شنبه ۹ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۴
۰ نفر

مریم صدر: مجموعه تلویزیونی «نیمکت» یادتان هست؟ آن سریالی که پارسال پخش می‌شد. سازندگان آن برنامه، امسال با همان ساختار «تله‌تئاتری»، مجموعه دیگری به نام «توی گوش سالمم زمزمه کن» ساختند.

 ماجراهای این مجموعه هر شب از شبکه یک پخش می‌شود و لوکیشن‌های آن کنار دادگاه خانواده و قهوه‌خانه نزدیک آن اتفاق می‌افتد. این دو محل ثابت مجموعه هستند و شخصیت‌های ثابت آن سه عریضه‌نویس هستند که به بهانه نوشتن و تایپ شکایت‌های شخصیت‌های مختلف، به زندگی آدم‌ها سرک می‌کشند. در این مجموعه بهروز بقایی، اصغر همت، الهام پاوه‌نژاد، خسرو احمدی، افشین هاشمی، علی عمرانی، هومن برق نورد، آشا مهرابی، هنگامه صالحی و بازیگران خردسال، ارسلان  قاسمی و ملیکا اسلامی بازی می‌کنند. محمد رحمانیان، کارگــردان هنری و شهاب‌الدین حجازی، تهیه‌کننده این مجموعه هستند.

ادامه نیمکت را ساختیم
محمد رحمانیان کارگردان هنری مجموعه درباره آن می‌گوید: «ضرورت ساخت نمایش‌های کوتاه، خارج از استانداردهای سریال‌های مرسوم در تلویزیون احساس می‌شود. شبکه یک با ساخت «نیمکت» برای نخستین بار این کار را انجام داد. البته قبل از انقلاب، هر شب نمایش‌های تک‌پرده‌ای کوتاه پخش می‌شد. شبکه دوم هم بعد از مجموعه نیمکت، با ساخت مجموعه «بی‌مقدمه» از این نوع مجموعه‌ها استقبال کرد. فضای این مجموعه‌ها، به تئاتر نزدیک است. از دکور خاصی استفاده نکردیم. نشانه‌های موجود و فضای این مجموعه از طریق عکس و اسلاید تهیه شده است.داستان‌های این مجموعه درباره موضوع‌هایی مانند اختلافات خانوادگی، موجر و مستاجر و دیگر مسایل اجتماعی است که در کلان شهر تهران، اتفاق می‌افتد.»

به آقای ابراهیم مکی و اسماعیلی خلج نزدیک شدیم
کارگردان هنری این مجموعه درباره شکل ارایه مجموعه توضیح می‌دهد: «سعی کردیم فضای مجموعه نیمکت از نظر ادبی نزدیک به آثار استاد ابراهیم مکی و استاد اسماعیل خلج باشد و به آدم‌های نمایش‌های آن‌ها نزدیک شویم. به همین خاطر از نمایش‌نامه‌نویس‌های خوب دعوت به کار کردیم. حمید امجد، محمود استادمحمد، ایوب آقاخانی، امیر سهرابی، محمد رضایی‌راد و امیر امجد از نویسندگانی هستند که متن نمایش‌ها را می‌نویسند.»

فردوس، ساده دل و خوش رو
خسرو احمدی، بازیگر مجموعه «توی گوش سالمم زمزمه کن» درباره این مجموعه می‌گوید: «در این مجموعه با دو فضا روبه‌رو هستیم، یکی فضای مقابل دادگاه و دیگری فضای روبه‌روی دادگاه. روبه‌روی دادگاه قهوه‌خانه‌ای است به نام «پاتوق فردوس». من نقش فردوس را بازی می‌کنم. این پاتوق جایی برای استراحت عریضه‌نویس‌ها و محل رفت و آمد مشتریان این قهوه‌خانه است. در این رفت‌وآمدها اتفاقاتی می‌افتد. شخصیت فردوس ویژگی خاصی ندارد؛ آدم خوش‌رویی است اما کمدی نیست. ساده‌دل، خوش مشرب و دوست داشتنی است. خیلی وقت‌ها دوست دارد مشکلات را حل کند، ولی بلد نیست و عریضه‌نویس‌ها را دوستان خود می‌داند. می‌خواهد اگر مشکلی برایش پیش آمد، عریضه‌نویس‌ها آن را حل کنند.گاه‌گداری در کارها دخالت‌هایی هم می‌کند. دایم با آدم‌های عریضه‌نویس در ارتباط است، به همین دلیل نظرهایی هم می‌دهد.»

او دانای کل است
بهروز بقایی دیگر بازیگر این مجموعه نیز می‌گوید: «یکی از اتفاق‌های خوب در صداوسیما، در گروه خانواده  می‌افتد. این گروه چند مجموعه تلویزیونی مفید ساختند. برنامه‌هایی که می‌سازند امروزی است. یکی از نشانه‌های این حرکت، ساخت مجموعه «نیمکت» بود که در ادامه با ساخت «توی گوش سالمم زمزمه کن»، ادامه پیدا کرد. کار در قالب نمایش‌های کوتاه 15 دقیقه‌ای، با درون‌مایه مسایل حقوقی خانواده‌هاست. چند بازیگر نقش‌های ثابت آن را بازی می‌کنند. عریضه‌نویس‌ها، قهوه‌چی و گروه دیگری از بازیگران، نقش‌های چرخشی را به عهده دارند. چرخشی به این معنی که تیپ‌های مختلف را در داستان‌های متفاوت بازی می‌کنند.

ماشاءالله که من نقش او را بازی می‌کنم، در این مجموعه یکی از عریضه‌نویس‌هاست. او هوش بالایی دارد. ما این را از کارهایش می‌فهمیم. در حقیقت، او که دانایی‌اش را از تجربه‌های زندگی به دست آ‌ورده و آن را در خدمت تجربه‌های ناخوش دیگران قرار می‌دهد، گاه حرف‌های نگفته‌شان را می‌گوید و گاه
درد دل‌های شخصیت‌ها از زبان او جاری می‌شود. ماشاءالله نوعی دانای کل است. این مجموعه به ادبیات فارسی، توجه زیادی می‌کند  به شکلی که در هر ماجرا، تیپ و لحظه، یکی از شعرهای فارسی را می‌خواند.»

دنبال اتفاق تازه‌ای بودیم
شهاب‌الدین حجازی، تهیه‌کننده مجموعه درباره مراحل تولید کار می‌گوید: «شبکه اول، تاکنون مجموعه 90 قسمتی طنز یا اجتماعی نداشته است. البته برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده، ولی به مرحله اجرا نرسیده. سال گذشته، طرحی را به گروه خانواده ارایه دادیم با توجه به تغییرهای مدیریتی در این گروه، دوباره با مدیر گروه و شبکه، گفت‌وگوهایی انجام دادیم. قرار شد برنامه 90 شبی بسازیم. درواقع به دنبال اتفاق تازه‌ای بودیم. این نگاه باعث ساخت مجموعه «نیمکت» شد. با این طرح، داستان‌های کوتاه در 90 قسمت که فقط طنز هم نیستند بلکه بیشتر جدی و تراژیک هم هستند، ساخته می‌شوند.

فضای کار به تله‌تئاتر نزدیک بود. پس با بررسی‌های انجام شده، با محمد رحمانیان به عنوان کارگردان نیمکت قرارداد بستیم. این مجموعه را نیز از کلیت فضای نیمکت الهام گرفتیم. در تیرماه نگارش مجموعه توسط رحمانیان شروع شد. حدود 40 درصد از متن‌ها تا اوایل شهریور آماده شد. اوایل شهریور پیش‌تولید را شروع کردیم، و نام مجموعه را
«توی گوش سالمم زمزمه کن» گذاشتیم. تفاوت سری‌جدید با سری قبل، به لحاظ کمی در تعداد بازیگر و گسترده‌تر بودن فضاست.

کد خبر 12171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز