گروه حوادث: خانواده 2 سارق جنایتکار با پرداخت بیش از 110 میلیون تومان به یک سردار قلابی تصور می‌کردند فرزندان تبهکارشان را از چوبه‌دار دور خواهند کرد، غافل از اینکه خودشان نیز در دام یک کلاهبردار حرفه‌ای گرفتار شده‌اند.

متهم

2 سال پیش پلیس آگاهی تهران اعضای باندی را دستگیر کرد که با تهدید اسلحه دست‌به سرقت‌های مسلحانه در نقاط مختلف شهر می‌زدند. اعضای این باند، در جریان یکی از سرقت‌های خشن خود، بعد از ربودن یک خودروی مدل بالا از خانه‌ای در پایتخت، نقشه دستبرد خونین به‌خودروی حمل طلای 2 طلافروش اصفهانی را به اجرا گذاشتند.

آنها در جریان این سرقت یکی از طلافروشان را مجروح کرده و دیگری را با شلیک‌های مرگبار به قتل رساندند، اما فرار آنها زیاد طول نکشید و خیلی زود در محاصره قرار گرفته و دستگیر شدند.با دستگیری اعضای این باند و اعترافات آنها به ده‌ها فقره سرقت، برای هر کدام از سارقان مجازات‌های سنگینی از جمله قصاص و حبس‌های طولانی مدت درنظر گرفته شد.

با صدور این احکام بود که خانواده 2 نفر از اعضای باند تصمیم گرفتند هر طور شده احکام صادره درخصوص فرزندانشان را تغییر دهند و مانع از آن شوند که آنها به دارمجازات آویخته شوند.

در دام یک کلاهبردار

پدر یکی از متهمان و برادر متهم دیگر برای نفوذ در پرونده، به مشورت با دوستانشان پرداختند تا اینکه از طریق یکی از آنها با فردی به‌نام رحیم که خود را سردار معرفی می‌کرد آشنا شدند. این مرد47 ساله ادعا می‌کرد نفوذ زیادی در ادارات و نهادهای مختلف از جمله پلیس و دستگاه قضایی دارد. خانواده 2 سارق مسلح در نخستین اقدام راهی دفتر سردار قلابی در خیابان جمهوری شدند و از او خواستند هر طوری شده مانع از قصاص فرزندان آنها شود.

در این ملاقات سردار قلابی به آنها گفت:« چون جرم متهمان دستگیر شده قتل و سرقت‌های مسلحانه است، تغییر احکام صادره کار سختی است. این کار به وقت زیاد و پول هنگفتی هم احتیاج دارد. من مثل وکیل شما عمل می‌کنم اما پولی که از شما می‌گیرم را باید به کسانی که در پرونده مسئول هستند و می‌توانند برای تغییر حکم کاری کنند، پرداخت کنم». سردار قلابی با گفتن این جملات توانست پدر و برادر 2 سارق مسلح را فریب دهد و نقشه کلاهبرداری از آنها را عملی کند و بارها به عناوین مختلف از آنها مبالغ میلیونی بگیرد.

در تعقیب سردار قلابی

شهریورماه گذشته درحالی‌که هیچ تغییری در پرونده ایجاد نشده بود، وقتی رحیم به خانواده متهمان گفت که باید 30 میلیون تومان دیگر به‌عنوان رشوه به یکی از مقامات پرداخت کنند، آنها به حرف‌های وی مشکوک شدند و تصمیم گرفتند درباره ادعاهای او تحقیق کنند. خانواده متهمان در تحقیقاتی که انجام دادند متوجه شدند ادعاهای رحیم درخصوص اینکه سردار و کارمند ارشد یکی از سازمان‌های دولتی است، دروغ است و این در حالی بود که رحیم بعد از دریافت آخرین مبلغ از طعمه‌هایش، دفتر خود را تخلیه کرده و ناپدید شده بود.

خانواده‌های متهمان وقتی فهمیدند در دام یک کلاهبردار حرفه‌ای گرفتار شده‌اند، به شعبه 20 بازپرسی در دادسرای ناحیه 12 تهران رفتند و از سردار قلابی شکایت کردند. به این ترتیب دستور بازداشت مرد تبهکار صادر شد و کارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران، جست‌وجو برای دستگیری این مرد را صادر کردند.

کلاهبرداری میلیونی

سرهنگ کارآگاه علی غیاثوند، رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر گفت: کارآگاهان در نخستین اقدام راهی دفتری که رحیم در خیابان جمهوری اجاره کرده بود، شدند و در تحقیق از صاحب اصلی آنجا به سرنخ‌هایی از مرد کلاهبردار دست یافتند.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های بعدی فردی که متهم را به مالباختگان معرفی کرده بود نیز دستگیر شد و او هم سرنخ‌های خوبی از سردار قلابی در اختیار پلیس قرار داد. با جمع‌بندی اطلاعات به دست آمده، مخفیگاه متهم در محدوده دولت آباد شهر ری شناسایی و او در یک عملیات دستگیر شد.

سرهنگ غیاثوند افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد سردار قلابی به بهانه تغییر حکم قصاص سارقان مسلح از خانواده آنها در چند مرحله بیش از 110 میلیون تومان دریافت کرده بود. او در چند مورد به بهانه اینکه برخی از مقامات مسئول به جای رشوه، خودرو قبول می‌کنند، 3 دستگاه خودروی پژو 206، پرشیا و سمند نیز از طعمه‌هایش دریافت‌کرده بود که این خودروها در مخفیگاه وی کشف شد.

وی تصریح کرد: مرد کلاهبردار بعد از اعترافات اولیه با صدور قرار قانونی راهی زندان شد و افرادی که با این شگرد از آنها کلاهبرداری شده می‌توانند برای شناسایی متهم به شعبه 20 دادسرای ناحیه 2 یا پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 120506

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز