همشهری آنلاین: دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران در یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه 5 که از ساعت20 امشب 12 دی پخش آن آعاز شد؛ شرکت کرد.

او در این برنامه به پرسش‌های مجری برنامه و بینندگان در زمینه‌های مختلف شهری از جمله خدمات و هزینه‌های خدمات شهری پاسخ داد.
در این برنامه زنده تلویزیونی دکتر قالیباف ابتدا چگونگی پیشرفت برنامه های کلان شهری در سال 85 را مرور کرد و اعلام کرد برنامه ها در سال جاری طبق برنامه پیش می روند.
شهردار تهران با اشاره به تایمرهایی که در محل انجام پروژه های شهری نصب شده‌اند گفت: همه چیز طبق برنامه پیش می رود و سعی می کنیم با غلبه بر مشکلات زمستانی برنامه ها و پروژه های عمرانی را طبق برنامه پیش ببریم.
یکی دیگر از مسائلی که شهردار تهران در ابتدای صحبت هایش به آن اشاره داشت طرح مکانیزایسیون جمع آوری زباله ها در سطح شهر تهران بود.

دکتر محمد قالیباف از این طرح به عنوان یکی از طرح های بزرگی که شهرداری در سال جاری عملی کرده است نام برد و گفت این طرح که از اردیبهشت شروع شده بود در آذر ماه به پایان رسید و امروز تمام شهروندان در سطح شهر تهران از این طرح بهره می برند.
 دکتر قالیباف همچنین به جلسه مشترکی که روز سه شنبه 12 دی ماه با شورای شهر تهران داشت اشاره کرد و گفت: امروز با شورای شهر تهران برای تصویب بودجه سال 86 تهران برنامه داشتیم و می خواهیم تا بهمن ماه بودجه سال آینده شهرداری تهران را تصویب کنیم.
دکتر قالیباف در ادامه با اشاره به معضل ترافیک تهران اظهار داشت شهرداری تهران به تنهایی نمی تواند این مشکل را برطرف کند و دولت هم در این زمینه وظایفی دارد.
وی با اشاره به این که در حوزه ترافیک "مدیریت واحد" نداریم  عنوان کرد: در حوزه ترافیک گام جدی برنداشته ایم
وی از پیچیدگی مدیریت در بخش حمل و نقل یاد کرد و گفت: برای نمونه تغییر ساعت کار بانک ها مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کرد و حتی کار به مجمع تشخیص مصلحت کشیده شد.
وی در ادامه ابراز کرد: شورای عالی ترافیک هم اختیارات کافی برای حل مشکل ترافیک تهران را ندارد. مشکل ترافیک تهران در حال حاضر چند وجهی شده است و برای حل آن شاید دولت، مجلس و قوه قضاییه بتوانند کاری بکنند.
وی در مورد نقش شهرداری در حل مشکل ترافیک گفت: من آماده هستم. اگر کسی مسئولیت قبول کرد در اختیار او هستم ولی باید برای حل مشکل ترافیک تهران در مجموع تصمیم گیری شود. تنها یک شورا باید در این مورد تصمیم چند وجهی بگیرد.
در بخش حمل و نقل گام های جدی بر می‌داریم
دکتر قالیباف در مورد بخش حمل و نقل عمومی ابراز داشت گام های جدی برداشته شده است. وی گفت در بخش اتوبوس رانی ما معتقدیم باید خصوصی سازی اجرا شود اما به این شیوه که در مرحله اول مدیریت خصوصی شود و در مرحله دوم مالکیت.
وی گفت شهرداری در مورد بخشی از شهروندان که نیازمند حمایت های ویژه هستند حساس است.
وی طرح شهرداری در این زمینه را این گونه تشریح کرد: قرار است در آینده بلیط ها در سیستم اتوبوس رانیی جای خود را به کارت های اعتباری بدهند. در این سیستم کارت ها برای بخشی از شهروندان رایگان است، بخشی از شهروندان 50 درصد هزینه کارت را می پردازند و بقیه شهروندان تمام هزینه را شخصا پرداخت می کنند.
شهردار تهران با اشاره به این که اگر در سال آینده هم اتوبوسرانی مثل سال جاری اداره شود هزینه ای برابر با 230 میلیارد تومان بر ای شهرداری در پی خواهد داشت گفت: از 4 میلیون مسافر اتوبوسرانی تهران تنها یک میلیون نفر نیازمند کمک های شهرداری هستند و بقیه مسافران می توانند خودشان هزینه استفاده از اتوبوس ها را بپردازند. به همین خاطر ما نباید برای حمایت از یک میلیون نفر از شهروندان به سه ملیون نفر از آنها که می توانند هزینه استفادهن از اتوبوس ها را بپزدازند از بیت المال کمک کنیم.
دکتر قالیباف در ادامه سخنانش در مورد درآمدهای پایدار شهرداری با اشاره به فروش غیر منطقی تراکم در سال های گذشته برای تأمین منابع شهرداری گفت: پس از چهار دهه بالاخره سند جامع شهر تهران تدوین می‌شود که مهم ترین سند توسعه شهری تهران است.
وی همچنین گفت: شهر تهران دیگر نیازی به توسعه شهری ندارد بلکه باید برای توسعه بخش های خدماتی، رفاهی ، فرهنگی و ورزشی تلاش کرد.
دکتر فالیباف در ادامه گفت: ما در تدوین بودجه سال 86 برای پنجاه ماه شهر تهران برنامه ریزی می‌کنیم. در این برنامه پنجاه ماهه سه گام اصلی برای بهتر شده تهران در نظر گرفته شده است که این سه گام در واقع نگاه محلی، ملی و بین المللی به تهران است. در پایان پنجاه ماه باید تهران در مفایسه با کلانشهرهای دنیا که در رده تهران قرار دارند  جایگاه خاص خود را داشته باشد.
وی در مورد جایگاه ملی شهر تهران هم گفت: در بخش ملی هم تهران باید به عنوان مرکز سیاسی کشور نقش خود را داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به این که تغییرات در شهر تهران یک مرتبه اتفاق نخواهند افتاد گفت: در سطح محلی شهروندان باید هر فصل توجه تغییرات در محله خودشان بشوند و در سطح ملی هم تغییرات سال به سال باید احساس شود.
بخش دیگر سخنان شهردار تهران در مورد پروژه پیاده رو سازی خیابان ولی عصر بود. وی با اشاره به این که خیابان ولی عصر یکی از طولانی ترین خیابان‌های ایران است و کار در آن با سختی های بسیاری همراه بود گفت: انجام چنین پروژه ای حداقل به سه سال وقت نیاز دارد اما همان طور که گفته بودیم فاز یک این طرح را در سه ماه یعنی پایان آذر ماه به اتمام رساندیم و در حال حاضر هم فاز دو این پروژه در حال اجراست.
وی فاز دو و سه این طرح را ساخت پیاده راه ها در تقاطع ها و مبلمان شهری در طول خیابان ولی عصر عنوان کرد و از اتمام پروژه تا پانزده اسفند ماه خبر داد.
شهردار تهران همچنین از آغاز پروژه های بهسازی پیاده روها در مناطق 16 و 17 خبر داد.
سامانه 137 هم یکی از مسائلی بود که شهردار در سخنانش به آن پرداخت. شهردار تهران یکی از دلایل راه اندازی این سامانه را کاهش مراحل بوروکراسی در بدنه شهرداری تهران عنوان کرد و گفت این سامانه مسئول ارائه 17  مورد از خدمات شهری است و در صورتی که شهروندان درخواست های دیگری از این سامانه داشته باشند درخواست آنها به بخش های مربوطه در شهردازی منتقل خواهد شد تا به آن رسیدگی شود. وی تأکید کرد شهرداری می خواهد با استفاده از سامانه 137 کارها را روان تر کند.
 دکتر قالیباف همچنین در مورد اتباع خارجی هم که در کارهای خدماتی شهرداری به کار گرفته می شوند گفت: به نظر من حضور اتباع خارجی در بخش های کارگری فرصت های شغلی را از هم وطنان ما می گیرد و این وظیفه ملی ماست که با حضور آنان در نهادهایی مانند شهرداری مقابله کنیم. از بعد اجتماعی هم این افراد نا امنی را در جامعه دامن می زنند.
وی در ادامه تأکید کرد: در سازمان شهرداری هیچ گونه تبعه خارجی وجود ندارد و کارگران خارجی که در زمینه خدمات شهری مشغول به کار هستند  از سوی پیمانکارانی که با شهرداری طرف قرارداد هستند به کار گرفته شده اند.
وی در مورد به کارگیری این افراد توسط پیمانکاران گفت: ما از 3 ماه قبل به پیمانکاران گقته ایم که از اتباع خارجی غیرقانونی استفاده نکنند و در شهرداری هم بخش های عمرانی و خدمات شهری برای جلوگیری استفاده از پیمانکاران از این افراد بر پیمانکاران نظارت می کنند.

کد خبر 12384

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز