گروه بورس: کارشناسان معتقدند که حرکت بازار سهام در 3ماه پایانی سال صعودی خواهد بود و دیدگاه سهامداران پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نسبت به بازار سهام باید بلندمدت باشد.

بورس تهران

به گزارش همشهری، با توجه به آنکه بخش اصلی تاثیرات اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر بازار سرمایه نمود پیدا خواهد کرد، اکنون پرسش سهامداران و فعالان بازار سرمایه این است که با اجرای این قانون وضعیت بازار سهام به‌ویژه تا پایان سال چگونه خواهد بود.

شاخص‌های بورس تهران در طول یک هفته گذشته پس از اجرای این قانون عموما مثبت بوده و تحلیل کارشناسان این است که روند صعودی شاخص‌ها ادامه خواهد یافت.بر همین اساس علیرضا عسگری مارانی مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی ایران و کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت:تصمیم دولت برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یک تصمیم شجاعانه بوداما این قانون فقط به اجرا ختم نمی‌شود و پس از آن باید تصمیمات دیگری نیز از سوی دولت گرفته شود.

وی افزود:مهم‌ترین موضوعی که پس از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید اجرا شود تطابق سیستم بانکی و بازار پول با تغییرات اقتصادی و همچنین بازار پول است؛ در واقع بیشتر تاثیرات هدفمندکردن یارانه‌ها بر بازار سرمایه اتفاق افتاده است و نظام بانکی باید خود را با بازار سرمایه تطبیق دهد.

وی افزود: نمی‌توان انتظار داشت نرخ حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند اما نرخ سود بانکی همچنان همان نرخ‌های قبلی باشد و سودی که از صنایع بابت تسهیلات گرفته می‌شود همان نرخ‌های قبل از اجرای قانون باشد.عسگری مارانی تاکید کرد:دولت باید همان‌طور که شجاعانه در مورد اجرای این قانون تصمیم گرفت در مورد کاهش نرخ سود بانکی هم به موقع و باشهامت تصمیم‌گیری کند، در آن صورت نسبت قیمت به درآمد بازار پول بالا می‌رود و به تبع آن نسبت قیمت به درآمد بازار سرمایه هم افزایش خواهد یافت. وی تصریح کرد: اعتقاد من این است که در چنین شرایطی بازار سرمایه عقب نشینی نخواهد کرد و روند صعودی بازار همچنان ادامه خواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه توضیح داد:در نتیجه چنین فرایندی نسبت قیمت به درآمد کل اقتصاد افزایش خواهد یافت وهمچنین ارزش دارایی صنایع نیز افزایش می‌یابد و این موضوع در مجموع به سود سهامداران خواهد بود.به گفته وی با توجه به اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها باید انتظار داشت نسبت قیمت به درآمد اقتصاد ایران نیز 5یا 6 مرتبه به سطح کشور‌های پیشرفته‌تر برسدو در محدوده 12 قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران ادامه داد: در مجموع وضعیت بازار سرمایه در آینده مثبت خواهد بود و توصیه ما به سهامداران این است که با صبر و دیدگاه بلندمدت به این بازار نگاه کنند؛ چرا که به‌طور قطع سود خواهند کرد.

چشم‌انداز 3ماهه بازار سهام مثبت است

در همین رابطه نصرالله برزنی مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین هم به تشریح وضعیت بازار سرمایه در 3 ماه پایانی سال پرداخت و گفت:چشم‌انداز بورس تهران در 3‌ماه پایانی سال مثبت است. پیش‌بینی می‌شود شاخص‌های بورس تهران در این مدت با شیب ملایمی به سمت ارقام بالاتر حرکت کند.

وی توضیح داد: حدود یکسال است بحث اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در بورس مطرح است، به لحاظ رفتاری این موضوع تاثیر منفی برای بازار سرمایه به همراه داشت؛ چرا که به لحاظ رفتاری عکس‌العملی که نسبت به وقوع یک رویداد در زمان حال نشان داده می‌شود بیش از حد واقعی آن است.

وی افزود: این رفتاری است که عموما در بازار‌هایی که دیدگاهشان به سمت سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت میل کرده است نشان داده می‌شود و عکس‌العملی که نسبت به رویداد قبل از وقوع آن نشان داده می‌شود، بیش از انتظار و بیش از آن چیزی است که قرار است اتفاق بیفتد. برزنی تاکید کرد: بازار سهام بر خلاف پیش‌بینی‌ها، پس از اجرای قانون، رفتار مثبتی از خود نشان داد و جهت بازار که تا پیش از آن منفی بود تغییر پیدا کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در عین حال بخش زیادی از درآمد‌های کشور از محل فروش نفت و گاز تامین می‌شود و چون پیش‌بینی می‌شود در روز‌های آینده تقاضای جهانی افزایش یابد، پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت حتی از مرز 100دلار هم عبور کند و همچنین قیمت‌های فولاد، مس و فلزات اساسی دیگر هم که در میزان درآمد‌های کشور نقش دارد، افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین خاطرنشان کرد:از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود حجم نقدیندگی موجود در کشور از 230 هزار میلیارد تومان به 300 هزار میلیارد تومان برسد که این موضوع باعث می‌شود تقاضای سرمایه در گردش افزایش یابد و در چنین شرایطی بخش خدمات پولی مالی می‌توانند رشد کنند.وی تصریح کرد: با همه این شرایط پیش‌بینی می‌شود این رویداد‌ها تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه بگذارد و اثرات آن در آینده در بازار سهام نمود عینی پیدا خواهد کرد.

کد خبر 124419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز