گروه اقتصادی: اجلاس وزرای کشورهای صادر‌کننده گاز با تاکید بر تعادل میان قیمت گاز و نفت خام و تعیین قطر به‌عنوان محل نخستین اجلاس سران و محل تولد اجلاس پایان یافت.

به گزارش همشهری، پس از خبر خوش برگزاری جام جهانی فوتبال سال 2022 در قطر شاید دومین خبر خوش در روزهای اخیر، برای اتباع این کشور کوچک در حاشیه خلیج‌فارس برگزاری نخستین مجمع سران کشورهای صادر‌کننده گاز بود.

در یازدهمین نشست وزرای مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز که روز پنجشنبه با حضور 11 کشور عضو و 3 کشور ناظر در قطر برگزار شد، دوحه پایتخت این کشور به‌عنوان محل برگزاری اجلاس سران این مجمع انتخاب شد. این درحالی بود که ایران به‌عنوان مبدع این نهاد بین‌المللی تلاش داشت میزبان نخستین دوره نشست سران آن باشد که ظاهرا این اتفاق صورت نگرفته و فعلا روسیه و قطر با توافقات آشکار و پنهان کنترل این نهاد را در دست گرفته‌اند.

علاوه براین اعضا در بیانیه‌ای باردیگر خواهان تعادل واقعی قیمت گاز با نفت خام شدند. در این بیانیه تاکید شده که قیمت‌های پایین گاز سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌این بخش را در معرض خطر قرار می‌دهد.همچنین مقرر شد تا اجلاس بعدی وزیران در شرم‌الشیخ مصر برگزار شود.

در بیانیه پایانی، وزرای حاضر بر همکاری برای ایجاد یک بازار شفاف و با ثبات تاکید کردند.در حاشیه اجلاس سرگئی شماتکو وزیر انرژی روسیه که بر 30 درصد گاز جهان تکیه‌زده و کشورش نخستین دارنده و صادر‌کننده گاز جهان است هرگونه محدودیت تولید برای افزایش قیمت گاز را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: بیش از هر چیز باید به همکاری میان تولید‌کنندگان، ترانزیت‌کنندگان و مصرف‌کنندگان فکر کرد. تلاش برای تحقق قیمت واقعی گاز به معنی اعمال محدودیت تولید نیست.

قطر، به عنوان مقر دائمی دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز و لئونید بوخانوفسکی نامزد روسیه نیز به‌مدت 2 سال به‌عنوان دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز انتخاب شد.الجزایر، بولیوی، ایران، قطر، گینه استوایی، لیبی، مصر، نیجریه، روسیه، ترینیداد وتوباگو و‌ ونزوئلا 11 عضو اصلی و قزاقستان، هلند و نروژ 3 عضو ناظر مجمع کشورهای صادرکننده گاز به شمار می‌روند.

کد خبر 122188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز