چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

اگر کارشناسان کتاب‌ رکورد‌های‌گینس می‌دانستند که در برخی کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر ما می‌توانند چه آمار و ارقام‌هایی را ثبت کنند یک نمایندگی آن هم از نوع مرکزی اینجا به ثبت می‌رساندند.

حمل بار

برای ثبت رکورد‌ها نیز لازم نبود زحمت بکشند و این سو و آن‌سو بروند. اگر سر را از پنجره بیرون می‌کردند می‌توانستند صحنه‌هایی همچون آنچه در تصویر می‌بینید را ثبت کرده و حسابی در وقت و هزینه رفت‌وآمد صرفه‌جویی کنند.

البته کار به این آسانی‌ها هم نیست زیرا ممکن است بهای سنگین اقامت در محدوده‌های خطرناک برخورد با یکی از وسایلی باشد که از این خودرو رها شده و با کارشناسان یادشده برخورد کند و اضافه‌کاری و سختی‌کار نیز به هیچ‌وجه جوابگوی میزان خسارت آنها نباشد. به‌هرحال از آنجا که خطر فقط در کمین کارشناسان یاد‌شده نیست، بهتر است از چنین حرکاتی خودداری کنیم و برای سلامت خود و دیگران ارزش بیشتری قائل باشیم.

باران، مسافر و دیگر هیچ

قدیم‌تر‌ها به‌قول شاعر « تا اناری ترکی بر‌می‌داشت، دست فواره خواهش می‌شد» اما این روز‌ها به‌محض بارش باران دست مسافران برای گرفتن تاکسی فواره خواهش می‌شود اما زود و بی‌پاسخ به پایین سرازیر می‌شود. باز به‌قول‌‌معروف گلی به‌جمال راننده‌های تاکسی که گاهی جلوی پای مسافران خیس یک نیش‌ترمزی می‌کنند؛

بسیاری از راننده‌های خطی که به‌محض بارش باران آب رفته و ناپدید می‌شوند. البته آنها را می‌توان در گوشه‌وکنار میادین شهر دید که برای مسافران دربستی بازارگرمی می‌کنند. به‌هرحال بهتر است در شرایط سخت، انسان‌دوستی خود را به‌نمایش بگذاریم نه در صحبت‌های دوستانه و فامیلی.

قالیچه‌های پرنده

گویا این روزها بازار قالیچه‌های پرنده حسابی داغ شده است تا آنجا که برخی با وجود خطرات آن علاقه خاصی به قالی‌سواری دارند. برای نمونه آنچه در تصویر می‌بینید قسمتی از مشاهدات نگارنده این ستون است که ابتدا با دیدن فردی که روی قالیچه‌ها سوار شده و دودستی آنها را چسبیده بود حسابی متعجب شد.

اما هنگامی تعجب‌های وی از این کار بیشتر شد که دریافت، افراد همراه راننده به ‌حدی زیاد هستند که فردی نیز در سمت چپ راننده نشسته است. این در حالی اتفاق می‌افتاد که حضور همین فرد ‌برای اشتباه فرمان دادن یا هر عمل دیگری از سوی راننده و در نتیجه افتادن فرد روی قالیچه‌ها کافی بود. به هر حال جدا از آنکه چنین کاری می‌تواند راننده را با جریمه‌ پلیس روبه‌رو کند، سوار‌شدن و بار‌زدن در وانت باید به نحوی انجام شود که خسارات جانی و مالی در پی نداشته باشد.

سیگار و هزار دود دیگر

جدا از آمار و ارقام عجیبی که از سوی نهادهای گوناگون برای تعداد سیگارهای دودشده در روز و مرگ‌ومیر سالانه ناشی از مصرف آن ارائه می‌شود، اگر آماری در رابطه با وسایلی که بر اثر خاکستر روشن سیگار، عمرشان دود می‌شود و به هوا می‌رود نیز ارائه شود، چشم هر خواننده‌ای‌ را حسابی گرد خواهد کرد.

برای نمونه هر روزه تعدادی از صندلی‌های اتوبوس‌ها، سطل‌های زباله مکانیزه و حتی موانع و علائم پلاستیکی بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر (مانند تصویر) که انگار با جاسیگاری اشتباه گرفته می‌شوند با آتش سیگارها از بین می‌روند. به‌هر حال از آنجا که دود اینگونه رفتارها هم به چشم خودمان می‌رود بهتر است افراد سیگاری، سیگار و یا این عادت نادرست را ترک کنند زیرا تا کنون آتش‌سوزی‌های بسیاری رخ داده است که جرقه آن از همین بی‌توجهی‌های ساده زده شده است. به‌هر حال بد نیست به دیگران در این مورد تذکر دهیم.

کد خبر 119351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز