به گزارش فارس، جواد احمدی درخصوص فرایند نرخگذاری حملونقل مسافر بین شهری در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها، اظهار داشت: در زمینه حمل مسافر جادهای که بیش از 90 درصد مسافر توسط اتوبوسها منتقل میشوند، 2 نوع اتوبوس ویژه و عادی داریم که نرخ اتوبوسهای ویژه با هماهنگی سازمان حملونقل جادهای و صاحبان شرکتها بهصورت توافقی تعیین میشود
اما درخصوص اتوبوسهای عادی نرخگذاری صورت گرفته توسط سازمان حملونقل جادهای به وزیر راه پیشنهاد داده میشود و پس از آن به دبیرخانه ستاد تنظیم بازار اعلام میشود. احمدی اظهار داشت: در زمان هدفمندی یارانهها دستگاههای متولی راه براساس میزان افزایش قیمت سوخت محاسباتی انجام دادهاند تا میزان تأثیر آن بر قیمت حملونقل مشخص شود.
مدیرکل خدمات زیربنایی سازمان حمایت درخصوص اینکه آیا درصد افزایش و درصد تأثیر آن مشخص شده است، گفت: درصدها هنوز مشخص نشده اما در زمانی که قیمت سوخت افزایش پیدا کند، براساس آن نرخگذاری صورت میگیرد.
افزایش قیمت بخش ریلی مطرح نیست
او درخصوص وضعیت بلیت در حملونقل ریلی کشور گفت: حملونقل مسافر توسط وسایل نقلیه ریلی در 2 بخش قطارهای خصوصی و دولتی متفاوت است. دولتیها مثل اتوبوسهای عادی مسیر خاص خودشان را طی میکنند اما در قطارهای بخش خصوصی شرکتهای بخش خصوصی براساس تصویب هیأتمدیره راهآهن و تأیید کارگروه تحول اقتصادی میتوانند قیمتهای خود را اعلام کنند اما تاکنون هیچگونه افزایش قیمتی در بخش ریلی کشور مطرح نیست و هیچ پیشنهادی در این زمینه نشده است.
این مقام مسئول درباره حملونقل درونشهری مسافر اظهار داشت: حملونقل درون شهری توسط آژانسها و تاکسیتلفنیها زیرمجموعه اتحادیههای صنفی است و نرخگذاری توسط کمیسیون نظارت هر شهرستان انجام میشود. البته وزارت بازرگانی اخیراً به کمیسیونهای نظارت اعلام کرده فعلا هیچ نرخگذاریای نداشته باشند.
وی افزود: با توجه به اینکه دولت تسهیلات خاصی به آژانسها نظیر اعطای خط اعتباری و بیمه رانندگان داده، فکر نمیکنم در این بخش افزایش قیمتی داشته باشیم. احمدی درخصوص نحوه نرخگذاری تاکسیها در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها، گفت: شهرداریها متولی نرخگذاری تاکسیها هستند. این نرخها باید در شورای شهر تأیید شود تا قابل اجرا باشد، ضمن اینکه اخیرا هیچگونه پیشنهادی برای افزایش قیمت تاکسیها از سوی شهرداریها و ستاد حملونقل و سوخت اعلام نشده است.