گروه اقتصادی: با تصویب فوریت چهارمین لایحه متمم بودجه سال 85 کل کشور در مجلس شورای اسلامی، این لایحه در دستور کار مجلس قرار گرفت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز به فوریت لایحه 3 هزار میلیارد تومانی اصلاح جداول چهار و هشت قانون برنامه چهارم توسعه و متمم بودجه سال 85 کل کشور با 117 رای موافق، 29 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر، رای مثبت دادند.
محمد مهدی مفتح مخبر کمیسیون برنامه و بودجه محاسبات در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری درباره لایحه فوق گفت: این لایحه چهارشنبه (امروز) به کمیسیون برنامه ارائه خواهد شد که با توجه به تعطیلی مجلس در هفته بعد، بررسی این لایحه به اولین جلسه کمیسیون در دو هفته بعد موکول خواهد شد. وی اضافه کرد: در صورت صلاحدید رئیس کمیسیون برنامه و بودجه این امکان وجود دارد به منظور تسریع در تصویب لایحه فوق، هفته بعد که مجلس تعطیل است کمیسیون برنامه و بودجه جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد.
برداشت از حساب ذخیره ارزی
حمیدرضا حاجی‌بابایی عضو هیات رئیسه مجلس نیز در این باره به خبرنگار همشهری گفت: این لایحه حداقل طی سه هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.
حاجی‌بابایی مهمترین دغدغه‌های نمایندگان مجلس پیرامون این لایحه را برداشت 5/2 میلیارد دلاری از حساب ذخیره ارزی عنوان کرد و گفت: با توجه به نگرانی نسبت به وضعیت موجودی حساب ذخیره ارزی، برداشت 5/2 میلیارد دلاری از این حساب مورد نگرانی نمایندگان مجلس است.
وی افزود: در حالی در لایحه فوق فروش 500 میلیارد تومان سهام دولتی با قابلیت نقدینگی سریع مطرح شده، که از ابتدای سال 85 تاکنون درآمد دولت از محل فوق بسیار ناچیز بود و به نظر می‌رسد درآمد 500 میلیارد تومانی از محل فوق، قابل تحقق نباشد و نوعی کسری بودجه ایجاد کند. حاجی‌بابایی درباره ابهام دیگر مربوط به لایحه متمم گفت: در این لایحه مجوزهایی برای دولت وجود دارد که بر اساس این مجوزها، امکان تغییر از بودجه‌ عمرانی به جاری وجود دارد و دولت می‌تواند سهم بودجه عمرانی را به بودجه جاری تغییر دهد.
آثار تورمی
مرتضی تمدن عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در باره لایحه متمم بودجه به خبرنگار همشهری گفت: هم‌اکنون حدود 10 هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که برخی از آنها حتی برای مدت 7سال در بودجه های سنواتی منظور و تکرار شده اند و بر همین اساس، ضرورت دارد که لایحه متمم بودجه 85 در مجلس به تصویب برسد. وی با بیان این که حجم کل بودجه عمرانی در قانون بودجه سال‌جاری 15 هزار میلیارد تومان بوده است، اظهار داشت: گرچه ممکن است تصویب لایحه متمم بودجه آثار تورمی نیز به دنبال داشته باشد، اما با توجه به این که در حاضر حال حدود 10 هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که برخی از آنها حتی برای مدت 7 سال در بودجه های سنواتی منظور و تکرار شده اند، ضرورت دارد که این لایحه به تصویب برسد.
دولت توان جذب بودجه عمرانی را اثبات کند
محمد شاهی عربلو رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این باره به ایسنا گفت: در صورت اثبات توان فنی مهندسی دولت در هزینه بودجه امسال و ارائه گزارش دولت در هزینه بودجه‌ای که در اختیار داشته، متمم بودجه تصویب خواهد شد. وی افزود: در مسیر تصویب متمم بودجه دو مساله اساسی وجود دارد، که اولا دولت باید ثابت کند که توان فنی مهندسی کافی برای هزینه این بودجه در مدت باقی مانده را دارد، که هنوز مجلس در این بعد اغنا نشده است. دومین مساله این است که دولت باید گزارشی در رابطه با بودجه‌هایی که در دست داشته و به خوبی هزینه کرده به نمایندگان ارائه دهد تا نمایندگان مطمئن شوند که تصویب متمم بودجه برای تکمیل طرح‌های قبلی است. وی خاطرنشان کرد: اگر این دو موضوع را دولت خوب برای کمیسیون‌ها توجیه کند، متمم تصویب خواهد شد و الا دولت با چالش جدی مواجه خواهد شد.
کد خبر 12396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز