همشهری آنلاین: محققان اعلام کردند: احتمال مرگ بر اثر سرطان سینه در زنانی که از قرص‌های جایگزین هورمونی استفاده می‌کنند، بیشتر از زنانی است که سایر قرص‌ها را مصرف می‌کنند.

LD

این مطالعه که در مجله پزشکی آمریکا منتشر شده، اولین باری است که افزایش مرگ‌های ناشی از سرطان سینه را بر اثر درمان‌های هورمونی گزارش می‌دهد.
به گزارش ایسنا، بر خلاف باورهایی که در چند سال اخیر حاکم بودند، سرطان‌های مرتبط با استروژن به علاوه پروژسترون با افزایش خطر مرگ بر اثر سرطان سینه در ارتباط اند.
یافته‌ها که حاصل 11 سال مطالعه دنباله‌دار هستند، مشخص کردند: زنانی که به مدت 5 سال از استروژن به همراه پروژسترون استفاده می‌کردند، بیشترین نرخ ابتلا به سرطان تخمدان، سینه، حملات قلبی و سایر مشکلات را داشتند.
بعد از کشف این موضوع فروش قرص‌های استروژن به همراه پروژسترون تا 50 درصد کاهش یافته است.
قرص‌های ضدبارداری معمولی از جمله قرص‌های دارای ترکیب استروژن و پروژسترون هستند.
محققان اطلاعات به دست آمده از 12 هزار زن را آنالیز کردند و دریافتند: زنان مصرف کننده این داروها در مقایسه با زنانی که از سایر قرص‌ها استفاده می‌کردند، 2 برابر بیشتر جان خود را بر اثر سرطان سینه از دست داده‌اند.
پیش از این محققان بر این باور بودند که استفاده از قرص‌های ضدبارداری خطر سرطان رحم و تخمدان را بطور قابل توجهی کاهش می‌دهد و این اثر تا حدود 20 سال پس از قطع مصرف قرص هم ادامه می‌یابد.

 

کد خبر 121360

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز