شایعه تکرار دیدار ذوب‌آهن و مس کرمان از چند روز پیش در رسانه‌ها مطرح شد ولی این شایعه در نهایت رنگ حقیقت به خود گرفت و فدراسیون فوتبال روز گذشته اعلام کرد که بازی این دو تیم تکرار خواهد شد.

صمد مرفاوی

در آن دیدار که با برتری یک بر صفر ذوب‌آهن به پایان رسید، سعید بخشی‌زاده داور مسابقه یک ضربه پنالتی به سود مس اعلام کرد که ادینهو بازیکن برزیلی مس در هنگام ضربه زدن مکث کرد و سپس توپ را تبدیل به گل کرد. طبق قانون فیفا مکث کردن قبل از ضربه پنالتی ممنوع است و داور باید رای به تکرار ضربه می‌داد اما بخشی‌زاده این کار را انجام نداد و یک ضربه آزاد غیرمستقیم به سود ذوب‌آهن اعلام کرد.

بعد از پایان این مسابقه که با برتری یک بر صفر ذوب‌آهن به پایان رسید، باشگاه مس کرمان اعتراض رسمی خود را به فدراسیون ارائه داد و خواستار تکرار بازی شد. جلسه گروه ویژه رسیدگی به اتفاقات این دیدار دیروز در غیاب مسعود عنایت رئیس کمیته داوران برگزار شد که در نهایت حاضران به تکرار این بازی رای دادند. در این نشست که با حضور مهدی تاج نایب رئیس، مهدی محمدنبی دبیر فدراسیون، عزیز محمدی رئیس سازمان لیگ، علی کاظمی و غلامحسین بهروان برگزار شد، تصمیم گرفته شد این بازی مجددا برگزار شود. در متن حکم کمیته انضباطی هم آمده است:« در پاسخارسال شده از سوی فیفا آمده که رجوع به سوابق همسو و نزدیک با واقعه مورد بحث و از جمله واقعه دیدار سوم سپتامبر 2006 ازبکستان و بحرین که منتهی به تجدید دیدار با تصمیم فیفا شده بود، این موضوع نیز مبنا واقع می‌شود و از این‌رو رای به تکرار دیدار ذوب‌آهن اصفهان و مس کرمان داده می‌شود.»

فدراسیون، اصفهانی نیست

فتح‌الله نژادزمانی، مدیرعامل مس‌کرمان رای صادر شده مبنی بر تکرار این دیدار را باعث افزایش شأن و جایگاه فدراسیون فوتبال در داخل و خارج از کشور می‌داند. او می‌گوید: «انتظارمان این بود که فدراسیون فوتبال، زیر مجموعه‌ها و کمیته‌های آن بدون تحت فشار بودن در مورد آن بازی تصمیم‌گیری کنند که درحقیقت با این رای، باشگاه مس پاسخ اعتمادش به فدراسیون فوتبال را گرفت. این رأی شأن و جایگاه فدراسیون فوتبال در مجامع داخلی و بین‌المللی را افزایش می‌دهد و از این به بعد باشگاه‌ها بیش از گذشته به فدراسیون فوتبال اعتماد می‌کنند و به این اعتقاد می‌رسند که فدراسیون توان احقاق حق تضییع شده آنها را دارد.»

او ادامه می‌دهد: «جوی ایجاد شده بود که به‌دلیل نفوذ اصفهانی‌ها در فدراسیون فوتبال بازی تجدید نمی‌شود اما با این رای خلاف این مسئله ثابت شد. مهدی تاج مهم‌ترین عضو اصفهانی فدراسیون است که فصل گذشته هم در شرایط سخت لیگ قهرمانان آسیا به کرمان آمد و از ما حمایت کرد. امروز هم با این رای ثابت شد مسئولان فدراسیون فوتبال بدون وابستگی به شخص یا شهری، قانون و عدالت را رعایت می‌کنند.»

شکایت به فیفا

حکم فدراسیون در مورد تکرار این بازی اما اعتراض باشگاه ذوب‌آهن را در پی داشته و مسئولان این باشگاه قرار است به فیفا شکایت کنند. اصغر دلیلی مدیرعامل ذوب‌آهن در این خصوص می‌گوید: «شکایت رسمی خود را نسبت به تکرار این مسابقه به فیفا ارسال کرده‌ایم تا به این موضوع رسیدگی شود. ما قبلاً این شکایت را آماده کرده بودیم و بعد از اعلام رای خیلی زود این کار را انجام دادیم.»

فرشته سموعی، قائم مقام باشگاه ذوب‌آهن هم با اعتراض به حکم فدراسیون می‌گوید: «از مسئولان فدراسیون می‌خواهیم بند و آیین‌نامه‌ای که به آن استناد کرده و رای به تجدید این دیدار داده‌اند را اعلام کنند تا اطلاعات ما هم بیشتر شود. ما طبق آیین‌نامه داخلی سازمان لیگ در مسابقات به میدان می‌رویم و در این آیین‌نامه هیچ بند و ماده‌ای در مورد تجدید بازی درصورت اشتباه داور وجود ندارد.»

او تاکید می‌کند: «اشتباه داوری مسئله‌ای نیست که در فوتبال ایران تکرار نشود و قطعا عوارض تجدید مسابقه ذوب‌آهن و مس تا سالیان بعد‌ ادامه خواهد داشت زیرا در مسابقات داخلی و خارجی اشتباهات داوری به وفور دیده می‌شود و با این رای باید هر دیداری را که طی آن داوران اشتباه می‌کنند، تکرار کرد. در ضمن داور و کمک داوری که قانون را نمی‌دانند چگونه می‌خواهند در مسابقات بعدی قضاوت کنند؟»

کد خبر 124320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز