علی شاکری: هم‌گروهی با کره‌جنوبی و کویت، دو مدعی شماره یک هندبال آسیا اوج بداقبالی هندبال ایران در مراسم قرعه‌کشی شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی گوانجو بود.

ورزش - هندبال

 بحرین دیگر تیم هم‌گروه ایران نیز یک تیم معمولی نیست که به همراه هنگ‌کنگ، دیگر حریفان تیم ملی هندبال ایران را در دور مقدماتی بازی‌های آسیایی تشکیل می‌دهند.

هم‌گروهی با چنین حریفانی و قرار گرفتن در گروهی که کارشناسان لقب گروه مرگ به آن داده‌اند به مفهوم آن است که تکرار مقام سوم دوره قبل برای هندبال ایران در شرایط خوش‌بینانه بسیار دشوار و در شرایط بدبینانه بسیار ضعیف و دور از دسترس می‌نماید؛ در شرایطی که هندبال ایران در یک‌سال گذشته با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و به جز مسابقات جوانان آسیا آن هم در تهران دستاورد قابل توجه دیگری نداشته و همه امیدش برای بازگشت دوباره به عرصه آسیا به این رویداد قاره‌ای خلاصه می‌شود.
بعد از ناکامی‌های پیاپی در مسابقات جام ملت‌های آسیا در بیروت، رقابت‌های نوجوانان آسیا در ابوظبی و بر جای گذاشتن نتایج ضعیف از سوی نمایندگان باشگاهی ایران در سیزدهمین دوره مسابقات باشگاه‌های آسیا، هندبال در آستانه یک آزمون دشوار دیگر قرار گرفته که ناکامی در این میدان بدون کمترین تردید، ادامه حیات این رشته را با تهدید روبه‌رو ‌کرده و چه بسا منجر به یک خانه تکانی اساسی در این رشته بحران زده شود.

هندبال در شرایطی در ماه‌های منتهی به شروع بازی‌های آسیایی گوانجو توانست با چراغ سبز کمیته ملی المپیک مجوز حضور در این بازی‌ها را بگیرد که سقوط 3 پله‌ای‌‌اش در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در اواخر سال گذشته موجب شد تا این رشته به رغم کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی دوحه از لیست اولیه رشته‌های اعزامی خارج شود. این اتفاق در شرایطی گریبان هندبال را گرفت که یکی از معیارهای اصلی گزینش رشته‌های اولیه برای اعزام به بازی‌های آسیایی مدال‌آوری آنان در دوره قبل بود و با وجود تعریف این شاخص، هندبال با چراغ قرمز انتخاب‌کنندگان مواجه شد. تغییر و تحولات مدیریتی صورت گرفته در این رشته در ابتدای سال و در ادامه تعدیل‌های به وقوع پیوسته در سیاست‌های کمیته ملی المپیک مبنی بر افزایش تیم‌های شرکت‌کننده در بازی‌های آسیایی به توصیه مسئولان سازمان تربیت‌بدنی شرایطی را فراهم ساخت تا هندبال با جذب یک سرمربی اهل اسلوونی و حضور در تورنمنت مجارستان دوباره بتواند همراه با برخی رشته‌های دیگر موافقت حضور در جمع کاروان اعزامی به گوانجو را به دست آورد.

مشکل در اختیار نداشتن ملی‌پوشان

مهم‌ترین مشکلی که سرمربی خارجی تازه به خدمت گرفته شده و فدراسیون هندبال آن هم پس از کشمکش‌های بسیار برای دریافت مجوز در راه آماده‌سازی تیم ملی با آن روبه‌رو بودند، تداخل اردوهای این تیم با اردوهای دو تیم فولاد مبارکه سپاهان و ذوب‌آهن برای حضور در مسابقات باشگاه‌های آسیا بود.

از یک‌سو اصرار دو تیمی که تقریبا 80درصد بازیکنان تیم ملی را در اختیار داشتند برای حضور در مسابقات آسیایی و از سوی دیگر رضایت از سر ناچاری مسئولان فدراسیون در همراهی با آنان موجب شد تا تیم ملی فرصت ایده‌آلی را برای آماده‌سازی مطلوب
از دست بدهد. حالا با بازگشت دو تیم باشگاهی ایران از مسابقات آسیایی، «ماچک» سرمربی اسلوونیایی تیم ملی که همه شناختش از اردونشینان به زحمت به یک ماه می‌رسد در کنار علیرضا حبیبی تنها یک ماه فرصت دارد تا از میان 20بازیکنان برگزیده از اردوهای ناقص قبلی و شرکت در تورنمنت بین‌المللی قطر، تیمش را برای بازی‌های آسیایی گوانجو و دیدار با مدعیان اصلی کسب مدال آماده سازد.

ارزیابی حریفان ایران

با وجود آنکه بسیاری از کارشناسان هم‌گروهی با تیم‌های کویت، کره‌جنوبی و بحرین را یک بداقبالی برای هندبال ایران در راه صعود به مرحله نیمه پایانی بازی‌های آسیایی قلمداد می‌کنند، مسئولان فدراسیون همه امیدشان به «بوروت ماچک»‌است. این سرمربی اهل اسلوونی قبل از پذیرش هدایت تیم ملی ایران سال‌ها در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس مشغول به کار بوده و حضور چندساله‌اش در بحرین مهم‌ترین دلگرمی مسئولان هندبال ایران است تا بلکه بتواند با استفاده از تجاربش و شناخت کافی از موقعیت 2 تیم کویت و بحرین، تیم ملی را در مصاف با این دو حریف پیروز کند.

خود ماچک در ارزیابی‌اش از حریفان ایران بعد از قرعه‌کشی این‌چنین یاد کرده است: «گروه بسیار سختی داریم و این کارمان را برای صعود به دور بعد مشکل می‌کند. کره‌جنوبی قدرت اول آسیاست که در مسابقات جهانی و المپیک هم سابقه درخشانی دارد. کویتی‌ها بعد از برطرف شدن تعلیق با تمام توان می‌آیند تا قدرت خود را نشان دهند. آنها اگرچه مدت‌ها در مسابقات بین‌المللی شرکت نداشته‌اند، اما تمرین‌شان هیچ‌گاه قطع و تعطیل نبوده است.»اما بیشترین ترس ماچک از کویت به خاطر حمایت داوران از این تیم است ؛ «کویت حریفی جدی است. آنها با سابقه‌ای که در هندبال آسیا دارند با توجه به تأثیری که روی داوری دارند، همیشه مدعی هستند». سرمربی تیم ملی هندبال از تیم سابق خود بحرین نیز به نیکی یاد می‌کند و صعود‌شان به مسابقات جهانی سوئد را دلیلی بر قدرتمندی آنان می‌داند؛ «بحرین به مسابقات جهانی 2011 سوئد راه پیدا کرده و این نشان می‌دهد که آنها چقدر قوی هستند». وی تنها هنگ‌کنگ را حریفی قابل عبور از پیش می‌داند و معتقد است آنها هم نیز با پیشرفت‌هایی که در چند سال اخیر داشته‌اند دیگر با اختلاف 15 تا 20 گل نخواهند باخت.

از بازی‌های آسان به سخت

تیم ملی هندبال ایران اگرچه در گروه‌بندی با قرعه دشواری روبه‌رو شده اما در بازی‌هایش در دور مقدماتی این بخت را دارد که پس از انجام بازی‌های آسان‌تر به بازی‌های سخت خواهد رسید.در حالی که رقابت‌های هندبال از روز 22 آبان‌ماه با انجام بازی‌های گروه میزبان (چین) آغاز می‌شود تیم ایران در نخستین بازی خود روز 23 آبان با هنگ‌کنگ، ضعیف‌ترین تیم گروهش روبه‌رو خواهد شد.
حریف دوم ایران نیز بحرین در روز 25 آبان است و سپس نوبت به رویارویی سرنوشت‌ساز با 2 مدعی اصلی مسابقات، کره جنوبی و کویت خواهد رسید. با توجه به حضور 10تیم در بخش مردان از هر گروه 2تیم برتر جواز صعود به مرحله نیمه‌ پایانی مسابقات را خواهند گرفت.

در گروه مقابل ایران اگرچه تیم‌هایی مثل ژاپن، چین و قطر شانس راهیابی‌شان به مرحله نیمه‌پایانی بسیار زیاد خواهد بود ولی هر کدام از این تیم‌ها در نیمه نهایی مقابل 2تیم برتر گروه ایران که به احتمال فراوان کویت و کره‌جنوبی خواهند بود، بختی در راهیابی به فینال نخواهند داشت. حضور 2تیم کره جنوبی و کویت در یک گروه شانس هر دو تیم را در راهیابی به فینال همانند بازی‌های آسیایی 2002 بوسان بیش از پیش افزایش داده است. این در حالی است که در دوره قبلی این بازی‌ها در سال 2006 دوحه، قطر با استفاده از امتیازات میزبانی، حریف کویت در دیدار نهایی شد و در نهایت به نخستین مدال نقره خود در بازی‌های آسیایی رسید. در همین سال تیم ملی هند‌بال ایران نیز در سومین حضورش در این بازی‌ها در میان حیرت کارشناسان با مغلوب کردن کره جنوبی به مدال برنز دست پیدا کرد.

فرصت سوزی سپاهان و ذوب‌آهن

در حالی که تنها یک هفته از بازگشت دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن نمایندگان باشگاه‌های ایران در سیزدهمین دوره مسابقات باشگاه‌های آسیا می‌گذرد، شاهد هیچ واکنشی در مورد نتایج ضعیف این دو تیم نه از سوی فدراسیون و نه از سوی رسانه‌ها نبودیم. طبق عادت چندین ساله، باز هم کم‌کاری‌ها و عدم نتیجه‌گیری را به مافیای داوری حاکم بر مسابقات نسبت داده و از خود نپرسیدیم که چگونه همه ساله این اتفاق و مشکل فقط دامن‌گیر نمایندگان ایران می‌شود؟!‌

ذوب‌آهن و سپاهان در حالی در پایان این بازی‌ها چهارم و پنجم شدند و ذوب‌آهن از تکرار مقام سومی دوره پیش عاجز ماند که عربستان به جای 2تیم، یک تیم را به میدان فرستاده بود و بحرین، سوریه و به‌خصوص کویت از غایبین سرشناس جام‌ سیزدهم بودند. ذوب‌آهن که تا مرحله نیمه‌پایانی خوب پیش رفته بود در این مرحله و دو بازی آخرش به ترتیب مقابل مطهر عربستان و السد قطر شکست خورد. السد یکبار نیز در مرحله مقدماتی ذوب‌آهن را مغلوب کرده بود. حکایت سپاهان قهرمان باشگاه‌های ایران نیز همانند 2سال پیش در عربستان بود و این تیم نیز پس از تجربه تلخ ناکامی با وجود مشکلاتی که در امر داوری و قضاوت پیش آمد، همه دلایل عدم موفقیت خود را به این موضوع گره زد؟!

کد خبر 118559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز