شنبه ۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دانشمندان علت طاسی در مردان را نه فقدان مو، بلکه وجود مشکل در ساخت موی جدید اعلام کردند.

موی سر

به گزارش ایسنا، نقص ساخت به این معنی است که موی ساخته شده به قدری کوچک و نازک است که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست و این باعث طاسی کلاسیک یا عقب‌نشستن خط مو می‌شود.

more  تست طاسی در ۶۰ ثانیه

این تیم آمریکایی در گفت‌وگو با مجله کلینیکال اینوستیگیشن، سلول‌های بنیادی را که مسئول تولید مو هستند، در بروز طاسی تاثیرگذار دانسته است.

متخصصان امیدوارند که بتوانند مشکل طاسی مردان را با ترمیم عملکرد این سلول‌ها بهبود ببخشند.

در نهایت آنها امیدوارند که بتوانند کرمی تولید کنند که برای کمک به سلول‌های بنیادی در تولید موی سالم در پوست سر استفاده شود.

تیم تحقیقاتی دانشگاه پنسیلوانیا، فولیکول موی ناحیه‌های بی‌مو را در خوکچه ‌هندی‌های نر که پیوند مو روی آنها انجام شده بود با نواحی پر مو مقایسه کردند.

اگر چه تعداد سلول‌های بنیادی در نواحی بی‌ مو با نواحی عادی پر مو یکسان بوده، تعداد کمتری گونه‌های کامل‌تر موسوم به سلول پیشرو در نواحی بی‌ مو وجود دارد.

این تفاوت به این معنی است که فولوکول مو در نواحی بی‌ مو از بین نرفته بلکه جمع می‌شود و موی جدید به وجود آمده نسبت به موی نرمال بسیار ریز است.

دکتر جورج کوتزارلیس که رهبری این تحقیقات را بر عهده دارد گفت: این موضوع این مفهوم را می‌ساند که در فعال‌سازی سلول‌های بنیادی که سلول‌های پیشرو را در پوست سر بی‌مو تبدیل می‌کنند مشکل وجود دارد.

تا این زمان دلیل اصلی طاسی مردان نامعلوم باقی مانده اما متخصصان معتقدند که هورمون مردانه تستوسترون در آن دخیل بوده و همچنین طاسی در خانواده ارثی است.

کد خبر 125173
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز