یکشنبه ۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

گروه حوادث: قاچاقچی عتیقه با محموله‌ای از اشیای عتیقه به تهران آمد تا آنها را به مشتری میلیونر خود بفروشد اما زمانی که سر قرار حاضر شد، خبر نداشت که ماموران همه حرکات او را زیرنظر دارند.

ظرف عتیقه

3 ماه قبل ماموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران، از طریق منابع اطلاعاتی خود از ورود یک قاچاقچی عتیقه به پایتخت باخبر شدند.طبق اطلاعاتی که در اختیار ماموران قرار گرفته بود، مرد قاچاقچی به تازگی با یک محموله عتیقه متعلق به قرن ششم هجری به پایتخت آمده بود و به‌دنبال مشتری مناسبی برای فروش این محموله می‌گشت.

با گزارش ماجرا به قاضی سیدسجاد منافی‌آذر، بازپرس شعبه 12 دادسرای ناحیه 5، پرونده در اختیار گروهی از ماموران قرار گرفت و عملیات دستگیری مرد قاچاقچی زیرنظر سرهنگ پاسدار علیرضا انوری، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران، شروع شد.

ماموران که مشخصات قاچاقچی حرفه‌ای را در اختیار داشتند جست‌وجو برای یافتن مخفیگاه او را شروع کردند و پس از مدتی توانستند محل زندگی این مرد را در غرب تهران شناسایی کنند. چند تیم عملیاتی این محل را محاصره کرد و تمامی رفت‌وآمدهای قاچاقچی عتیقه زیرنظر گرفته شد. از آنجا که احتمال می‌رفت متهم محموله عتیقه را در محل دیگری مخفی کرده باشد، ماموران به کمین او نشستند تا زمانی که وی قصد فروش اشیای عتیقه را داشت، او را دستگیر کنند.

قرار معامله

3 ماه از شروع تحقیقات برای دستگیری مرد قاچاقچی گذشته بود که ماموران متوجه رفت‌وآمدهای مشکوک او شدند. به‌نظر می‌رسید که این مرد، مشتری خوبی برای فروش عتیقه‌ها پیدا کرده و قصد دارد به‌زودی آنها را بفروشد. ماموران سایه‌ به سایه به تعقیب این مرد پرداختند و با مشاهده ملاقات‌های مختلفی که او انجام می‌داد مطمئن شدند معامله به‌زودی انجام خواهد شد.

تیم عملیاتی یگان حفاظت که محل زندگی متهم را زیرنظر داشت، ظهر شنبه گذشته متوجه این مرد شد که با در دست داشتن یک کیف مشکی‌رنگ از خانه‌اش خارج شد. ماموران حدس می‌زدند داخل کیف مشکی، اشیای عتیقه جاسازی شده باشد، بنابراین عملیات تعقیب متهم شروع شد تا اینکه متهم بعد از حضور در یکی از خیابان‌های حوالی میدان صادقیه، توقف کرد.

قاچاقچی عتیقه درحالی‌که وانمود می‌کرد مشغول خواندن روزنامه‌ است، اطراف را زیرنظر گرفت. دیگر شکی برای ماموران باقی نمانده بود که مرد قاچاقچی قرار است به‌زودی با مشتریان خود وارد معامله شود. بنابراین ماجرا به دیگر تیم‌های عملیاتی نیز گزارش شد و ماموران، محلی را که متهم در آنجا حضور داشت به‌صورت نامحسوس زیرنظر گرفتند.

دستگیری با عتیقه‌ها

درحالی‌که تمامی راه‌های فرار مرد قاچاقچی مسدود شده بود، عملیات ضربتی برای دستگیری او شروع شد و این مرد که با مشاهده ماموران قصد فرار از محل را داشت ظرف چند دقیقه دستگیر شد. در بازرسی کیف سیاه‌رنگی که همراه متهم بود، 18 قطعه اشیای تاریخی شامل ظروف مفرغی به شکل تنگ ماهی، کتیبه کوفی، زنگوله و پیکره‌های کوچک انسان و حیوان کشف شد و متهم به دادسرا انتقال یافت.

این مرد در بازجویی‌ها به قاچاق محموله عتیقه اعتراف کرد اما مدعی شد: من این محموله را از مردی در شمال کشور گرفتم و قرار شد در ازای دریافت دستمزد میلیونی، آن را در پایتخت بفروشم. برای همین بود که راهی تهران شدم تا برای فروش محموله مشتری پیدا کنم.

بعد از اعترافات متهم، اشیای کشف شده از او در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و کارشناسان این سازمان اعلام کردند که همه این اشیا دارای قدمت تاریخی هستند. طبق گفته کارشناسان، ظروف مفرغی که از متهم کشف شده، معروف به ظروف آرزوها هستند و مردمی که در اواخر دوره سلجوقی زندگی می‌کردند روی این ظروف با خط کوفی کلمات خوشبختی و سعادت را حک کرده بودند که آرزوی آنها به‌شمار می‌رفت.

قدمت اشیای کشف شده از متهم به اواخر دوره سلجوقی و اوایل دوره ایلخانیان می‌رسد و هم‌اکنون این اشیا برای بررسی‌های بیشتر در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته‌اند. بازپرس سید سجاد منافی‌آذر با بیان این خبر گفت: متهم با قرار قانونی در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات تکمیلی درخصوص این پرونده ادامه دارد.

کد خبر 119088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز