نوید ادهم در گفتوگو با ایسنا، گفت: با توجه به نقش دوره پیش دبستانی در فرایند رشد شخصیت و شکلگیری شاکله دانشآموزان، شورایعالی آموزش و پرورش در یک اقدام، دوره پیش دبستانی را از یک سال به 2سال افزایش داد.
وی افزود: علت این تصمیم مهم شورایعالی آموزش و پرورش این است که کودکان در شرایط فعلی بهدلیل حضور در محیط رسانهها و تحولات محیطی از توانایی بالاتری برای یادگیری برخوردار هستند.
نوید ادهم خاطر نشان کرد: امروزه مهارت دیدن، شنیدن و سخن گفتن کودکان نسبت به سالها و دهههای گذشته از رشد قابل توجهی؛ برخوردار شده، لذا بر اساس این مصوبه، دوره پیش دبستانی و آموزش آن به سنین پایان 4 و 5 سالگی اطلاق میشود.
وی با بیان اینکه دوره پیش دبستانی، دورهای رسمی است، تأکید کرد: این دوره اجباری نیست و خانوادهها میتوانند درصورت تمایل برای افزایش میزان یادگیری در کودکان، آنها را از پایان 4 سالگی در مراکز پیش دبستانی ثبتنام کنند.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش بیان کرد: بر اساس مصوبات آموزش و پرورش، 5 و 6سالگی آغاز دوره آموزش پیشدبستانی و همچنین 7 سالگی سرآغاز دوره ابتدایی است.وی اضافه کرد: به عنوان یک نکته مهم، در تدوین اساسنامه ذیربط، توجه به اطلاعات سنی کودکان و رشد مهارتها بهجای تأکید بر آموزش مستقیم و همچنین استفاده از آموزشهای غیرمستقیم است؛ بهطوری که با تلطیف فضای آموزشی با استفاده از هنر و ادبیات روابط صمیمانهای بین کودک و مربی حاکم میشود.
نوید ادهم تصریح کرد: بر اساس این اساسنامه که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، مدیریت دوره پیش دبستانی در اختیار آموزش و پرورش قرار میگیرد.دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس این مصوبه قانونی تمامی مهدهای کودک و پیشدبستانیها اعم از دولتی و غیردولتی باید برنامههای خود را با سیاستها و ضوابط آموزش و پرورش منطبق کنند.