گروه اجتماعی: کشمکش بین مجلس و سازمان تأمین اجتماعی بدنبال شکایت یکی از نمایندگان عضو کمیسیون اصل 90 مجلس از تأمین اجتماعی به دلیل عدم افزایش حقوق بازنشستگان بالا گرفت.

بنابراین گزارش در حالی‌که مجلس بر افزایش حداقل مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی به میزان 200 هزار تومان همانند بازنشستگان کشوری و لشکری تأکید دارد، سازمان تأمین اجتماعی افزایش حداقل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را جزو تعهدات خود نمی‌داند.
 شکایت عضو کمیسیون اصل 90 از سازمان تأمین اجتماعی در کمیته فرهنگی در حال پیگیری است.
سید علی ریاض، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اعلام این خبر به همشهری گفت: «بررسی وضعیت ترمیم حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی پس از وصول در کمیسیون اصل 90 برای انجام کارشناسی به کمیته فرهنگی، رفاهی و اجتماعی این کمیسیون ارجاع داده شد.»
ریاض که ریاست کمیته فرهنگی رفاهی اجتماعی را  بر عهده دارد با اشاره به نارضایتی و وصول شکایات از جانب مردم افزود: «مردم به شیوه‌های گوناگون به طرح شکایاتی در زمینه عدم افزایش مستمری بازنشستگان پرداخته‌اند
 و این شکایات در دیدارهای مردمی نمایندگان با مردم حوزه انتخابیه و نیز در مکاتباتی کتبی که مردم با نمایندگان حوزه‌شان دارند به کرات مطرح شده است.»
به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی تکرار این نوع نارضایتی سبب دقت بیشتر نمایندگان در این زمینه شده است تا آنجا که چند تن از نمایندگان نیز درباره لزوم حل هرچه سریع‌تر این مشکل در صحن علنی مجلس به مسئولین تذکر داده‌اند.
سید علی ریاض که خود نیز چندی قبل برای برقراری مستمری 200 هزار تومانی بازنشستگان به وزیر رفاه تذکر داده بر این باور است که به‌ بی‌اثر بودن تذکرات داده شده در این زمینه سبب شده تا این‌بار کار به شکل شکایت دنبال شود.
او با اشاره به این‌که بدون راه‌حل ماندن این مسأله تاکنون سؤال‌برانگیز است گفت: «در بسیاری موارد مشکلات مطرح شده با تذکر نمایندگان مجلس در صحن علنی به دستگاه‌های مسئول حل شده است اما در این مورد خاص حل نشده ماندن این موضوع برای ما جای سؤال دارد.»
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که این شکایت به قصد محکوم کردن دستگاه یا سازمان خاصی نیست افزود: «این شکایت از سوی یکی از اعضای کمیسیون اصل 90 طرح شده و ما تنها به امید این‌که راهی مناسب برای حل نهایی مشکل بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی پیدا شود در پیگیری آن تلاش می‌کنیم.»
فرصتی دوباره
با وجود این اظهار نظر از سوی نماینده مجلس شورای اسلامی مسئولان سازمان تأمین اجتماعی معتقدند که پرداخت حداقل مستمری 200 هزار تومانی از تعهدات این سازمان نیست.
علی اصغر ابراهیم آبادی، معاون مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در امور حقوقی مجلس، در این باره گفت: «شکایت مطرح شده تاکنون به سازمان تأمین اجتماعی نرسیده است و این سازمان از طریق رسانه‌ها از طرح این شکایت مطلع شده است و در صورتی که چنین شکایتی مطرح شده باشد بر اساس روال معمول سازمان تأمین اجتماعی یک ماه فرصت دارد تا به سؤال نمایندگان پاسخ دهد.»
ابراهیم آبادی در توضیح این‌که چرا سازمان تأمین اجتماعی پس از تکلیف کردن مجلس هنوز هم اقدام لازم برای افزایش حقوق بازنشستگان را انجام نداده است افزود: «افزایش حقوق بازنشستگان در حوزه وظایف سازمان تأمین اجتماعی تعریف نشده است. این سازمان همه‌ساله بر اساس آیین‌نامه از پیش تعیین شده حقوق بازنشستگان را تعیین و در پرداخت آن را تعهد می‌کند اما افزایش حداقل مستمری به 200  هزار تومان از تعهدات سازمان نیست و بر اساس قانون، سازمان تامین اجتماعی موظف به پرداخت این پول نیست.»
مشاور امور حقوقی و مجلس سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به بند 11 بحث تغییرات بودجه سال 85 با منظور شدن 6200 میلیارد ریال بودجه برای بازنشستگان گفت: «بر اساس مصوبه مجلس این مبلغ تنها به ترمیم حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص یافته است و از مبلغ یاد شده هیچ بخشی به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تعلق نگرفته است، به همین دلیل مستمری بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی  در این بودجه هیچ سهمی ندارد.»
بازنشستگان
ابتدای امسال همزمان با ترمیم حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری بر اساس دستور مصوبه مجلس شورای اسلامی، بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی نیز خواستار افزایش حقوق خود شدند.
پس از طرح این خواسته تاکنون و با وجود تأکید بسیاری از مسئولین و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اجرای این خواسته با موانع زیادی روبه‌رو شده تا آنجا که مسئولیت این ترمیم حقوق از دولت به سازمان تاأمین اجتماعی و از سازمان تأمین اجتماعی به دولت به تناوب پاس داده می‌شود.
در گیرودار این کشمکش غلامحسین الهام، سخنگوی دولت، اظهار امیدواری کرد که بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی نیز هرچه زودتر از مزایای این ترمیم حقوق بهره‌مند شوند. این اظهار امیدواری در کنار اظهارات سایر مسئولین سبب شد تا بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی بیش از پیش امیدوار شوند و در پی آن ترمیم حقوق را حق خود بدانند و بر به‌دست آوردن آن پافشاری کنند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تلاش خود را برای دستیابی بازنشستگان به این حق به‌کار بستند؛ با این همه در حالی که ماههای پایانی سال جاری به سرعت سپری می‌شوند، هنوز نتیجه‌ای در این زمینه به بار ننشسته است.
نزدیک شدن به روزهای پایانی سال در حالی که هنوز هیچ نتیجه‌ای به‌دست نیامده است این فکر را در میان مردم تقویت کرد که دستیابی به این حق مشمول قانون مرور زمان شده و می‌رود تا به فراموشی سپرده شود.
اقدام حسین اسلامی، نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90، در این روزها سبب به جریان انداختن دوباره این پرونده شده است و به نظر برخی اعضای این کمیسیون طرح این شکایت می‌تواند یکی از سرآغازها برای پیگیری جدی این مشکل باشد.
کد خبر 12737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز