یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رابرت گیتس اظهار داشت گروه بسیار اندکی از سربازان بین‌المللی بعد از خروج پیش‌بینی شده نظامیان از افغانستان تا سال 2014 همچنان در این کشور باقی خواهند ماند.

رابرت گینس وزیر دفاع آمریکا

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا، طی سفر چهار روزه‌اش به آمریکای جنوبی و در دیدار از کشور شیلی در یک سخنرانی گفت که انتظار دارد بخش اندکی از سربازان بین‌المللی همچنان در افغانستان باقی بمانند تا به آموزش و پشتیبانی نیروهای نظامی افغان بپردازند.

 وی پیشنهاد داد که سربازان باقی مانده در افغانستان ماموریت‌هایشان را همچون سربازان مستقر در عراق که ظاهرا در نقش مشاور در این کشور باقی مانده‌اند، مجددا سازماندهی کنند.

 وی در ادامه گفت: این تصمیم بر اساس هدف مورد نظر حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان، گرفته شده که می‌بایست تا پایان سال 2014 مسئولیت برقراری امنیت در افغانستان به طور کامل به نیروهای افغان واگذار شود.

 سران ناتو در گردهمایی این سازمان در لیسبون متعهد شدند که از سال آینده فرآیند واگذاری امنیت افغانستان به نیروهای نظامی این کشور را به تدریج آغاز کرده و تا پایان سال 2014 کنترل امنیتی را به طور کامل به نیروهای نظامی افغانستان بسپارند.

 رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا، قبل از عزیمت به بولیوی به منظور شرکت در کنفرانس وزرای دفاع منطقه آمریکای لاتین، در سانتیاگو(پایتخت شیلی) با ژائیم راوینت همتای شیلیایی خود، گفت‌وگو کرد.

 همچنین به نقل از روزنامه لس آنجلس تایمز، وزیر دفاع آمریکا در ادامه اظهاراتش پس از دیدار با مقامات شیلی درباره معاهده کاهش سلاح‌های هسته‌ای بین روسیه و آمریکا گفت که ادعاهای سناتور‌های جمهوریخواه را مبنی بر اینکه معاهده "استارت جدید" به برنامه‌های دفاع موشکی و نوسازی سلاح‌های هسته‌ای آمریکا آسیب می‌رساند به هیچ عنوان نمی‌پذیرد و هشدار داد که اگر مجلس سنا این معاهده را تصویب نکند عواقب بدی در انتظار آمریکا خواهد بود.

 او گفت عدم تصویب این معاهده منجر به کاهش همکاری روسیه با آمریکا در رابطه با جنگ افغانستان خواهد شد.

 روسیه پس از انعقاد این معاهده اجازه داد تا آمریکا و کشورهای عضو ناتو از خاک این کشور برای ارسال محموله‌های نظامی‌شان به افغانستان استفاده کنند و اخیرا نیز مجوز انتقال نفربرهای ضد مین را نیز که در مقابل حملات غافلگیرانه و بمب‌های جاده‌ای مقاوم هستند به آمریکا داده است.

 رابرت گیتس در ادامه گفت: به رغم تمام این انتقاد‌ها، من به عنوان وزیر دفاع آمریکا و تمام مسئولان نظامی ایالات متحده عمیقا اعتقاد دارم که این معاهده کاملا در جهت حفظ منافع کشور ما است.

 علاوه بر این اظهارات رابرت گیتس، باراک اوباما نیز نطق رادیویی آخر هفته‌اش را به موضوع این معاهده اختصاص داد.

 وی در این سخنرانی گفت: اگر این معاهده امسال تصویب نشود، ایالات متحده دیگر نخواهد توانست فعالیت‌های اتمی روسیه را بررسی کند. بدون تصویب این معاهده، ائتلافی را که ما تشکیل دادیم تا بتوانیم ایران را تحت فشار گذاشته و از طریق خاک روسیه تجهیزات نظامی خود را به افغانستان برسانیم به خطر خواهد افتاد.

 تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه پیشتر اعلام کرده بودند که با این معاهده مخالفت خواهند کرد چرا که از دید آنها، این معاهده به برنامه‌های نصب سیستم‌های ضد موشکی جدید و نوسازی مهمات هسته‌ای آمریکا آسیب می‌زند.

 اما به گفته رابرت گیتس، هیچ خللی از جانب این معاهده در برنامه دفاع موشکی آمریکا وارد نخواهد شد. رابرت گیتس تهدید کرد که اگر سناتور‌های جمهوری خواه با این معاهده مخالفت کنند سناتور‌های دموکرات نیز با تصویب بودجه برای نوسازی ناوگان جنگی آمریکا و دیگر برنامه‌های جمهوری خواهان مخالفت خواهند کرد.

کد خبر 121256
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز