دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

گروه بورس: معاون بورس اوراق بهادار از پایان برنامه خصوصی‌سازی‌ پس از واگذاری سهام 6 شرکت دولتی خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، با وجود آنکه از ابتدای اجرای سیاست‌های اصل 44 دولت مدعی شده بود تا پایان سال 1393 معادل 120 میلیارد دلار از سهام شرکت‌های دولتی فقط در بورس واگذار خواهد شد اما تازه‌ترین خبر‌ها حکایت از آن دارد که برنامه خصوصی‌سازی‌ در پایان راه قرار دارد و فقط با واگذاری سهام 6 شرکت دیگر بساط خصوصی‌سازی‌ در بورس برچیده می‌شود.

منابع خبری از مقاومت شدید مدیران دولتی در راه اجرای سیاست‌های اصل 44 خبر می‌دهند به‌طوری که در تازه‌ترین خبر‌ها با وجود آنکه در قوانین اصل 44 حکم شده که سهام همه پالایشگاه‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شود اما مسئولان شرکت پالایش و پخش در پی رایزنی با مقامات رده بالای دولتی، مصوبه دولتی ماندن برخی از این شرکت‌ها را دریافت کردند.

غیر از این موارد برخی واگذاری‌ها در حوزه وزارت صنایع و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو) نیز پس از واگذاری با مشکل مواجه شد و حتی سهامدار 30درصدی شرکت فولاد خوزستان با اعلام شکایت در دادگاه، سهام خود را به دولت پس داد و هنوز از سرنوشت خصوصی‌سازی‌ در این شرکت خبری نیست. سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز تاکنون هیچ پاسخ شفافی در این باره ارائه نکرده است.

پرسش اینجاست که ابتدا علام شده بود محور اصلی خصوصی‌سازی‌، بورس است و این برنامه حداقل تا سال 93 به طول می‌انجامد و ارزش واگذاری سهام شرکت‌های دولتی نزدیک به 120 میلیارد دلار است اما چگونه است که روند واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس 4 سال مانده به پایان برنامه در سال 89 متوقف شده است و رقم واگذاری‌ها هیچگاه به میزان اعلام شده نبوده است؟

بر این اساس تازه‌ترین اطلاعات بیانگر آن است که به غیر از سهام 6 شرکت دولتی و شرکت‌های مجموعه وزارت راه که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل زیان ده بودن باید در فرا بورس واگذار شود، سازمان خصوصی‌سازی‌، سهام دیگری برای عرضه در بورس ندارد و مسئولان بازار سرمایه باید به فکر بازاریابی جدیدی برای فروش سهام شرکت‌های جدید در بورس تهران باشند. این در حالی است که تمام شرکت‌هایی که از سال 85 تاکنون در بورس واگذار شده‌اند مشمول سیاست‌های اصل 44 بوده‌اند و فقط شرکت‌های بیمه پارسیان و سیمان فارس نو خارج از شمول این قوانین بودند.

پایان خصوصی‌سازی‌

در همین رابطه، روز گذشته محمدرضا رستمی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در گفت‌وگو با همشهری گفت: پس از واگذاری سهام شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، هلدینگ خلیج‌فارس و 4 پالایشگاه، برنامه خصوصی‌سازی‌ در بورس به‌پایان می‌رسد.

وی تاکید کرد: سهام شرکت ذوب آهن اصفهان نیز پس از مشخص شدن مناسبات این شرکت با صندوق بازنشستگی فولاد، در بورس واگذار خواهد شد. وی افزود: هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در چند نوبت با تغییراتی در سبد سهام مواجه شده و تعداد شرکت‌های آن از 12 به 15 شرکت افزایش یافته است. وی ادامه داد: بنابراین انتظار می‌رود بعد از نهایی شدن سرمایه و ساختار مالی، شرایط پذیرش این شرکت تا پایان سال فراهم شود.

رستمی با بیان اینکه طبق مصوبه اخیر 100 درصد سهام 2 شرکت پالایشگاهی آبادان و بندرعباس در اختیار دولت قرار گرفته ادامه داد: 4 پالایشگاه اراک، شیراز، تهران و کرمانشاه هم در فهرست واگذاری سهام قرار دارند.

معاون شرکت بورس درباره درخواست پذیرش شرکت‌های کشتیرانی والفجر، سرمایه‌گذاری کشتیرانی، حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی، کشتیرانی جنوب -خط ایران و ‌کشتیرانی دریای خزر توضیح داد: مدیرعامل شرکت کشتیرانی به‌طور جدی پیگیر پذیرش این شرکت‌ها ست. در این رابطه برای پذیرش در بورس و احتمالا عرضه سهام 3 شرکت ازشرکت‌های مزبور برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

کد خبر 122485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز