همشهری‌آنلاین: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع ایران، با بیان اینکه امسال با کاهش چشمگیر نزولات جوی در کشور مواجه هستیم، گفت: این کاهش نزولات جوی در کشورمان در طی 42 سال گذشته بی سابقه بوده است.

آب پشت سد

به گزارش ایرنا، علیرضا الماس وندی در حاشیه ملاقات عمومی با برخی از مردم در شرکت آب منطقه‌ای مازندران در ساری گفت: از ابتدای امسال و بخصوص در سه ماهه گذشته با کاهش شدید نزولات جوی در استان‌های کشور شاهد بودیم.

وی افزود: میانگین کل بارش در کشورمان امسال فقط 17 میلیمتربوده که کمترین میزان بارش را در 42 سال گذشته نشان می‌دهد.
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: کشورمان در یک دهه گذشته با تغییرات اقلیم و آب وهوا مواجه و از نظر میزان نزولات جوی نیز با کاهش مواجه بوده است.

الماس وندی، با اشاره به اینکه در دو ماه اخیر کاهش دمای هوا در استان‌های سردسیر وکوهستانی کشور حتی برای ساکنان این مناطق احساس نشد، ادامه داد: کاهش نزولات جوی، افزایش دما و تبخیر بیشتر آب از سطح مخازن کشور، در فصل گرمای آینده، محدودیت‌های آبی را ایجاد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: به علت وضعیت به وجود آمده، امسال کاهش آب زیرزمینی برخی منابع آبی را به میزان 10متر شاهد بودیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه حدود 70 درصد منابع آبی کشور را سفره های زیرزمینی تشکیل می‌دهد و کاهش نزولات جوی باعث کاهش دبی آب این سفره ها شده است، ادامه داد: ادامه کاهش نزولات جوی خطرات فرسایش خاک و سیلاب‌‌های مخرب در بارندگی های احتمالی را به همراه خواهد داشت.

الماس وندی، تغییرکاربری منابع طبیعی و جنگلی کشور، افزایش ساخت و سازها و نیز جمعیت را در کمتر شدن منابع آب های زیرزمینی موثر دانست و ادامه داد: افزایش روز افزون مصرف آب در کشورمان هم از دیگر دلایل کاهش آب در سالهای اخیر بوده است.

وی یادآورشد: مردم باید در مصرف آب و مدیریت منابع آبی صرفه جویی را مدنظر داشته باشند.

کد خبر 124487
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز