گروه بین‌الملل: شبه‌نظامیان پاکستان به کاروان‌های تدارکاتی نیروهای خارجی حاضر در افغانستان باردیگر حمله کردند تا موج حملات علیه ناتو در این کشور به‌صورت تقریبا روزانه درآید

انفجار

گروهی متشکل از بیش از 20 شبه نظامی بامداد روز گذشته در جنوب غرب پاکستان به حداقل 30 تانکر حامل سوخت برای نیروهای ناتو حمله کردند و آنها را به آتش کشیدند. شبه‌نظامیان طالبان در هفته‌ گذشته مسئولیت حداقل 2 حمله به کاروان‌های تدارکاتی ناتو را پذیرفته‌اند و به همین خاطر تمامی حملات پی‌ در پی اخیر به این گروه نسبت داده می‌شود.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که دولت پاکستان گذرگاه مهم تورخم این کشور را به روی کاروان‌های تدارکاتی ناتو برای ورود به افغانستان بسته است. این اقدام پس از ورود غیرقانونی بالگردهای ناتو به داخل خاک پاکستان و کشتن3 مرزبان پاکستانی در این حمله صورت گرفت.

از هفته گذشته که مقام‌های پاکستان گذرگاه مرزی اصلی میان 2 کشور را در اعتراض به نقض حاکمیت این کشور بستند، شبه نظامیان طالبان به یک رشته حملات مشابه به کاروان‌های سوخت‌رسانی ناتو دست زدند. بستن مرز تورخم باعث شد که صدها کامیون حامل تدارکات ناتو به مقصد افغانستان، از حرکت بازبمانند یا مسیر خطرناک‌تر جنوب را انتخاب کنند و به اهدافی سهل‌الوصول برای شبه نظامیان تبدیل شوند.

نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا ابتدا با ابراز بی‌تفاوتی نسبت به بسته شدن این گذرگاه اعلام کردند حق دارند که شبه‌نظامیان را حتی در داخل خاک پاکستان تعقیب کنند و این مسئله حق قانونی آنها برای «دفاع از خود» به حساب می‌آید. با وجود این پافشاری مقام‌های پاکستانی در بسته نگه داشتن این گذرگاه کلیدی و افزایش حملات شبه‌نظامیان طالبان باعث شد تا مقام‌های ناتو و آمریکا تمامی تلاش خود را برای حل و فصل این مسئله انجام دهند.

آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو به همین خاطر هفته گذشته با شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان دیدار و تلاش کرد از مقام‌های اسلام آباد برای بازگشایی مجدد این گذرگاه دلجویی کند. 80 درصد مایحتاج نیروهای ناتو در افغانستان از طریق پاکستان منتقل می‌شود و این کشور نقش حیاتی در تامین تدارکات نیروهای ائتلاف خارجی دارد.

مقام‌های آمریکا و ناتو همواره در فکر پیدا کردن مسیرهای جایگزین برای این منظور بوده‌اند اما پاکستان همچنان ارزان‌ترین و مناسب‌ترین گزینه موجود برای آنها به حساب می‌آید؛ به همین خاطر هفته گذشته مقام‌های ناتو و آمریکا مجبور شدند به‌طور رسمی از پاکستان به خاطر ورود غیرقانونی نیروهای خود عذرخواهی کنند و مرگ مرزبانان پاکستانی را اشتباه نیروهای خود بخوانند.

ناتو اذعان کرد که 2 بالگرد این سازمان در روز ۳۰ سپتامبر پس از آنکه هدف آتش قرار گرفته‌اند، با حمله به منطقه، 2 مامور گارد مرزی پاکستان را با اشتباه گرفتن به‌عنوان شبه نظامی کشته‌اند. این مسئله باعث افزایش خشم افکار عمومی پاکستان علیه نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا شد. افزایش حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق مرزی پاکستان و کشتار غیرنظامیان هم یکی از دلایل تنش میان مقام‌های دوطرف و خشم مردم این کشور به حساب می‌آید.

با وجود این افزایش حملات به کاروان‌های تدارکاتی ناتو باعث شد که دولت پاکستان روز گذشته دستور بازگشایی گذرگاه مرزی تورخم را صادر کند. این در حالی است که ائتلاف خارجی در افغانستان هم در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد. روز گذشته در حمله شبه‌نظامیان به نیروهای ناتو در غرب افغانستان 4 نظامی ایتالیایی این ائتلاف کشته و یک نفر به شدت مجروح شد.

به‌دنبال این مسئله سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر ایتالیا یک پیام تسلیت صادر کرد و مقام‌های ورزشی این کشور خواستار یک دقیقه سکوت در تمامی رقابت‌های پایان هفته این کشور شدند. 34 نظامی ایتالیا تاکنون در افغانستان کشته شده‌اند که 21 نفر از آنها جان خود را در 2 سال اخیر از دست داده‌اند. مقام‌های بسیاری از کشورهای اروپایی برای خروج سریع‌تر از افغانستان تحت‌فشار افکار عمومی قرار دارند

کد خبر 117974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز