به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناروی، با توجه به اهداف و سیاست های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جهت بهبود سنجش علمی داوطلبان آزمون های دوره دکتری تخصصی و با توجه به افزایش ظرفیت دانشگاهها در مقطع دکتری این آیین نامه در 8 ماده و 6 تبصره در تاریخ 8/8/89 به تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید.
هدف از این آیین نامه عدالت آموزشی و فرصت برای متقاضیان ورود به دوره دکتری عنوان شده است.
متن این آیین نامه به شرح زیر است:
آیین نامه آزمون های نمیه متمرکز ورودی دوره دکتری
مقدمه
با توجه به اهداف و سیاستهای کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جهت بهبود سنجش علمی داوطلبان آزمونهای دوره دکتری تخصصی و با توجه به افزایش ظرفیت دانشگاهها در مقطع دکتری و افزایش چشمگیر فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی ارشد در رشتههای مختلف از دانشگاههای گوناگون و همچنین تقاضای روزافزون آنها برای ورود به دوره دکتری، سازمان سنجش آموز کشور آزمونهایی مشابه GRE (عمومی و تخصصی) طراحی و اجرا میکند.
ماده 1- تعاریف: در آیین نامه تعاریف زیر به کار گرفته شده است:
الف- وزارت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
ب- سازمان: سازمان سنجش آموزش کشور؛
ج- شورا: شورای برنامهریزی آموزش عالی؛
د- دانشگاه: دانشگاه یا موسسه آموزش عالی پذیرنده دانشجوی دوره دکتری که دارای مجوز اجرای دوره از شورای گسترش آموزش عالی است؛
هـ- داوطلب: متقاضی شرکت در آزمون دکتری که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مورد تایید وزارتین میباشد؛
و- آزمون: آزمون ورودی دوره دکتری؛
ز- گروه آموزشی: گروههای نه گانه، علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر، دامپزشکی، پزشکی، زبانهای خارجی و تربیت بدنی و علوم ورزشی؛
ماده 2- اهداف:
آزمون به منظور تامین اهداف زیر برگزار می شود:
- عدالت آموزشی و فرصت برابر برای متقاضیان ورودی به دوره دکتری؛
- سنجش علمی داوطلبان ورود به دوره دکتری؛
- ایجاد وحدت رویه و هماهنگی دانشگاه با سیاستهای وزارت علوم در پذیرش دانشجو؛
- کمک به دانشگاه برای پذیرش دانشجویان مستعد در دوره دکتری؛
- کمک به موسسات و وزارتخانهها جهت ارزشیابی متقاضیان استخدام آنها؛
- کاهش هزینه اجرای آزمونهای موازی و جلوگیری از اتلاف منابع؛
- جلوگیری از شرکت متعدد داوطلب در آزمونهای مختلف؛
ماده 3- با رعایت سیاست ها و روشهای زیر، سنجش علمی و پذیرش دانشجو برای دوره دکتری صورت میگیرد:
ماده 1-3- سیاستها:
الف) تفکیک فرایند سنجش عملی از فرایند پذیرش دانشجو؛
ب) ارتقای سطح بهداشت روانی و کاهش اضطراب و تنش داوطلبان؛
ج) تنوع بخشی به روشهای سنجش علمی و استفاده از روشهای جدید سنجش براساس موازین علمی و تجربیات جهانی؛
د) انطباق استعداد تحصیلی و تواناییهای ویژه داوطلبان با رشتههای دانشگاهی مورد تقاضا؛
هـ) کاهش فاصله بین تقاضای اجتماعی برای ورود به دوره تحصیلات تکمیلی و ظرفیت پذیرش و نیز نوع تقاضا و نوع رشته با توجه به نیازهای اجتماعی به دانشآموختگان این دورهها؛
و) پذیرش و گسترش ظرفیتها براساس طرح جامع آموزش عالی مبتنی بر آمایش؛
ماده 2- 3- سنجش عملی:
الف) انجام سنجش عملی یا آزمونهای معیار کشوری طی دو نوبت در سال (آذرماه و فروردین ماه) توسط سازمان؛
ب) ارزشیابی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری داوطلبان و احتساب نتایج آن برای پذیرش توسط دانشگاه؛
ماده 3-3- پذیرش دانشجو:
الف) انعطاف پذیری فرایند پذیرش در جهت پاسخگویی به نیازهای کشور و شرایط ویژه استانها و مناطق مختلف؛
ب) مشارکت دانشگاهها در پذیرش دانشجوی خود و لحاظ نمودن شرایط علمی آنها؛
ج) توجه به ماموریتهای منطقهای، ملی و بینالمللی دانشگاهها در پذیرش دانشجو؛
د) لحاظ نمودن علایق، استعدادها و تواناییهای علمی داوطلبان در پذیرش؛
ماده 4- ملاکهای سنجش و ارزیابی علمی:
سنجش و ارزیابی علمی داوطلبان ورود به دوره دکتری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، اعم از دولتی و غیردولتی، با رعایت اصول مندرج در ماده دو، بر مبنای معیارهای زیر انجام میگیرد:
الف) نمرات کسب شده در آزمون عمومی توسط سازمان؛
ب) سوابق تحصیلی دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد (معدل) توسط سازمان؛
ج) سوابق آموزشی، علمی، پژوهشی و فناوری به عهده دانشگاه؛
ماده 5- مواد امتحانی آزمون عمومی:
الف- زبان عمومی در سطح (آزمونهای عمومی بینالمللی زبان) و تخصصی گروه آموزشی مربوط
تبصره: معرفی شدگان اولیه میبایست حد نصاب نمره تعیین شده را دارا باشند و حد نصاب با پیشنهاد کمیته تخصصی مرکب از نمایندگانی از معاونت آموزشی وزارت، سازمان سنجش آموزش و یک نفر متخصص و تایید معاون آموزشی وزارت تعیین خواهد شد.
ب- استعداد تحصیلی
تبصره: سئوالات استعداد تحصیلی براساس استعداد تواناییها و مهارتهای ویژه گروه امتحانی طراحی میشود.
ج- دروس در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد (حداکثر 3 درس)
تبصره: این دروس براساس پیشنهادهای کمیتههای تخصصی در هر یک از گروههای آموزشی شورا تعیین خواهد شد.
د- سوابق تحصیلی (معدل تراز شده) دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد داوطلب
تبصره: معدل براساس سطح علمی دانشگاه رشته تحصیلی و سطح علمی داوطلب تراز خواهد شد.
ماده 6- روش پذیرش دانشجو:
الف- داوطلبان واجد شرایط چند برابر براساس نسبت 80 درصد آزمون عمومی که توسط سازمان برگزار میشود و 20 درصد سوابق تحصیلی (معدل) به دانشگاهها معرفی میشوند.
ب- دانشگاهها برای کلیه افراد معرفی شده نمرهای براساس ملاکهای خود (سوابق عملی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و ....) تعیین و جهت گزینش نهایی به سازمان ارسال خواهند کرد.
ج- سازمان براساس نمره ارسالی دانشگاهها و انتخاب داوطلبان گزینش نهایی را انجام و اسامی پذیرفته شدگان را اعلام خواهد نمود.
د- سهمیههای مصوب مراجع قانونی (مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه کمیته مطالعه و برنامه ریزی کنکور در تخصیص ظرفیت برای سهمیه فوقالذکر) در پذیرش دانشجو برای دوره دکتری رعایت خواهد شد.
ماده 7- اجرای آزمون:
الف- مسئولیت برنامه ریزی و اجرای کلیه مراحل آزمون عمومی اعم از ثبت نام، طرح سئوال، برگزاری آزمون عمومی و اعلام نتایج و نیز پاسخگویی به عهده سازمان است.
ب- کلیه هزینههای برگزاری آزمون توسط سازمان برآورد و پس از تایید و تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان حق ثبت نام از داوطلبان اخذ می گردد.
ماده 8- نظارت:
نظارت بر حسن اجرای آیین نامه بر عهده معاونت آموزشی است.
تبصره 1: گزارش کمی و کیفی برگزاری آزمونهای مختلف و نحوه پذیرش دانشجو هر ساله توسط سازمان تهیه و به معاونت آموزشی وزارت ارائه میشود.
تبصره 2: این آیین نامه به صورت آزمایشی دو سال اجرا خواهد شد و مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد گرفت.
این آیین نامه در 8 ماده و 6 تبصره تنظیم و در تاریخ 8/8/89 به تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید و از تاریخ ابلاغ قابل اجرا است.