لیونل مسی در میان شگفتی خودش و دیگران، توپ طلای فوتبال فیفا برای بهترین بازیکن سال 2010 را کسب کرد و مورینیو به عنوان بهترین سرمربی جهان انتخاب شد؛ دست اسپانیایی‌ها از عناوین برتر فوتبال جهان در سال گذشته کوتاه ماند تا رسانه‌های این کشور به‌شدت به این انتخابات که در زوریخ برگزار شد، بتازند.

مسی

جایزه امسال ترکیب جوایز بهترین بازیکن سال فیفا و توپ طلای مجله فرانس فوتبال است. مسی مهاجم تیم بارسلونا در حالی از سوی روزنامه‌نگاران، مربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی جهان به‌عنوان بهترین بازیکن سال گذشته انتخاب شد که بسیاری شانس‌های اول و دوم کسب این عنوان را به‌ترتیب ژاوی و اینی‌یستا هم‌بازی‌های او در بارسلونا می‌دانستند. این انتخاب به‌قدری شگفت‌انگیز بود که حتی خود مسی هم پس از دریافت توپ طلا اعتراف کرد انتظار کسب این عنوان را نداشته است: «من خیلی متعجبم و در عین حال خوشحال. متعجبم چون پیش‌بینی‌ها این بود که یا ژاوی یا اینی‌یستا این جایزه را می‌برند. ژاوی و اینی‌یستا هردو به یک اندازه شایسته این عنوان بودند. آنها یک سال خوب و یک جام جهانی عالی داشتند.» مسی در سال 2010 با اینکه در جام جهانی عملکرد درخشانی نداشت اما یکی از عوامل موفقیت بارسلونا در رقابت‌های باشگاهی و اروپایی بود‌ و 60 گل برای این تیم به‌ثمر رساند.

مسی پس از مارکو فان باستن که در سال‌های 1988 و 1989 دو بار پشت سر هم بهترین بازیکن سال جهان شد، نخستین کسی است که دوبار پشت سر هم این عنوان را از آن خود می‌کند.با اینکه این انتخاب عجیب در داخل رسانه‌های اسپانیایی بازتاب‌های منفی زیادی داشت، اینی‌یستا و ژاوی واکنش عجیبی به آن نداشتند. اینی‌یستا که در فینال جام جهانی 2010 گل برتری اسپانیا برابر هلند را به ثمر رساند، گفت که از انتخاب مسی متعجب نشده است و خود رسیدن به جمع 3 نامزد پایانی توپ طلا را یک جایزه می‌داند؛ «همین که اینجا هستم یک جایزه است و امیدوارم آن را تکرار کنم.»ژاوی هم این انتخاب را به مسی تبریک گفت و آن را افتخاری برای باشگاه بارسلونا دانست؛ «هر کسی که برنده می‌شد، نتیجه شگفت‌آور می‌شد. به لئو تبریک می‌گویم. این جایزه افتخاری برای سیستم پرورش بازیکنان بارسلونا و فلسفه این باشگاه است.»

ژاوی که انتخاب‌نشدنش با انتقادهای زیادی در سراسر اسپانیا و جهان مواجه شده است، ادامه داد: «زندگی من بدون این جایزه تغییر نمی‌کند و من همان طور بازی خواهم کرد که معمولا بازی می‌کنم. توپ طلا در بارسلونا می‌ماند.»برخلاف این دو اما رسانه‌ها در اسپانیا به‌شدت به این انتخاب‌ها اعتراض کردند. علاوه بر اینکه توپ طلا به بازیکنان تیم ملی این کشور نرسید، عنوان بهترین سرمربی سال هم درحالی‌که خیلی‌ها انتظار داشتند به ویسنته دل‌بوسکه یا پپ گواردیولا برسد، به ژوزه مورینیو مربی پرتغالی فصل گذشته اینترمیلان رسید.

مورینیو فصل پیش توانست اینترمیلان را به قهرمانی سه جانبه برساند. او پس از انتخاب شدن به‌عنوان بهترین مربی سال، گفت: «مهم‌ترین جایزه‌ها برای من جایزه‌های تیمی هستند، نه جایزه‌های انفرادی. اما این یک جایزه تاریخی است برای من و فوتبال پرتغال. من واقعا افتخار می‌کنم. من با افتخار، پرتغالی هستم. پرتغالی‌ها لحظات پرافتخار زیادی مانند این ندارند و این برای پرتغال خیلی خوب است. پس از اوزه‌بیو، فیگو و کریستیانو ‌رونالدو‌، حالا ما 4 توپ طلا داریم.»او هم البته به این انتخاب‌ها انتقاد کرد و گفت که به‌نظرش اینترمیلان باید در میان برندگان نهایی یک نماینده می‌داشت.

اما رسانه‌های اسپانیایی به خاطر اهدای این جوایز به غیراسپانیایی‌ها به‌شدت از فیفا و سپ بلاتر رئیس آن انتقاد کردند؛ روزنامه آ اس در این‌باره تیتر زد: «اسپانیا خیلی عصبانی است» و مارکا نوشت: «بدون هیچ شکی بزرگ‌ترین بازنده امشب فوتبال اسپانیا بود.»تنها بازیکن اسپانیا‌ که توانسته توپ طلا را کسب کند لوئیز سوارز بوده است که در سال 1960 این عنوان را کسب کرد. در اعلام اسامی بهترین‌ها، از اسپانیا 6 بازیکن در تیم منتخب سال 2010 قرار داشتند.

کد خبر 125586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز