میرزا تقی‌خان فراهانی ( مشهور به امیر کبیر ) صدر اعظم ناصرالدین شاه بود که در مدت کوتاه صدارت ، منشا خدمات مهمی شد .


تحریک‌های مهدعلیا مادر شاه و دیگر درباریان که او را مخالف منافع خود می دیدند و تهمت می‌زدند که امیر کبیر داعیه سلطنت دارد باعث ترس شاه شد و حکم عزل او را صادر کرد . اما مخالفان امیر کبیر به این راضی نبودند و احتمال می دادند او مجددا به قدرت برگردد . با تلاش فراوان ، حکم قتل او را از شاه گرفتند و در 20 دی 1230 در حمام فین کاشان با بریدن رگ دست‌هایش او را به قتل رساندند .

کشتار دانش آموزان توسط رژیم بعثی عراق

حدود ساعت ۱۳ روز 20 دی سال 1365 ش ، هواپیماهای عراقی 2مدرسه را در بروجرد بمباران کردند. بمباران هنگامی رخ داد که دانش آموزان نوبت بعدازظهر سر صف‌هایشان ایستاده بودند. تعداد شهدای این دو مدرسه، در مجموع ۶۰تن بود. این دو مدرسه، دبستان شهید فیاض‌بخش و مدرسه راهنمایی امام‌حسن‌مجتبی(ع) بودند که در مجاورت یکدیگر قرار داشتند و در منطقه محروم ابراهیم‌آباد بروجرد واقع شده بودند.

کشف سیمان

یکی از مشهورترین مصالح ساختمانی یعنی سیمان را جوزف آسپرین، شیمی‌دان انگلیسی در 10 ژانویه سال 1824 میلادی کشف کرد. با کشف سیمان تحول بزرگی در امور عمرانی و ساختمانی جهان پدید آمد زیرا جست‌وجو برای یافتن ماده‎ای که قطعات سنگ را به هم بچسباند و به استحکام بنا بیفزاید از دیرباز ذهن آدمی را به خود مشغول کرده بود.

نخستین مجمع عمومی سازمان ملل

دهم ژانویه سال ۱۹۴۶میلادی نخستین مجمع عمومی سازمان ملل در لندن تشکیل شد . در مراسم گشایش این اجلاس گفته شد : این سازمان به این شرط پیروز خواهد شد که هر دولت حفظ صلح را بر منافع اختصاصی خود ترجیح دهد و نکوشد که سازمان ملل را ملعبه خواست‌های خود قرار دهد. نخستین شکایتی که در این مجمع مطرح شد دادخواهی ایران بود که دولت مسکو را متهم ساخت به‌رغم تعهد قبلی ، نه تنها نیروهایش را از ایران خارج نساخته بلکه این نیروها مانع نقل و انتقال واحدهای ارتش ایران در قلمرو این کشور می‌شوند و با این اقدام، تمامیت ارضی ایران به مخاطره افتاده است.

آلکسی نیکولایویچ تولستوی

تولستوی، شاعر و رمان نویس روسی در 10 ژانویه سال 1883 میلادی در خانواده‌ای اشرافی به دنیا آمد و لقب کنت را به ارث برد . در سال 1911 م به داستان‌نویسی روی آورد اما جنگ جهانی اول در گرفت و او به‌عنوان خبرنگار به جبهه رفت. پس از جنگ و وقوع انقلاب اکتبر به مخالفان انقلاب پیوست و به فرانسه رفت. در فرانسه با مجله مهاجران روس به نام سالنامه معاصر همکاری می‌کرد. پس از چند سال زندگی در پاریس و برلین به شوروی بازگشت و با خود آثاری را که در دوران مهاجرت نوشته بود آورد. «کودکی نیکیتا» ، « خواهران» ، « طغیان ماشین ها» ، « پطراول» ، « ایوان مخوف» و « یک هفته در تورنوا » از آثار او ست. او در 23 فوریه سال 1945 میلادی در حالی که شهرت و محبوبیت زیادی داشت درگذشت .

کد خبر 125297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز