گروه اقتصادی: انتقاد از نوسان قیمت محصولات کشاورزی و اتخاذ تصمیماتی همچون صفر کردن تعرفه شکر بدون توجه به منافع تولیدکنندگان، مهمترین مباحثی بود که فعالان اقتصادی بخش خصوصی دیروز در نشست با وزیر جهادکشاورزی در اتاق بازرگانی تهران مطرح کردند.

به گزارش همشهری، محمدرضا اسکندری وزیر جهادکشاورزی در سخنانی در این نشست در رابطه با سیاست‌های اصل 44 گفت: با توجه به اینکه بانک کشاورزی جزو بانک‌های مشمول واگذاری‌های اصل 44 نیست، از یکی از بانک‌های مشمول واگذاری تقاضا کردیم که بخشی از سهام خود را به تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی واگذار کند.

وی در رابطه با اقدامات خصوصی‌سازی در وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: واحدهای کشت و صنعت از دولت قبل به سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری به بخش غیردولتی معرفی شده بودند و تلاش دولت این است که این شرکت‌ها در قالب سهام عدالت نیز واگذار شوند.

اسکندری همچنین  از تشکیل کمیسیونی در دولت برای سروسامان دادن به بخش تولید در کشور به ریاست معاون رئیس‌جمهوری و عضویت 6 تن از وزرا خبر داد و گفت: وظیفه این کمیسیون این است که هر وزیر، زنجیره تولید در حوزه خود را مشخص کند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای کشاورزی ایران گفت: اطمینان می‌دهم که اگر از همین ظرفیت‌های موجود در کشور به درستی استفاده کنیم، می‌توانیم غذای 300 میلیون نفر را تولید کنیم. 

وی همچنین وعده داد که با تفاهم صورت گرفته میان شرکت پشتیبانی امور دام و اتحادیه تولیدکنندگان تخم مرغ، در تمامی مراکز توزیع تخم مرغ به قیمت هر کیلوگرم 950 تومان عرضه می‌شود.

اسکندری علت افزایش قیمت تخم‌مرغ و سیب‌زمینی در چند هفته اخیر را «صادرات بی‌برنامه» این محصولات عنوان کرد و درباره شکر نیز با اعلام اینکه تولید شکر ما به اندازه تقاضای داخلی نیست و به واردات نیاز داریم، گفت: تعرفه بالای شکر که به منظور حمایت  از تولیدکنندگان وضع شده بود، موجب افزایش قیمت شکر شد و به همین دلیل تعرفه را صفر کردیم تا قیمت شکر متعادل شود.

اسکندری با بیان اینکه شکر یک محصول تبدیلی است و قیمت تضمینی آن را وزارت جهادکشاورزی تعیین نمی‌کند از تصویب قیمت تضمینی تمامی محصولات کشاورزی برای سال زراعی 86-85  در کمیسیون اولیه شورای اقتصاد خبر داد. 
نامه سیاسی است

وی درباره نامه 54 صاحب‌نظر مسائل کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی درباره سیاست‌های نادرست این بخش گفت: این نامه کاملا سیاسی است و بعضی از امضاکنندگان آن نیروهای حذفی ما هستند. آنها ادعاهایی کرده‌اند که باید ثابت کنند و ما در پاسخ مشخص خواهیم کرد که امضاکنندگان این نامه سال‌ها در بخش کشاورزی بوده‌اند و مسئول بسیاری از خرابکاری‌ها در بخش کشاورزی هستند.

برای حضور در بازارهای جهانی مشکلی ندارد

محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به سیاست‌های اصل 44 گفت: از زمان ابلاغ این سیاست‌ها هر روز باید شاهد حضور بیشتر بخش خصوصی کشور در اقتصاد کشور باشیم و در مورد بخش کشاورزی نیز همین وضعیت باید حاکم باشد.

نهاوندیان با بیان این که کشاورزی ایران به علت قابلیت و استعداد فراوان، از جمله بخش‌هایی است که برای ورود به بازارهای جهانی و پیوستن به سازمان جهانی تجارت، مشکلی ندارد، خواستار حمایت از صادرات محصولات کشاورزی شد و تاکید کرد که صادرکنندگان باید به این نتیجه برسند که دولت از آنها حمایت می‌کند.

نهاوندیان با بیان این که در بازار رقابتی جهان، تحقیقات نقش بسیار مهمی دارد، افزود: متاسفانه در بخش تحقیقات ضعف اساسی داریم و باید گام‌های جدیدی در این راستا برداریم.

عدم برنامه‌ریزی برای کشت محصولات صنعتی، درخواست انتقال بخش صنایع تبدیلی از وزارت صنایع به وزارت جهادکشاورزی، درخواست ایجاد آزمایشگاه تخصصی زیتون به منظور جلوگیری از گسترش روغن زیتون تقلبی در کشور، حمایت از طرح خرید توافقی خرما، عدم تعیین قیمت تضمینی خرید شکر  از سوی وزارت جهادکشاورزی، و انتقاد از واردات بی‌رویه شکر، دیگر مباحثی بود که از سوی اعضای اتاق بازرگانی تهران مطرح شد.

کد خبر 11937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز