گروه شهری: رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران نسبت به پیامدهای زیست محیطی ناشی از تاخیر در تکمیل شبکه فاضلاب پایتخت هشدار داد و خواستار تامین بودجه مورد نیاز از سوی دولت شد.

به گزارش همشهری،  رسول خادم دوشنبه 11 دی، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: با وجود دستور کتبی رئیس‌جمهوری و گذشت حدود 10 ماه از سال، هنوز یک ریال از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای توسعه و تکمیل شبکه فاضلاب تهران اختصاص نیافته است و این در حالیست که برابر اعلام شورایاری ها، مشکل  فاضلاب جزو 10 مشکل اساسی محلات  تهران به ویژه در جنوب شهر به شمار می رود.

وی گفت: احداث شبکه فاضلاب شهر تهران با 45 سال تاخیر از سال 73 آغاز شده و طبق زمان بندی باید ظرف 23 سال 9 هزار کیلومتر شبکه اصلی و فرعی فاضلاب در تهران تکمیل شود، ولی با وجود گذشت 12 سال تنها 25 درصد از کل شبکه فاضلاب شهر تهران اجرا و  تنها 13 درصد از جمعیت تهران را شامل شده است در حالی که هم اکنون باید نیمی از این پروژه تکمیل می‌شد.

وی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست، ارتقای بهداشت عمومی، جلوگیری از آلودگی سفره‌های آبهای زیرزمینی و کشت و کار اطراف تهران از جمله اهداف مهم ایجاد شبکه فاضلاب  است و تکمیل و توسعه شبکه فاضلاب در تهران با برنامه چهارم توسعه فاصله جدی دارد، گفت: بر اساس ماده 61 قانون برنامه چهارم توسعه 40 درصد از شبکه فاضلاب  باید تا پایان این برنامه تکمیل شود؛ اما در حالی که  سه سال به پایان برنامه چهارم باقی مانده، فقط 25 درصد از شبکه فاضلاب تکمیل شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و زیست شهری شورای شهر  همچنین افزود: طبق برنامه چهارم توسعه، دولت مکلف است سالانه اعتباری  حدود 50 میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب تهران اختصاص دهد و از طریق دریافت  وام بانک جهانی شبکه فاضلاب توسعه یابد و تکمیل شود.

خادم تصریح کرد: حتی در صورت تخصیص 50 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده ، 20 سال زمان برای جبران تاخیر تکمیل شبکه فاضلاب تهران نیاز است که در حقیقت تکمیل این پروژه بیش از 30 سال به طول خواهد انجامید.

 به گفته وی در زمان دولت هشتم نیز علیرغم پیگیریهای فراوان تنها یک میلیارد تومان به شرکت فاضلاب برای تکمیل این پروژه اختصاص یافت که از این رقم نیز فقط 400 میلیون تومان جذب شد.

خادم با اشاره به این که سال 84 پیش بینی کردیم که با روند تخصیص اعتبارات تکمیل شبکه فاضلاب شهر تهران نیم قرن طول می‌کشد، اظهار داشت: به دلیل تاخیر در تکمیل شبکه فاضلاب تهران بسیاری از تاسیسات شبکه آب و فاضلاب نیز فرسوده و از رده خارج می‌شود و از این طریق نیز هزینه‌های مضاعفی بر دوش دولت گذاشته می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای  شهر افزود: حتی شهرداری  به دلیل کمبود اعتبارات شرکت آب و فاضلاب و کمک به آن ناچار شده  بدهی‌ها و هزینه‌های حفاری را از شرکت فاضلاب دریافت نکند تا شهروندان در سطح شهر با مشکل مواجه نشوند.

خادم گفت: هم اکنون که در ماههای پایانی سال هستیم  از دولت انتظار داریم تا اعتبارات تکمیل شبکه فاضلاب را در متمم بودجه لحاظ  و به مجلس ارائه کند و رقمی را برای امسال اختصاص دهد؛ اگر چه امید چندانی برای جذب اعتبارات وجود ندارد؛ زیرا بر اساس اطلاعات موجود، اعتبار 50 میلیارد تومان به 36 میلیارد کاهش یافته و هم اکنون نیز این رقم به 15 میلیارد رسیده و مسلما در مجلس نیز این رقم کاهش می یابد و از سویی دیگر با گذشت زمان دیگر فرصتی برای جذب این اعتبار در سال 85 وجود ندارد.

وی در عین حال تأکید کرد: نگرانی ما از بودجه سال 86 است که مشکل امسال و سال‌های گذشته بار دیگر تکرار شود که در آن صورت سازمان آب و فاضلاب، سال آینده حتی برای بازپرداخت وام خود با بانک جهانی با مشکل مواجه خواهد شد.

خادم گفت: هم اکنون که دولت در حال تنظیم بودجه سال 86 است باید دغدغه‌ جدی شهروندان تهرانی را برای تکمیل شبکه فاضلاب در اولویت جدی قرار دهد، چرا که بسیاری از تبعات زیست محیطی و آلودگی سفره‌های آبهای زیرزمینی آنان را تهدید می‌کند.

وی افزود: هزینه‌های هر گونه تاخیر در توسعه شبکه فاضلاب را مردم تهران پرداخت می‌کنند، اما علیرغم دستور رییس‌جمهور به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به این مساله توجه کارشناسی نشده و از اولویت اختصاص بودجه خارج شده که تقاضا داریم حق و حقوق مردم تهران در بودجه سال آینده برای توسعه شبکه فاضلاب لحاظ شود.

به گفته خادم فاضلابهای شهر به جنوب تهران سرازیر و شهروندان مناطق جنوبی به شدت به این وضعیت اعتراض دارند؛ اما شهرداری و شرکت آب و فاضلاب پاسخی برای آنان ندارند و از سویی دیگر با پیگیری دستورات رئیس‌جمهوری، هیچ پیشرفتی را در حوزه شبکه فاضلاب شاهد نیستیم و این امر تبعات منفی زیادی را به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: در صورتیکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و دولت برای تقاضای شهروندان و دستور رئیس‌جمهوری در خصوص توسعه و تکمیل شبکه فاضلاب اقدام نکنند، آسیبهای زیست‌محیطی و بهداشتی ناشی از تاخیر تکمیل این پروژه را بیان خواهیم کرد.

کد خبر 12295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز