گروه بین‌الملل: آغاز رزمایش مشترک آمریکا و کره‌جنوبی در آب‌های غربی شبه جزیره کره و استقرار موشک‌های کره‌شمالی در دریای زرد برای هر نوع واکنش احتمالی، تنش در این منطقه را به اوج خود رساند و مقام‌های چین را مجبور کرد خواستار نشست اضطراری برای بررسی این مسئله شوند.

کره

رزمایش مشترک آمریکا وکره‌جنوبی روز گذشته تنها چند روز پس از آن آغاز شد که یک جزیره کره‌جنوبی هدف آتش توپخانه‌ کره‌شمالی قرار گرفت و طی آن 2 تفنگدار دریایی و 2 شهروند این کشور کشته شدند. این رزمایش با حضور چند ناو هواپیمابر آمریکا از جمله ناو هسته‌ای یو‌اس‌اس جورج واشنگتن در دریای زرد برگزار می‌شود و مقام‌های کره‌شمالی هشدار داده‌اند که هر نوع تجاوز به مرزهای آبی این کشور در جریان این رزمایش را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.

دولت کره‌شمالی همچنین هشدار داده است که ورود ناو هواپیمابر جورج واشنگتن به دریای زرد، عواقب نامشخصی را به‌دنبال خواهد داشت. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی که بیان‌کننده دیدگاه‌های مقام‌های پیونگ‌یانگ به حساب می‌‌آید روز گذشته در گزارشی اعلام کرد: ما هرگونه تجاوز به حریم آبی خود را با مقابله نظامی سهمگینی پاسخ خواهیم داد.

این هشدار کمی پس از آغاز این مانور نظامی در 125 کیلومتری مرز آبی دو کره داده شد. مقام‌های کره‌شمالی همچنین با آغاز این رزمایش وضعیت در شبه جزیره کره را فوق‌العاده اضطراری خواندند و خبرگزاری رویترز از استقرار موشک‌های زمین به زمین و زمین به هوای کره‌شمالی در نزدیکی مرز دریای زرد خبر داد.

کره‌شمالی این مانور مشترک را که 4 روز ادامه خواهد داشت، تحریک‌کننده خوانده است اما مقام‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که این رزمایش از پیش برنامه‌ریزی شده است و مجموعه‌ای از تمرین‌های دفاعی برای بازداشتن کره‌شمالی از حمله به همسایه جنوبی خود به حساب می‌آید.

جدول موازنه نظامی در شبه جزیره کره

ارتش کره جنوبی هم اعلام کرده است که 6 کشتی جنگی این کشور، یک ناو شکن 7600 تنی، 2 ناو شکن 4500 تنی و یک هواپیمای ضد‌زیر دریایی در این رزمایش شرکت دارند.این در حالی است که روز گذشته با شنیده شدن صدای چند انفجار به ساکنان جزیره یون پیونگ در کره‌جنوبی دستور داده شد که محل سکونت خود را ترک کنند و به پناهگاه‌ها بروند.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد که این مسئله به خاطر شلیک توپخانه‌ای کره‌شمالی بوده است اما 40 دقیقه بعد دستور رفتن به پناهگاه‌ها لغو شد. وزیر دفاع کره‌جنوبی همچنین روز گذشته به خبرنگاران اعلام کرد که وی نمی‌تواند امنیت آنها را در منطقه رزمایش تضمین کند.

بحرانی شدن وضعیت در این منطقه به‌شدت باعث نگرانی مقام‌های دولت چین به‌عنوان اصلی‌ترین متحد کره‌شمالی شده است. گفته می‌شود ساعاتی پس از آغاز رزمایش آمریکا و کره‌جنوبی، دای‌بینگو نماینده ارشد پکن به سئول سفر کرده و با لی‌ میونگ‌باک، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی دیدار و گفت‌وگو داشته است. همچنین دولت چین روز گذشته خواستار دیدار اضطراری کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات شش جانبه شد.

وو دائویی نماینده هسته‌ای چین روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: از مذاکره‌کنندگان ارشد کشورهای عضو مذاکرات شش جانبه درخواست شده است تا اوایل دسامبر برای برگزاری جلسه‌ فوق‌العاده برای تبادل نظر در مورد موضوعات مهم بحث برانگیز میان طرفین به پکن سفر کنند.

وی گفت: برخی عوامل باعث ایجاد شرایط فعلی در شبه جزیره کره شده و اکنون جامعه جهانی به‌ویژه اعضای مذاکرات شش‌جانبه به‌شدت در مورد شرایط فعلی در این منطقه نگران هستند. همچنین گفته می‌شود که یانگ جیه چی، وزیر امور خارجه چین هم به‌صورت تلفنی با هیلاری کلینتون همتای آمریکایی خود در مورد تنش‌ها در شبه جزیره کره گفت‌وگو کرده است.

درصورت پاسخ مثبت به دعوت چین نمایندگان آمریکا، ژاپن، روسیه، چین و دو کره باید در مورد مسائل به‌وجود آمده و همچنین متقاعد کردن پیونگ‌یانگ برای کنار گذاشتن برنامه‌های هسته‌‌ای خود در این نشست شرکت کنند. چین پیش از این هم بر نگرانی خود از برگزاری مانور نظامی مشترک کره‌جنوبی و آمریکا در نزدیکی مرز خود تاکید کرده و به نیروی دریایی ایالات متحده هشدار داده بود که نزدیک آب‌های مرزی این کشور نشود.

برگزاری نشست مورد درخواست چین در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. آمریکا و کره‌جنوبی پیش از این اعلام کرده بودند که بازگشت به مذاکرات شش جانبه تنها زمانی میسر خواهد بود که دولت کره‌شمالی تعهد خود به خلع‌سلاح هسته‌ای را نشان دهد.

این در حالی است که هفته گذشته یک دانشمند هسته‌‌ای آمریکا که به تازگی از سفر به کره‌شمالی بازگشته است از راه‌اندازی تاسیسات جدید غنی‌سازی اورانیوم در این کشور با بیش از 2 هزار سانتریفیوژ خبر داد. برخی تحلیلگران عقیده دارند دولت کره‌شمالی با این اقدام تبلیغاتی و افزایش تنش در منطقه تلاش می‌کند موقعیت خود را در مذاکرات شش جانبه مستحکم کند.

دولت کره‌جنوبی به همین خاطر روز گذشته به درخواست دولت چین محتاطانه پاسخ داد و وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که این دعوت به دقت بررسی خواهد شد. وزارت امور خارجه کره‌جنوبی تاکید کرد که نمایش تاسیسات جدید هسته‌‌ای کره‌شمالی تاثیری منفی در از سرگیری مذاکرات شش جانبه داشته است.

دولت ژاپن هم اعلام کرده است با این مسئله پس از مذاکره با آمریکا و کره‌جنوبی بسیار با احتیاط برخورد خواهد کرد. لی‌میونگ باک رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی درحالی‌که از سوی مردم کشورش به خاطر واکنش ضعیف به حملات کره‌شمالی مورد انتقاد قرار دارد به وزیران کابینه خود هشدار داده است که آمادگی مقابله با هر نوع مسئله‌ای را داشته باشند.

وی اعلام کرده است که کره‌شمالی ممکن است واکنشی غیرمنتظره به این رزمایش داشته باشد. قرار است رئیس مجمع عالی خلق کره‌شمالی که از افراد نزدیک به کیم جونگ ایل، رهبر این کشور به حساب می‌آید روز سه‌شنبه به چین سفر کند و به همین خاطر هنوز باید در انتظار تغییر و تحولات در شبه جزیره کره باقی ماند.

علاوه بر آمار بالا، بیش از 17 هزار نظامی پیاده آمریکا و 7 هزار و 800 نفر پرسنل نیروهای هوایی این کشور در کره جنوبی حضور دارند.

کد خبر 121838

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز