مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اعلام این خبر گفت : اگر هر یک از 100هزار دستگاه مسافربرشخصی پایتخت روزانه 50 نفر را جابجا کنند ، مسافربرهای شخصی در تهران روزانه 5 میلیون مسافر را جابجا می کنند.
حسین تیموری کرمانی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت 41 هزار دستگاه تاکسی رسمی و 4400 آژانس خصوصی در تهران گفت: برآورد ما در تهران فعالیت بی ضابطه و قانون 100 هزار دستگاه مسافربرشخصی است که برای حفظ امنیت و آسایش شهروندان تهرانی و به خصوص بانوان باید طرح ساماندهی مسافربرهای شخصی و فعالیت قانومند آنها با جدیت دنبال شود.
به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران وی با بیان اینکه مسافربرهای شخصی بر اساس نوع و نحوه فعالیت به سه دسته تقسیم شده و بر این اساس نیز از تسهیلات سهمیه بندی بنزین برخوردار خواهند شد، افزود : تعدادی از مسافربرهای شخصی مسیر منزل تا اداره را مسافرکشی می کنند ، تعدادی به صورت شیفت دوم کار خود فعالیت کرده و عده ای نیز به صورت حرفه ای و به عنوان شغل اصلی به مسافرکشی می پردازند که هر سه گروه می توانند در قالب مسافربرهای شخصی تحت پوشش سازمان تاکسیرانی قرار بگیرند .
به گفته تیموری مرحله دوم طرح جمع آوری اطلاعات و ساماندهی مسافربرهای شخصی در قالب یک فراخوان مجدد طی هفته آینده با اطلاع رسانی گسترده ای که از طریق صدا و سیما و مطبوعات صورت می گیرد ، آغاز خواهد شد و حداکثر تا 10 روز ادامه خواهد داشت و پس از آن دیگر فراخوان مجددی در کار نخواهد بود .
وی افزود : مسافربرهای شخصی می توانند بار دیگر از طریق 75 شعبه پیک بادپا فرم های مربوطه را تکمیل و به سازمان تاکسیرانی تهران ارسال کرده و اگر مدارک متقاضیان بدون نقص، خوانا و کامل باشد قطعا دیگر نیازی به حضور آنها در سازمان تاکسیرانی نبوده و تا زمانیکه به متقاضیان اعلام شود که بررسی مدارک مربوط به صحت سلامت و نداشتن سوء سابقه به سازمان تاکسیرانی مراجعه کنند ، در صورت تایید مدارک یک مسافربر شخصی می تواند پس از 3 ماه رسما فعالیت خود را به عنوان تاکسی آغاز کند .
به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تا کنون از طریق 75 شعبه پیک بادپا در تهران 21 هزار فرم به متقاضیان تحویل داده شده که از این تعداد 13 هزار فرم از سوی مسافربرهای شخصی تکمیل و به همراه اطلاعات مربوطه به سازمان تاکسیرانی ارسال شده است ، همچنین روزانه حدود 1000 فرم جدید از سوی مسافربرهای شخصی تکمیل به سازمان تاکسیرانی ارسال می شود و تقریبا معادل همین تعداد نیز روزانه متقاضی دریافت فرم وجود دارد .
تیموری با بیان اینکه 39 درصد سهم جابجایی مسافرهای شهر تهران را ، مسافربرهای شخصی بر عهده دارند ، تصریح کرد : اگر هر تاکسی روزانه 50 مسافر را جابجا کند به این ترتیب روزانه 2 میلیون معادل 21 درصد از سفرهای درون شهری توسط ناوگان تاکسیرانی شهر تهران انجام می شود که اگر همین آمار جابجایی روزانه 50 مسافر توسط هر تاکسی را با تعداد 100 هزار مسافر بر شخصی تهران نیز در نظر بگیریم حدود 5 میلیون مسافر معادل 50 درصد حمل و نقل شهری تهران توسط مسافربرهای شخصی انجام می شود .
وی با بیان اینکه از 5/1 سال گذشته 3 هزار نفر متقاضی دریافت تاکسی درسازمان تاکسیرانی ثبت نام کرده اند که هنوز موفق به پاسخگویی به درخواست آنها نشده ایم ، گفت: عوارضی که از مسافربرهای شخصی دریافت خواهد شد به جز آنهایی که در بخش تاکسی های راه آهن و فرودگاه فعالیت خواهد کرد ، از ماهیانه 2 هزار تومان است ضمن اینکه برخی رانندگان تاکسی سالانه فقط 1080 تومان عوارض پرداخت می کنند و تاکسی های راه آهن و فرودگاه نیز روزانه باید 500 تا 1 هزار تومان بپردازند که این پول نیز بابت اجره فضای محدوده به راه اهن و فرودگاه پرداخت می شود .
به گفته تیموری مسافربرهای شخصی پس از اینکه تحت پوشش سازمان تاکسیرانی قرار می گیرند میتوانند به تدریج مانند سایر تاکسیهای گردشی و خطی از تسهیلات وام و تعویض تاکسی فرسوده بهرهمند شوند .
تیموری تاکید کرد : بر اساس تقسیم بندی که در خصوص مسافربرهای شخصی انجام خواهد گرفت این رانندگان در 5 منطقه و 22 ناحیه فعالیت خواهند داشت بنابراین مسیر تردد آنها نیز بر روی برچسب ویژه ای که به همین منظور صادر شده و محدوه مجاز فعالیت آنها را نشان می دهد، مشخص خواهد شد ، بنابراین در صورتی که از محددوه مورد نظر خارج شوند و یا وارد محددوه طرح ترافیک شوند ، با آنها برخورد خواهد شد .
وی در خصوص نحوه فعالیت مسافربرهای شخصی در محددوه طرح ترافیک نیز گفت : فقط مسافربرهای شخصی که بر اساس منطقه بندی انجام شده در محدوده طرح ترافیک قرار گرفته باشند، حق تردد در آن محدوده و جابجایی مسافران را خواهند داشت .
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با تاکید بر اینکه از مسافربرهای شخصی تحت پوشش در قالب راه اندازی خطوط جدید و سرویس دهی به شهرک های اقماری استفاده خواهد شد ، تصریح کرد : سعی می کنیم از مسافربرهای شخصی بیشتر در شبکه خطوط استفاده شود چراکه معتقدیم شیوه تاکسی گردشی که هم اکنون در تهران وجود دارد منطقی نیست زیرا یک راننده تاکسی بر اساس برآورد های صورت گرفته باید نیم تا یک کیلومتر راه بیشتر طی کند تا مسافر مورد نظر خود را پیدا کند که این امر اتلاف سوخت و وقت و استهلاک تاکسی را به همراه خواهد داشت بنابراین تلاش می کنیم از مسافربرهای شخصی در قالب خطوط تاکسی تلفنی ، خطی و ویژه استفاده کنیم.