چهارشنبه ۶ دی ۱۳۸۵ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پاکستان که در سال ۱۹۴۷ پس از جدایی از شبه قاره هند موجودیت یافت، همواره با چالشهای سیاسی و مناقشات منطقه ای زیادی روبرو بوده است.

 پاکستان در پی خواسته مسلمانان هند برای داشتن کشوری مستقل بوجود آمد و در اصل از دو بخش تشکیل می شد. در بخش شرقی آن کشور کنونی بنگلادش واقع درخلیج بنگال در نوار مرزی هند و برمه قرار داشت و بخش غربی آن را پاکستان کنونی تشکیل می داد که منطقه وسیعی از کوههای هیمالیا تا ساحل دریای عربی را دربر می گیرد. پاکستان در حال حاضر از بسیاری پناهندگان افغان درخاک خود نگهداری می کند.


در اکتبر سال ۱۹۹۹پس از آن که حکومت غیر نظامی محبوبیت خود را درمیان مردم به شدت ازدست داد در پی یک کودتا بار دیگر نظامیان قدرت را بدست گرفتند.
ژنرال پرویز مشرف که رهبری کودتا را به عهده داشت قول داد که رونق اقتصادی کشورش را احیاء کند اما با چالش های اقتصادی و برقراری نظم و قانون روبرو بوده است؛ ازجمله در استان جنوبی سند که دستخوش آشوبهای قومی و فرقه ای است.


کشمیر نیز ازمسائلی است که میان پاکستان و هند تنش بوجود آورده است و همچنین باعث بروز نگرانی در جامعه بین الملی از بابت رقابت تسلیحاتی در منطقه شده است، زیرا هر دو کشور پاکستان و هند دارای توانایی هسته ای هستند.


این کودتا از طرف جامعه بین المللی محکوم شد و عضویت پاکستان در اتحادیه کشورهای مشترک المنافع تا سال ۲۰۰۴به حال تعلیق در آمد. به دنبال حملات ۱۱سپتامبر ۲۰۰۳به آمریکا، ژنرال مشرف با حمایت از سیاست‌های بوش توانست از شخصیتی حاشیه‌ای به شخصیتی در متن تبدیل شود، اما سیاست او در قبال تندروها در میان بعضی از جناحهای کشورش نارضایتی هایی را بوجود آورده است و چندین بار به جان او سوء قصد شده که هربار از آن جان سالم بدر برده است.


ژنرال مشرف از مردم کشورش خواسته است تا از افراط گرایی مذهبی پرهیز کنند اما تاکنون موجب تحریک خشم رهبران مذهبی با قدرت در پاکستان نشده است.


در ماه آوریل ۲۰۰۲ ژنرال پرویز مشرف خود را برای پنج سال دیگر به عنوان رییس جمهور پاکستان با حق انحلال پارلمان برگزید. تفویض حکومت به غیرنظامیان در پی انتخابات نوامبر ۲۰۰۲ انجام گرفت و یک نخست‌وزیر غیرنظامی بر روی کار آمد.بر خلاف قولی که پرویزمشرف در مورد دست برداشتن ازمقام فرماندهی ارتش داده بود، در اواخر سال ۲۰۰۴ اعلام کرد که سمت نظامی خود را کماکان حفظ خواهد کرد.


ژنرال مشرف برخلاف دیگر رهبران نظامی ارشد پاکستان اصل و نسبی هندی دارد.او در سال ۱۹۴۳ در دهلی به دنیا آمد. خانواده او پس از جدایی پاکستان از شبه قاره هند به کشور تازه مهاجرت کرد.


آموزش نظامی پرویز مشرف در سال ۱۹۶۴ آغاز شد و او چندین دوره در انگلیس  آموزش نظامی دید. در زمان نخست وزیری بی نظیر بوتو او ریاست کل عملیات نظامی را به عهده داشت و به دنبال کناره‌گیری ژنرال کرامت از مقام فرماندهی ارتش در سال ۱۹۹۸به جانشینی او برگزیده شد.

در دوران مناقشات هند و پاکستان بر سر منطقه کشمیر درسال ۱۹۹۹ او در کنفرانس های خبری برای دادن اطلاعات به خبرنگاران حضور می یافت و در برنامه های تلویزیونی مرتبا شرکت می‌کرد.

کد خبر 11963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز