گروه بین‌الملل: کره‌شمالی با دعوت از یک دانشمند آمریکایی تاسیسات جدید و گسترده هسته‌ای خود را که در آن صدها سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم به کار گرفته شده است به نمایش گذاشت.

تاسیسات هسته ای کره شمالی

دکتر زیگفرید هِکر، استاد دانشگاه استنفورد در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز با ابراز شگفتی از پیچیدگی و پیشرفته بودن تاسیسات هسته‌ای کره‌شمالی اعلام کرده است که دولت این کشور به‌صورت بسیار سریع و محرمانه تاسیسات جدید خود را آماده کرده است.

مقام‌های دولت آمریکا اعلام کرده‌اند زمانی که بازرسان بین‌المللی در سال 2009 کره‌شمالی را ترک کردند، این تاسیسات هسته‌ای وجود نداشته است. این استاد دانشگاه استنفورد که به تازگی از سفر به کره‌شمالی بازگشته است، می‌گوید در بازدید خود از این تاسیسات هسته‌ای جدید صدها سانتریفیوژ مشاهده کرده که از اتاق کنترل فوق‌العاده پیشرفته‌ای اداره می‌شوند.

کره‌شمالی اعلام کرده است که بیش از 2 هزار سانتریفیوژ در این تاسیسات جدید راه‌‌اندازی شده و مشغول کار هستند.
به عقیده مقام‌های آمریکایی، سرعت راه‌اندازی این تاسیسات هسته‌ای نشان می‌دهد که دولت کره‌شمالی توانسته‌است به‌راحتی تحریم‌های سخت شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور را دور بزند و با استفاده از کمک‌های خارجی فعالیت‌ هسته‌ای خود را پیش ببرد.

زیگفرید هِکر در بازدید خود اجازه عکاسی نداشته و می‌گوید در زمان کوتاه بازدید خود فرصت کافی برای تشخیص نوع اورانیوم غنی‌شده و مصرف آن برای تولید انرژی یا ساخت بمب را نداشته است. مقام‌های کره‌شمالی اعلام کرده‌اند که این تاسیسات در حال حاضر اورانیوم با درصد غنی‌سازی پایین را برای تولید برق آماده می‌کند. این دانشمند آمریکایی تصاویر ماهواره‌ای از محل ساخت تاسیسات جدید کره‌شمالی را تأیید کرده که نگرانی مقام‌های آمریکا را به‌دنبال داشته است.

در کنار تحریم‌های اخیر شورای امنیت، آمریکا و کشورهای غربی همچنان برای بازگشت مقام‌های کره‌شمالی به پای میز مذاکره تلاش می‌کنند. هنوز علت اصلی اقدام تبلیغاتی کره‌شمالی برای نمایش تاسیسات جدید هسته‌ای این کشور مشخص نیست.

برخی عقیده دارند که این مسئله یک تاکتیک و تمهید پیش از بازگشت کره‌شمالی به میز مذاکرات است و گروهی می‌گویند مقام‌های پیونگ‌یانگ با این اقدام پیشرفت و سرعت خود را در برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای به رخ آمریکایی‌ها کشانده‌اند. نگرانی مقام‌های دولت اوباما در این رابطه باعث شد که استفان بوسورث فرستاده ویژه آمریکا به کره‌شمالی روز گذشته برای بررسی مسئله هسته‌ای کره‌شمالی راهی سفر به 3کشور آسیایی شود.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که بوسورث قرار است در راس یک هیات به کره‌جنوبی، ژاپن و چین سفر نماید و با مقام‌های ارشد این کشورها درباره برنامه هسته‌ای کره‌شمالی دیدار کند. مقام‌های کره‌جنوبی روز گذشته اعلام کردند که فرستاده ویژه آمریکا وارد این کشور شده و قرار است با مقام‌های ارشد این کشور گفت‌وگو کند.

این در حالی است که تنش در روابط 2 کره پس از غرق شدن ناو چئونان کره‌جنوبی به خاطر برخورد یک اژدر در ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است. استفان بوسورث همچنین قرار است گفت‌وگوهای فشرده‌ای‌ با مقام‌های چین و ژاپن داشته باشد و در روز 24 نوامبر (3آذر) نتیجه مذاکرات خود را در واشنگتن به اطلاع مقام‌های ارشد آمریکا برساند. اوباما امیدوار است که چین به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد کره‌شمالی فشارها بر پیونگ‌یانگ را درحالی‌که این کشور روند انتقال قدرت را طی می‌کند افزایش دهد.

روز پنجشنبه یک مؤسسه آمریکایی هم در گزارشی اعلام کرد که یک رآکتور به تازگی توسط کره‌شمالی در مجتمع هسته‌ای یونگ‌بیون ساخته شده است که می‌تواند برای ساخت پلوتونیوم تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین روز شنبه پیونگ یانگ با رد قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درمورد وضعیت حقوق بشر در این کشور، آن را توطئه‌ای به رهبری آمریکا برای براندازی رژیم کمونیستی این کشور خواند.

دولت آمریکا با استفاده از اهرم‌های فشار مختلف در تلاش است مقام‌های کره‌شمالی را برای بازگشت به مذاکرات شش جانبه قانع کند. هنوز علت نمایش هسته‌ای کره‌شمالی مشخص نیست اما دلیل آن هر چه باشد این اقدام که به‌سرعت نظر رسانه‌های جهان را به‌خود جلب کرد، مشکل جدیدی برای دولت اوباما در مقابل پیونگ‌یانگ به حساب می‌آید.

کد خبر 121287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز