عبدالله‌بن‌زبیر با مخالفت با یزید، مردم را به گرد خود جمع کرد. سپاهیان شام به مکه هجوم بردند و آن را در محاصره خویش قرار دادند و با منجنیق‌ها و سنگ‌اندازهای بزرگی شهر را سنگباران کردند.

حصین‌بن‌نمیر دستور داد که مسجدالحرام و کعبه را نشانه گرفته و زیر ضربات خویش قرار دهند. این واقعه تأسف‌بار، بنا به روایتی از 26 محرم تا سوم ربیع‌الاول سال 64 ق ادامه یافت. سرانجام یزید در ربیع‌الاول همان سال به هلاکت رسید و نیروهای شامی ناچار، به شام برگشتند.

دریافت وام برای سفر مظفرالدین شاه

11 دی‌ماه سال 1278 خورشیدی دریافت وام از روسیه به مبلغ 5/22 میلیون منات، برای تأمین هزینه نخستین سفر مظفرالدین‌شاه قاجار به اروپا صورت گرفت. قرار بود این وام به‌مدت 75سال با گرو گذاشتن گمرکات شمالی ایران پرداخت شود. یکی از شرایط این بود: تا زمانی که دولت ایران تمام اصل و فرع مبلغ وام را نپرداخته باشد حق ندارد بدون رضایت دولت روسیه از کشور خارجی دیگری تقاضای وام کند.

تلاش‌های دیپلماتیک شاه‌عباس

11 دی‌ماه سال 1002 خورشیدی، شاه‌ عباس برای رسیدن به هدف‌های خود راه دیپلماتیک به مفهوم امروزی آن در جهان را در پیش گرفت. او از دیدار سیاحان و سفرنامه‌نگاران اروپایی از ایران استقبال کرد و منعی برای ورود میسیون‌های مذهبی اروپایی نیز به‌وجود نیاورد. هدف شاه‌عباس این بود که آنها در بازگشت، ذهن هم‌کیشان خود را نسبت به دولت ایران روشن سازند تا وی با فراهم‌شدن زمینه، برخی از دولت‌های اروپایی را با خود متحد کند.

انتخاب اول ژانویه به‌عنوان آغاز سال مسیحی

شورای‌عالی مسیحیت ایالت‌های پاپ‌نشین در سال 1622 م در اجلاس خود در شهر رم اول ژانویه را به جای 25مارس، به‌عنوان آغاز سال نو انتخاب کرد. پاپ‌ها از سال 308 م (که امپراتوران رومی دست از آزار مسیحیان برداشتند) نوروز ایرانیان را به‌عنوان آغاز سال نو خود جشن می‌گرفتند.

پیروزی انقلاب کوبا

اول ژانویه 1959م، سالروز پیروزی انقلاب کوبا به رهبری فیدل کاسترو علیه رژیم دیکتاتوری فولخنسیو باتیستا است. این انقلاب که یکی از معروف‌ترین انقلاب‌های قرن بیستم به شمار می‌رود، درست در مجاورت جغرافیایی ایالات متحده آمریکا رخ داد و از آن زمان تاکنون، مردم کوبا به‌خاطر هواداری از این انقلاب مورد تحریم‌ها و فشارهای کاخ سفید بوده‌اند. از نوامبر 1956 تا ژانویه 1959 یک گروه از چریک‌ها به فرماندهی فیدل کاسترو علیه رژیم باتیستا به‌پا ساختند و موفق به سرنگونی دیکتاتوری او شدند.

زادروز ملکه مصر

کلئوپاترا هفتم ، ملکه مصر، در یک ژانویه سال ۶۹ قبل از میلاد در اسکندریه ، یکی از شهرهای مهم مصر به دنیا آمد. او در18سالگی پس از مرگ پدرش، بطلمیوس دوازدهم، به سلطنت رسید. از همان ابتدای سلطنت و در مراسم تاجگذاری، رئیس شورای سلطنتی- پوتینوس- که قیم قانونی برادر کلئوپاترا بود قصد داشت مانع سلطنت او شود . درباره مرگ کلئوپاترا که در 12 اوت 30 قبل از میلاد اتفاق افتاد برخی معتقدند کلئوپاترا با نیش مار کبرای مصری به سینه یا بازوی خود خودکشی کرد اما برخی نیز معتقدند وی با یک معجون سمی ترکیب‌یافته از افیون و شوکران به زندگی خود پایان داد .

کد خبر 124543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز