واقعاً این اینترنت دنیای عجیبی است؛ اگر نبود چهطور این همه اطلاعات را به راحتی و به سرعت به دست میآوردیم؟! اما آیا تا به حال فکر کردهاید که همین جستوجو در اینترنت چه موضوع پیچیدهای است؟
کلمهای مثل «پیتزا» را در یکی از موتورهای جستوجو وارد میکنیم. با فشردن دکمه جستوجو، اطلاعات از هزاران کیلومتر آن طرفتر، برایتان فرستاده میشود؛ اطلاعاتی از رستورانهایی که پیتزا میفروشند گرفته تا روش تهیه آن، نشانی، نقشه، عکس و صدها موضوع دیگر مربوط به پیتزا. گزینههای زیادی هم برای سرعتبخشیدن به این کار وجود دارند: انتخاب زبان، نوع اطلاعات، حجم، تاریخ و... بههمین سادگی. جالب است بدانید که برای همین جستوجوی به ظاهر ساده، حجم زیادی انرژی مصرف میشود، چون کامپیوترهای غولپیکری (سِروِرها) مشغول کار هستند که با سایتهای زیادی ارتباط برقرار میکنند و در کسری از ثانیه اطلاعات را در اختیار شما قرار میدهند. حالا فکرش را بکنید که همزمان با شما هزاران نفر در سراسر دنیا مشغول جستوجو در اینترنت هستند.
طبق آمار، سال 2009 میلادی، 131 میلیارد جستوجوی اینترنتی ثبت شده است. این مسئله بهتازگی موضوع بحثهای زیادی شده، چرا که تعداد زیاد جستوجوها باعث مصرف انرژیهای فسیلی میشود که با تولید دیاکسیدکربن، در دراز مدت به گرمتر شدن زمین منجر میشود. دانشمندان پیشبینی میکنند امسال 107میلیارد کیلووات ساعت انرژی برای جستوجوهای اینترنتی صرف شود که میزان آن نسبت به سال 2006 دو برابر است. جالب این که همین دانشمندان اعلام کردهاند استفاده از اینترنت در مقایسه با بقیه روشها خیلی بهصرفه است. مثلاً دانلود یک موسیقی از اینترنت، 40 تا 80 درصد نسبت به خرید سیدی آن از مغازه، کمتر انرژی مصرف میکند.
همانطور که میدانید یکی از مهمترین وسیلههای جستوجو در اینترنت، موتورهای جستوجو هستند؛ موتورهایی مثل گوگل که از معروفترین جستوجوگرهای دنیاست یا یاهو که زودتر از گوگل وارد بازار شد، اما در رقابت با آن ناکام ماند. امروزه این موتورها امکانات گستردهای به کاربرانشان میدهند. مثلاً گوگل بخشهایی مثل نقشه، خبر، کتاب، ترجمه و... دارد که بسیار پرطرفدار هستند.
اما جستوجو فقط به جستوجوگرهای اینترنتی و سایتها محدود نمیشود. امروزه بیشتر وسیلههای کامپیوتری و دیجیتالی امکان جستوجو دارند. مثلاً شما با گوشیهای موبایل جدید میتوانید پیامک یا فایلهای ذخیره شده خود را پیدا کنید.
جی.پی. اسها هم که روزبهروز مجهزتر میشوند و با آنها میتوانید خیابان، کوچه یا نزدیکترین رستوران و فروشگاه دلخواهتان را پیدا کنید.
هماکنون پرکاربردترین شیوه جستوجو، نوشتن کلمه موردنظر است. مثلاً در گوگل نمیتوانیم به جای اینکه «پیتزا» را تایپ کنیم، آن را بلند ادا کنیم یا عکسش را نشان دهیمتا اطلاعات مربوط به آن را پیدا کنیم. اما پیشبینی میشود در آینده وسیلههایی سبک و کوچک اختراع شوند که امکان این گونه جستوجوها را داشته باشند. البته حالا هم سایتهایی هستند که از این روش استفاده میکنند. مثلاً سایتی وجود دارد که اگر بخشی از یک موسیقی را برایش پخش کنید، نام اثر یا خواننده آن را برایتان نمایش میدهد. سایت دیگری وجود دارد که با نشان دادن عکس یک مکان، نام آن را بهشما میگوید. اما این سایتها همهگیر نیستند و روش جستوجوی آنها همه جا کاربرد ندارد.
مخترعان امیدوارند در آینده فناوری جدیدی به بازار بیاید که با نمایش تصویر هر چیزی بتوان اطلاعاتی درباره آن به دست آورد. مثلاً فکر کنید به کمک دستگاه کوچکی که در دست دارید، عکسی از ساختمان مقابلتان بگیرید و تمام اطلاعات مربوط به آن به سرعت روی صفحه آن نمایش داده شود؛ این که چند طبقه است، چه ساکنانی دارد، حتی در طبقه چندم چه آدمی زندگی میکند و چه ساعتی میتوانید از او دیدن کنید. یا این که با نشان دادن تصویر یک میوه یا غذا، اندازه و مواد تشکیل دهنده آن برای شما مشخص شوند. اطلاعات درباره آب و هوا، کلمههای یک کتاب، ستارگان و... از دیگر ویژگیهایی است که گفته میشود در آینده جستوجوگرها به آن مجهز میشوند.