گروه اجتماعی: رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، با تأکید بر اینکه دوره پیش دبستانی همواره زیرنظر آموزش و پرورش بوده و بهزیستی با استفاده از ماده قانونی «گروه سنی» آن را افزایش داده است که عملا این کار یک تخلف به شمار می‌رود، تأکید کرد:

مهد کودک

کودکستان‌ها و مدارس پیش دبستانی از گذشته با مجوز آموزش و پرورش و تحت نظارت‌ استانداردهای این وزارتخانه فعالیت داشتند و نخستین کودکستان نیز در ایران با مجوز آموزش و پرورش راه‌اندازی شد.

براساس خبری که ایسنا منتشر کرده است علی باقرزاده، در گردهمایی کارشناس مسئولان مدارس و مراکز غیردولتی استان‌های کشور که صبح دیروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با اشاره به بحث پیش‌دبستانی و واگذاری صدور مجوز آن از سوی آموزش و پرورش نیز تصریح کرد: این امر از موضوعات جدی است که در حال حاضر در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

به گفته رئیس سازمان مدارس غیردولتی از سال1310 تاکنون پیش دبستانی در یکی از ساختارهای وزارتخانه و تحت نظارت یکی از معاونت‌ها، مدیریت‌ها یا ادارات مربوطه سیاستگذاری شده است و از سال‌های 53 و 54 به‌علت تغییراتی که در اشتغال جامعه ایجاد شد و زنان وارد جامعه شدند، مهدهای کودک برای نگهداری فرزندان زنان شاغل راه‌اندازی شد که در آن زمان توسط سازمان زنان اداره می‌شد.

باقرزاده معتقد است: با انحلال سازمان زنان، این مسئولیت به سازمان بهزیستی کشور محول شد. با توجه به اینکه مهدهای‌کودک وظیفه نگهداری از کودکان 4ماهه تا 4ساله را دارند، بهزیستی گروه‌های سنی را براساس یک ماده قانون به 4‌‌تا 5 ساله ارتقا داد که این مسائل از نظر ما انحراف هدف و تضعیف حقوق شهروندان است.

وی با تأکید بر اینکه مهدهای‌کودک تنها برای نگهداری کودکان و پیش دبستانی نیز برای تربیت آنان تبیین شده است، یادآور شد: امروزه کودکان 3-2 ساله در اوج یادگیری در اختیار سازمانی قرار می‌گیرند که صلاحیت کافی را نداشته و مربیان مهدها به‌عنوان نیروهای خدماتی از طریق شرکت‌ها وارد مهدها می‌شوند.

باقرزاده با اشاره به اینکه موضوع عهده‌دار شدن پیش‌دبستانی‌ها توسط آموزش و پرورش در این واگذاری مطرح نیست، خاطرنشان کرد: موضوع اصلی، صیانت از نیروهای انسانی این جامعه است، هرچند که معتقدیم آموزش و پرورش باید استاندارد‌های لازم را تعریف کند.

ارسال نامه به وزیر رفاه

به گفته وی، وزیر آموزش و پرورش اخیرا در نامه‌ای به وزیر رفاه و تأمین اجتماعی خواستار همکاری سریع‌تر سازمان بهزیستی با آموزش و پرورش برای تعیین تکلیف پیش‌دبستانی‌ها شده است.رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش ادامه داد: براساس قانون، مراکز پیش‌دبستانی غیردولتی همانند مدارس پیش‌دبستانی دولتی باید مجوزها را از آموزش و پرورش اخذ کنند و برای تأسیس مراکز جدید نیز حداکثر 2 ماه پس از تقاضا مجوز موقت یکساله برای فعالیت آنها صادر می‌شود.

وی با اشاره به برخی از مطالبی که عنوان شده از جمله تعطیلی 6 هزار روستا مهد به‌علت همکاری نکردن با آموزش و پرورش، تصریح کرد: این موضوع صحت ندارد و در بررسی‌های اولیه که صورت گرفته است، 70 درصد از این مهدهای کودک زیر 30 نفر نوآموز داشته‌اند.

باقرزاده خاطرنشان کرد: به‌رغم مشکلات متعدد، مهدهای‌کودک شهری را منحل نکرده‌ایم چه رسد به روستامهدها و کسانی که این موضوع را مطرح ‌کرده‌اند، می‌خواهند فضای روانی ایجاد کنند، هر‌چند که آموزش و پرورش تا رسیدن به نتیجه، این موضوع را بررسی می‌کند.

کد خبر 121165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز