جمعه ۱۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین نماز جمعه آذر ماه در تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

 به گزارش ایسنا، آیت الله سیداحمد خاتمی با تاکید بر این که بدون هیچ تردیدی در ترور استاد شهریاری و استاد عباسی رژیم صهیونیستی، امریکا و انگلیس متهم ردیف اولند، گفت: این انتقام از ملتی است که علی رغم 31 سال تحریم قله‌های پیشرفت را یکی پس از دیگری فتح می کنند، این در حالی است که دشمنان باید بدانند بمب اتم با دکترین دفاعی نظام اسلامی سازگاری ندارد.

 خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به شهادت استاد دکتر شهریاری گفت: داغ سنگین شهادت استاد شهریاری از غم های این ملت است. این استاد علاوه بر تخصص بسیاری بالایی در عرصه تخصصی‌شان، در عرصه تعبد نیز جایگاه بلندی داشته‌اند که در حادثه تروریستی به شهادت رسیده و همسرشان مجروح شدند.

 وی هم چنین با اشاره به ترور دکتر عباسی آرزوی شفای او و همسرش را کرد.

 احمد خاتمی در ادامه با تاکید بر این‌که دشمنان انقلاب اسلامی به خوبی می‌دانند که ما به دنبال بمب اتمی نیستیم، گفت: این که نظام اسلامی ایران به دنبال بمب اتمی نیست به آن دلیل نیست که می ترسیم. ما ترسی نداریم، بلکه بمب اتم با دکترین دفاعی نظام اسلامی سازگاری ندارد؛ چرا که مطمئنا مکتبی که بر این باور است که در جنگ نباید آب دشمن را مسموم کرد و کودکان و زن ها و پیرمردها را کشت، اجازه دستیابی به بمب اتم را نیز نمی دهد.

 وی ادامه داد: بمب اتم برای دشمنان ما دکتر علی محمدی‌ها، دکتر شهریاری‌ها و دکتر عباسی ها و جوانان دانشمند هستند، ولی دشمنان باید بدانند که اگر یک نورافکن فروزان علم را به زمین انداختند، ده ها نورافکن فروزان دیگر جای آنها را خواهد گرفت.

 این عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مردم بدانند این ترورها نشان دهنده استیصال دشمنان و ورشکستگی آنهاست که دست به این جنایات می‌زنند که در این ترور دست جنایتکار انگلیس به خوبی دیده می شود، به گونه ای که چندی پیش یکی از مقامات آنها اعلام کرد که برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران اعتقادی به دیپلماسی ندارند و باید به عملیات اطلاعاتی دست زد.

 خاتمی افزود: این گونه اطلاعات و این جنایات تنها نوید این را می دهد که به همان میزان که مردم ما از اسرائیل، این رژیم جعلی و آمریکا ابراز نفرت می کنند به همان میزان نیز از انگلیس ابراز نفرت خواهند کرد و در شعارهایشان مرگ بر انگلیس را اضافه می‌کنند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع 110 هزار نفری بسیجیان گفت: رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان مطالب بسیار مهمی را فرمودند که بایستی ساعت‌ها به تبیین آن پرداخت.

 وی به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این که بسیجی بودن مهم است و بسیجی ماندن مهمتر اشاره کرد و افزود: بسیجی ماندن اخلاص و بصیرت می‌خواهد که این دو موضوع با یکدیگر هم افزایی دارد ،بدان معنا که اخلاص نشان دهنده راه است و بصیرت می‌دهد و بصیرت باعث ماندن اخلاص در فرد می‌شود.

 این عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم چنین به بخش دیگری از بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که در فتنه سال گذشته عده‌ای فتنه گر برای بدست آوردن قدرت کشور را نادیده گرفته و دشمنان ملت را به هیجان آوردند، استناد کرد و گفت: در اینجا این سوال را باید مطرح کرد که چرا مقام معظم رهبری اینقدر به مساله فتنه می‌پردازد و مدام در سخنرانی‌هایشان در مناسبات ویژه مساله فتنه را مطرح می‌کنند؟

 خاتمی در ادامه توضیح داد: در پاسخ به این پرسش می توان این گونه گفت که این سیره و روش مولا علی (ع) است. هنگامی که امیرالمومنین (ع) از جنگ با شورشیان جمل بازگشستند در سخنرانی شان از فتنه‌گران و سکوت کنندگان در مقابل فتنه صحبت کرده و آنها را مورد نکوهش قرار دادند و با بازگویی عیبشان آنها را ملامت می‌کردند و می‌گفتند که مردم از آنها انتقاد کنند، تا با این روش افراد حزب‌الهی از آنهایی که شعار می‌دهند، مشخص شوند. این روش را مقام معظم رهبری نیز دنبال می‌نماید.

 وی ادامه داد: هدف دیگر مقام معظم رهبری از واگویی‌های مکرر جریان فتنه را می‌توان افزایش بصیرت در بین مردم دانست تا در آینده شاهد جریانات شوم آن چنانی نباشیم.

 خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه اظهار کرد: دلیل دیگر تکرارهای واگویی‌های مکرر جریان فتنه از سوی مقام معظم رهبری آن است که در طول حدود 18 ماه گذشته سران فتنه از مواضعشان عقب نشینی نکرده‌اند و مدام حرف‌های آمریکا، انگلیس شادکن را مطرح می‌کنند. با این تحلیل که اپوزیسیون نظام است و قدرت در آینده در دست آنهاست. شما باید بدانید که این آرزو را به گور خواهید برد.

 وی ادامه داد: امروز به همان اندازه که مردم از سران رژیم طاغوت نفرت دارند، به همان اندازه از سران فتنه نیز نفرت دارند.

عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به 16 آذر، روز دانشجو گفت: جنبش دانشجویی این افتخار را دارد که در سال 1332 پرچم استکبار ستیزی و ظلم ستیزی را بلندکند که این سند افتخار جنبش دانشجویی است.

 خاتمی در ادامه تاکید کرد: دانشجویان باید این افتخار را حفظ کنند و اجازه ندهند کسانی که میل به بیگانگان دارند، این پرچم را از دستانشان بگیرند؛ چرا که امروز جبهه نظام اسلامی جبهه مبارزه با آمریکاست و امروز دفاع از نظام به معنای مبارزه با آمریکا و مقابله با این نظام به معنای همراهی با آمریکا و کمک به آنهاست.

 وی در ادامه اظهار کرد: ان شاالله جنبش دانشجویی با روحیه با نشاط همواره در سنگر استکبارستیزی خواهند بود و در مقابله با آمریکا و ایادی آنها کوتاه نخواهند آمد.

 خطیب این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به آغاز ماه محرم گفت: در آستانه سال 1432 هجری قمری و ماه محرم هستیم. در حالی 1371 سال از شهادت عزیز فاطمه (س)، امام حسین(ع) می‌گذرد که در جای جای کشور شاهد برپا کردن هیات‌های عزاداری و مشکی شدن خیابان‌ها هستیم. این داغ، داغ مقدسی است و بنابر فرمایش پیامبر (ص) تا قیامت خنک شدنی نیست.

 خاتمی با سفارش به همگان برای برپایی باشکوه عزای حسینی و مجالس فاخر حسینی گفت: پرچم عزای ابا عبدالله الحسین (ع) پرچم احیای دین، عزت دین، تولی به اولیای الهی و تبری از دشمنان خداست.

 وی در ادامه با بیان این که مجالس فاخر حسینی سه ویژگی دارند در توضیح این ویژگی‌ها، گفت: خطیب مجالس حسینی، باید این مجالس را کلاس درس‌های عاشورایی یعنی کلاس ایثار، جهاد، هجرت و امر به معروف و نهی از منکر کند که در همین راستا دهه اول ماه محرم به نام دهه امر به معروف و نهی از منکر نام نهاده شده است.

 خاتمی ادامه داد: دومین ویژگی مجالس حسینی آن است که مداحان اهل بیت این هنرمندان ارزشمند بایستی احساس تعهد کنند و به سبک سنتی غزلیات اخلاقی با صدای خوش بپردازند و به دنبال نصایح اخلاقی باشند؛ چرا که گاهی اثر یک غزل بلند یک مداح از یک سخنرانی یک ساعته بیشتر است.

 وی با بیان این که انقلاب و نظام جمهوری اسلامی با این شورهای مقدس حسینی باقی مانده است و نباید این شور حسینی را از دست داد، گفت: البته از چند سال گذشته شاهد ارتقای خوبی در سطح محتوا و سبک های مداحان هستیم به گونه ای که بسیاری از مداحان در مقابل غلو و روضه‌های دروغ و سبک های بیگانه همچون لس آنجلسی موضع دارند.

 احمد خاتمی افزود: در این بین به حمدالله اکثریت مداحان در مقابله با فتنه خوش درخشیدند.

 خطیب این هفته نماز جمعه تهران با تاکید بر نقش روسای هیات‌ها، مسئولان مجالس عزاداری امام حسین(ع) تصریح کرد: روسای هیات‌ها بایستی در برابر شنوندگان خود احساس مسئولیت کنند و در این بین خطبا و علمای دینی بایستی موضوع اخلاق را برای جوانان گفته و اعتقادات آنها را افزایش دهند و همه این موارد بایستی در کنار شور حسینی انجام گردد.

 عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم چنین با اشاره به شهادت حاج محمدعلی افراسیابی پدر 5 شهید سرافراز انقلاب، گفت: در هفته گذشته شاهد داغ درگذشت این پدر 5 فرزند شهید، ابراهیم، اسماعیل، حاج امیر، حاج جواد و حاج علیرضا بودیم که فرزندانش را در مقابله با کفر، ظلم و استکبار جهانی تقدیم راه خدا کرد و در جنگ هم رزم فرزندانش بود.

 وی افزود: این خانواده الگوی یک خانواده مکتبی هستند که خداوند او و فرزندان شهیدش را دراین ماه محرم مهمان امام حسین(ع) کند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در خطبه اول نماز جمعه با بیان این که انس با خدا و انس با حضرتش از اصول اخلاقی مکتب اسلام است که از مصادیق انس دعا و درخواست از خدا به شمار می آید گفت: نگاه به دعا نگاه به یک مکتب تربیتی است که شش شرط باورداشتن معرفت خدا، اخلاص در دعا، عمل و رعایت خطوط قرمز الهی و عمل به واجبات ، کسب لقمه حلال، حضور قلب و انقطاع الی الله شروط استجابت دعا است.

 احمد خاتمی در توضیح باورداشتن معرفت خداوند به عنوان یکی از شروط استجابت دعا گفت: انسان بایستی ذات ربوبی خداوندرا باور داشته باشد. به طوری که کشوری که با خداست، تجلی لطف الهی است و مردمش دلداده خداوند هستند، بن بست ندارد، بن بست آنها دارند که دل به بیگانگان دوخته اند و بحران آنها دارند که دل به خدا بسته‌اند.

 

وی با بیان این که مومن و کشور اسلامی بحران و بن‌بست ندارد، گفت: اگر خدایی باشیم و خدایی عمل کنیم هیچ گره ناگشوده‌ای در کشور وجود نخواهد داشت.

کد خبر 122146
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز