انتخاب تهران برای دریافت جایزه حمل‌ونقل پایدار، یک اتفاق بزرگ در تاریخ مدیریت شهری پایتخت است.

حمل ونقل عمومی

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با اعلام حمایت از فعالیت‌های شهرداری برای توسعه حمل‌ونقل عمومی از فعالیت این نهاد تقدیر کردند.دبیر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در شهر تهران گفت: باید از زحمات شهرداری تهران و حمایت‌های وزارت محترم کشور تشکر کنیم؛ چرا که در انجام اقدامات زیربنایی شهر فعالیت قابل توجهی داشته‌اند.

ابوالقاسم رحمانی انتخاب تهران در زمره 5 شهر برتر به لحاظ توسعه حمل‌ونقل پایدار در سال 2010 را دستاوردی بسیار ارزنده دانست و افزود: با توجه به توسعه حمل‌ونقل شهری در تهران که یکی از شهرهای بزرگ اسلامی است و نقش بسیار مناسب وسایل حمل‌ونقل عمومی در جابه‌جایی شهروندان می‌توان امیدوار بود که اقدامات بهتری در سال‌های آینده انجام شود.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: البته امیدوار بودیم که با حمایت و کمک دولت محترم اقدامات بیشتری در سطح شهر انجام شود اما متأسفانه این مهم انجام نشد و دولت حمایت لازم از فعالیت‌های توسعه‌ای را در عرصه حمل‌ونقل نکرده است.

رحمانی با اشاره به جمعیت 12میلیون نفری شهر تهران اظهار داشت: تردیدی نیست که شهرداری تهران توانست اقدامات بسیار ارزنده‌ای در توسعه حمل‌ونقل عمومی در طول چند سال گذشته انجام دهد. این برخاسته از اراده مدیران شهری تهران است.

گسترش فناوری‌های نوین

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با مثبت ارزیابی کردن فعالیت‌های شهرداری در طول سال‌های گذشته گفت: خوشبختانه شهرداری تهران در حمل‌ونقل شهری، فعالیت مؤثری داشته و انتخابش در زمره 5 شهر برتر جهان بسیار قابل توجه است. علی اکبر اولیا افزود: در زمینه مترو خوب کار شده و اگر دولت کمک می‌کرد می‌شد انتظار داشت که اقدامات بیشتری انجام شود. نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم در آینده این مشکل حل شود و دولت از شهرداری حمایت بیشتری کند تا خدمات بیشتری به شهروندان تهرانی داده شود.

وی فعالیت انجام شده را کافی ندانست و اظهار داشت: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها کارهای زیادتری در حوزه حمل‌ونقل شهری باید انجام شود؛ به‌ویژه در عرصه ساماندهی شهر تهران در قالب مناطق و محلات؛ چرا که با ساماندهی مشاغل و تغییر کاربری‌ها می‌توان ترافیک تهران را به شکل مناسبی ساماندهی کرد.

به گفته نماینده مردم یزد توجه به فناوری‌های نوین می‌تواند بسیاری از سفرهای غیرضرور شهری را کاهش دهد و نتایج درخشان‌تری را به همراه داشته باشد. اولیا در پایان افزود: اراده شهرداری تهران بر این است که حمل‌ونقل عمومی و فناوری‌های نوین را در شهر تهران گسترش دهد و این دو عامل می‌تواند موجب ساماندهی ترافیک سطح شهر تهران ‌شود.

نیازمند پشتیبانی دیگر نهادها هستیم

علیرضا دبیر، عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در مصاحبه با همشهری، اظهار امیدواری کرد که از این به بعد نگاه پشتیبانی از حمل‌ونقل عمومی از سوی دیگر نهادها تقویت شود. به گفته دبیر، بدون شک نهاد undp یکی از مراجع معتبر در بحث مدیریت شهری است که تهران را به‌دلیل توسعه سریع مترو و خطوط بی‌آر‌تی‌ حائز امتیازات بالا دانسته است.

وی این موفقیت را از آن شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر به‌طور مشترک دانست و گفت: شورای شهر در بحث اتوبوس‌های تندرو شهرداری تهران را به‌خوبی پشتیبانی و حمایت کرد؛ ضمن اینکه هر جا که لازم بود شورای شهر در قالب مصوباتش در بودجه، ارتباط با نمایندگان مجلس، تشکیل جلسات با سایر ارگان‌ها، میانجیگری و هماهنگی با دستگاه‌های مختلف برای جلب کمک به شهرداری تهران اقدام کرده است.

وی تاکید کرد: قول می‌دهم با درنظر گرفتن اجراشدن بحث هدفمندی یارانه‌ها چنانچه دولت به حمایت از ناوگان حمل ونقل عمومی برخیزد اتفاقات بزرگ‌تر و افتخارات دیگری هم به وقوع خواهد پیوست که بیش از پیش به رشد فزاینده و پیشرفت چشمگیر پایتخت ایران اسلامی خواهد انجامید.

افزایش 15 درصدی سهم حمل‌ونقل عمومی تهران در سفرهای شهری

استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی با 15 درصد افزایش مواجه شده است. این آمار دیروز در نشست هم‌اندیشی نخبگان حوزه محیط‌زیست و به مناسبت هفته هوای پاک اعلام شد. در این همایش معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز شرکت داشت. وی با اعلام اینکه نسبت استفاده از وسایل حمل‌ونقل شخصی به عمومی، 75 به 25درصد بود، اعلام کرد: در چند سال گذشته و با توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر، این نسبت به 60 به 40 درصد رسیده است که جای خشنودی دارد.

وی در توضیح نقش شورای شهر در این باره اظهار داشت: شورای شهر از شهرداری تهران خواسته است تا در بودجه سال آینده به‌صورت ویژه بر تغییر الگوی استفاده از وسایل حمل‌ونقل شخصی به عمومی تاکید کند. ابتکار با اشاره به اقدامات شهرداری در توسعه حمل‌ونقل عمومی گفت: در توسعه حمل‌ونقل عمومی و مترو اقدامات خوبی توسط شهرداری انجام شده؛ هرچند محدودیت‌های اعتبارات و عدم‌تامین اعتبارات تکلیفی از سوی دولت وجود داشته است، اما رشد مترو در تهران چشمگیر بوده که البته تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله بسیاری داریم.

کد خبر 126053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز