسلحی درگیرند که ارتباطی با خانواده‌هایشان ندارند و تنها گروه نظامی‌ای را که در آن عضو هستند می‌شناسند. سودان، بروندی، جمهوری افریقای مرکزی، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، سومالی، اوگاندا و زیمبابوه کشورهایی هستند که در آنها کودکان سرباز وجود دارند. حدود 40 سال قبل پیمان‌نامه‌هایی برای استفاده نکردن از کودکان در جنگ نوشته شد.

هنوز هم افراد زیر 18 سال به بهانه‌های مختلف در نبرد یا مسائل مربوط به آن حضور دارند. تعداد واقعی این کودکان مشخص نیست، ولی گفته می‌شود که بین 200 تا 300 هزار کودک در جهان، نظامی یا شبه‌نظامی محسوب می‌شوند

کد خبر 118337
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز