گروه بورس: در شرایطی که دولت از تعیین نماینده سهام عدالت در هیأت‌مدیره شرکت‌های واگذار شده از سوی مجلس منع شده بود، تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از آن است که دولت همچنان نماینده هیأت‌مدیره سهام عدالت را در شرکت‌های خصوصی تعیین می‌کند.

بورس

به گزارش همشهری، ماجرای ابطال معامله 1364‌میلیارد تومانی فولاد خوزستان که براساس آن خریدار بخش خصوصی اعلام کرده بود سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو)به نمایندگی از دولت از حضور وی به‌عنوان عضو هیأت‌مدیره جلوگیری کرده است، همچنان ادامه دارد. ظاهراً این سازمان به غیر از ممانعت از حضور نمایندگان بخش خصوصی، از حضور نماینده سهام عدالت در هیأت‌مدیره شرکت‌های واگذار‌شده نیز جلوگیری می‌کند.

با آغاز سیاست‌های اصل 44 بخشی از سهام شرکت‌های دولتی به سبد سهام عدالت واگذار شد، بر همین اساس نماینده سهام عدالت در هیأت‌مدیره شرکت‌های واگذار‌شده باید از سوی نمایندگان سهام عدالت که پیش از این کارگزاری سهام عدالت بود، مشخص می‌شد اما وزارت صنایع و سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو) از همان زمان از حضور نماینده‌های سهام عدالت در هیأت‌مدیره شرکت‌ها جلوگیری کردند.

با طرح این موضوع در مجلس، این رویه خلاف قانون تشخیص داده و قرار شد نماینده سهام عدالت را دولت تعیین نکند اما خبر‌های جدید حکایت از آن دارد که رویه قبلی برخلاف قانون همچنان ادامه دارد و شرکت‌هایی که ظاهرا به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، همچنان با هیأت‌مدیره دولتی اداره می‌شوند.گویا این روش فقط در شرکت‌های زیر مجموعه وزارت صنایع اجرا می‌شود و وزارتخانه‌های دیگر مشکلی با حضور نماینده سهام عدالت در هیأت‌مدیره شرکت‌ها ندارند.

پیش از این خریدار بلوک 30 درصدی سهام فولاد خوزستان بار‌ها اعلام کرده بود از حضور وی در هیأت‌مدیره شرکت فولاد خوزستان که قبل از واگذاری از زیر مجموعه‌‌های وزارت صنایع بود، جلوگیری می‌شود اما هر بار وزارت صنایع و سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو) این موضوع را تکذیب کرده بودند.

بر همین اساس در تازه‌ترین خبر، عضو هیأت‌مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت از ادامه رویه قبلی و تعیین نماینده سهام عدالت در شرکت‌های زیر مجموعه ایمیدرو توسط این سازمان خبر داد.محمد جواد شیخ در این باره به همشهری گفت: رویه قبلی ایمیدرو برای تعیین هیأت‌مدیره شرکت‌های زیرمجموعه وزارت صنایع ادامه دارد و نمایندگان سهام عدالت را همچنان این سازمان دولتی معرفی می‌کند.

وی افزود: تاکنون نمایندگان سهام عدالت را در شرکت‌های بزرگی چون فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، فولاد خوزستان و چادر ملو این سازمان تعیین کرده است، در صورتی که مجلس پیش از این، این کار را غیرقانونی تشخیص داده بود.

مدیرعامل کارگزاری منحل شده سهام عدالت تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد، تا زمانی که کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تشکیل نشود این رویه همچنان ادامه داشته باشد. در واقع با تشکیل این کانون می‌توان اعضای هیأت‌مدیره سهام عدالت را توسط این کانون انتخاب کرد و دیگر بهانه‌ای باقی نمی‌ماند.

وی در باره تشکیل این کانون گفت: همه مراحل تشکیل کانون به پایان رسیده و سازمان بورس نیز اساسنامه کانون را تایید کرده است، ضمن اینکه اعضای هیأت‌مدیره انتخاب شده‌اند. در نتیجه به‌زودی شاهد تشکیل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهیم بود.

کد خبر 118748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز