گروه بورس: ارزش بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون 22 میلیارد دلار افزایش یافته است، در این میان صنعت بانکداری با ارزشی معادل 15.5 میلیارد دلار بزرگ‌ترین صنعت بورس محسوب می‌شود.

بورس

به گزارش همشهری، تازه‌ترین اطلاعات بیانگر آن است که ارزش جاری بورس تهران که ابتدای سال‌جاری 65‌میلیارد دلار محاسبه شده بود با 22 میلیارد دلار افزایش هم‌اکنون به 87 میلیارد دلار رسیده است. رشد قیمت سهام شرکت‌های بزرگ، به‌ویژه قیمت سهام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از عمده‌ترین دلایل رشد ارزش بازار سهام بوده است.

ضمن اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون سهام 4 شرکت بیمه دانا، بیمه پارسیان، پالایش نفت تبریز و پست‌بانک نیز به بازار سرمایه اضافه شده است. مسئولان بورس تهران امیدوارند با اضافه شدن شرکت‌های جدید به بورس، ارزش بورس از مرز 100میلیارد دلار نیز فرا‌تر رود. در این میان متوسط بازده سرمایه‌گذاری بازار سهام در پایان هفته جاری به45.8 درصد رسید. این در حالی است که بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در پایان تابستان حتی به 50 درصد نیز رسیده بود.

بزرگان بورس

اطلاعات رسمی بورس تهران حاکی از آن است که در حال حاضر گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری شامل 8 بانک صادرات، ملت، تجارت، پارسیان، اقتصاد نوین، کارآفرین، پست بانک و بانک سینا با ارزشی معادل 15.5 میلیارد دلار بزرگ‌ترین گروه بورس تهران محسوب می‌شود، این 8 شرکت در حال حاضر درمجموع حدود 18 درصد از مجموع کل ارزش بازار سهام را در اختیار دارند.

پس از بانک‌ها گروه فلزات اساسی که شامل 23 شرکت هستند با ارزشی معادل 13میلیارد دلار در رتبه دوم بورس قرار گرفته‌اند و درمجموع14.8 درصد از ارزش بازار سهام را در اختیار دارند.شرکت مخابرات نیز به تنهایی با ارزشی معادل12.3 میلیارد دلار 14.2 درصد از مجموع کل بازار سهام را در اختیار دارد و در جایگاه سوم بزرگ‌ترین صنعت بورس جای گرفته است.

 

جدول

کد خبر 122296

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز