همشهری آنلاین: نسل جدید ناوشکن جماران در بخش سامانه‌های موشکی و راداری تقویت شده است.

bigham

امیر دریادار خادم بی‌غم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه پروژه‌های بسیاری طی هفته گذشته و به مناسبت روز نیروی دریایی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، گفت: رادار هوایی ساخته شده توسط جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش از جمله دستاوردهای متخصصان داخلی می‌باشد.

وی در این باره اضافه کرد: این رادار در نوع خود از فرکانس‌های خاصی استفاده می‌کند و از دقت عمل بالایی برخوردار است.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: از این رادار بر روی شناورها و همچنین در سواحل برای کنترل کشتی‌هایی که در فاصله دور حرکت می‌کنند بهره خواهیم گرفت.

وی در مورد شبیه‌ساز زیر دریایی طارق که خبر افتتاح آن چندی قبل اعلام شد، اظهار کرد: شبیه‌ساز طارق در نوع خود هم در ایران و هم در سایر کشورهای منطقه از دستاوردهای کمیاب است که توسط پرسنل جهاد خودکفای نیروی دریایی ارتش ساخته شده است.

بی‌غم در توضیح بیشتر نسبت به خصوصیات شبیه‌ساز زیر دریایی کلاس طارق گفت: این شبیه‌ساز تمام حرکات یک زیر دریایی را به طور طبیعی انجام می‌دهد و در واقع همانند اتاق کنترل یک زیردریایی است که می‌تواند برای آموزش‌بیننده، فضایی کاملاً مشابه با کار در زیردریایی واقعی را ایجاد کند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه بحث آموزش در نیروهای مسلح از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: امروز این شبیه‌ساز در مرکز آموزشی زیرسطحی در منطقه یکم دریایی ارتش راه‌اندازی شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی همچنین در خصوص ارتقاء توان رزمی نیروی دریایی ارتش در دریای خزر گفت: دریای مازندران از نگاه ما دریای صلح و دوستی است و معتقدیم که امنیت این دریا فقط باید توسط کشورهای حاشیه آن تامین شود، اما با این حال نیروی دریایی ارتش به خاطر اینکه بتواند امنیت نسبی را در دریای خزر تامین کند اقدام به تاسیس بنادر در مناطق عملیاتی از جمله منطقه چهارم و برخی پایگاه‌های خود کرده است.

وی گفت: در همین جهت یگان‌های نیروی دریایی ارتش، به ناوچه‌های موشک‌انداز با قابلیت‌های روز که با همکاری جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش تولید می‌شود، تجهیز خواهند شد، امروزه چندین فروند از این ناوچه‌ها تولید شده است.

بی‌غم با بیان اینکه در زمینه ساخت شناورهای سنگین‌تر نیز حرکت می‌کنیم گفت: این اقدامات در 2 بعد تامین امنیت، حفاظت از منافع خود و همچنین آموزش یگان‌ها در مراکز آموزشی مستقر در شمال کشور از جمله مرکز آموزش‌های دریایی امام خمینی و مرکز آموزش تفنگداران دریایی در منجیل صورت می‌گیرد.

وی همچنین با اعلام خبر ساخت ورژن جدید ناوشکن جماران گفت: نمونه نخستین ناوشکن جماران با فن‌آوری‌های مربوط به زمان خود ساخته شده بود، اما با توجه به اینکه علم و تکنولوژی مربوط به تسلیحات نظامی روز به روز پیشرفت می‌کند بنابراین ساخت ورژن‌های جدید از این ناوشکن در مراکز تحقیقاتی شمال و جنوب کشور آغاز شده است که متناسب با تکنولوژی پیشرفته روز و همچنین تغییراتی در ظاهر تولید خواهد شد.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش تصرح کرد: ورژن جدید ناوشکن جماران در بحث سامانه‌های موشکی و راداری تقویت شده که موشک‌هایی با برد بیشتر و رادارهایی با برد بالاتر از نمونه قبلی در آن به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: این ناوشکن با همکاری صنایع نظامی در کشور ساخته می‌شود.

بی‌غم همچنین درخصوص برگزار رزمایش از سوی نیروی دریایی ارتش گفت: ما به طور معمول همه ساله یک رزمایش با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح برگزار می‌کنیم که اگر چنین دستوری ابلاغ شود آن را اعلام خواهیم کرد، اما در حالت عادی یگان‌های شناور و پروازی نیروی دریایی، تمرین‌هایی را در راستای ماموریت خود انجام می‌دهند.

 

کد خبر 122241
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز