یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

شروین طاهری: تورنمنت النصر یک تورنمنت "توریستی – تمرینی" است که تیم‌ها با لیست کامل‌شان در آن حضور پیدا می‌کنند.

هامبورگ و اشتوتگارت هر دو با لیست 25 نفره بازیکنان مجاز بوندس‌لیگایی‌شان آمده‌اند و «برونو‌متسو» سرمربی فرانسوی تیم  ملی امارات  هم 26 نفر را به اردوی النصر فراخوانده تا از بین آنها 22 نفر را برای هجدهمین دوره جام خلیج فارس انتخاب کند. جالب اینجا است که متسو نام 9 بازیکن قدیمی و ثابت تیم ملی امارات که این تیم را در مقدماتی جام ملت‌های آسیا همراهی می‌کردند خط زده است.

پس از اعلام برنامه بازی‌ها این سؤال در ذهن خیلی‌ها به وجود آمده که چرا اماراتی‌ها برنامه تورنمنت  را طوری چیده‌اند که از رویارویی با تیم ملی ایران بگریزند،‌به ویژه که متسوی مغرور چندی پیش با همین تیم به ایران آمد و در نخستین تجربه سرمربیگری امیر قلعه‌نویی به او باخت.

وقتی ابهام مزبور را با "عبدالله خلیفه" ‌سرپرست تیم فوتبال باشگاه النصر که میزبان تورنمنت است در میان می‌گذاریم او سعی می‌کند توضیح دهد که اصلاً از ابتدا قرار نبوده یک رویارویی ملی بین دو کشور شکل بگیرد. "خلیفه" حتی عنوان "تورنمنت النصر" را یک نام عرفی می‌داند: "در حقیقت نام این تورنمنت چلنج کاپ (جام  رقابتی) است. تیم‌هایی که هر سال در تعطیلات زمستان در ورزشگاه «المکتوم» که خانه النصر است حاضر می‌شوند، در واقع برای انجام بازی‌های تمرینی و بهره بردن از امکانات وسیع باشگاه ما می‌آیند. ما شش زمین تمرین با امکانات کامل در اطراف ورزشگاه اصلی به علاوه دستگاه‌‌های بدنسازی و تجهیزاتی برای انجام انواع و اقسام تست‌های فیزیکی و پزشکی داریم. محیط ورزشگاه هم کاملاً مساعد پذیرایی از میهمانان خارجی است."

او می‌گوید در سال‌های اخیر همواره تیم‌هایی مطرح از بوندس‌لیگای آلمان در این تورنمنت حاضر بوده‌اند. حتی امسال قرار بود ابتدا بایرن مونیخ به دبی بیاید. نام  بایرن به عنوان یکی از رقبای ایران در جام چهارجانبه النصر در برنامه اعلامی مسئولان اماراتی در نمایشگاه بین‌المللی "ساکراکس"‌ هم به چشم  می‌خورد اما کمی قبل باواریایی‌ها انصراف دادند  و اشتوتگارت جایگزین شد.

"استوارت وب"  یکی از مشاوران بریتانیایی بلندپایه فوتبال امارات می‌گوید: "تیم‌های بزرگ زیادی همچون میلان برای حضور در این مسابقات ابراز تمایل کرده بودند اما به دلیل شکل برگزاری مسابقات و چهارجانبه بودنش نتوانستیم هماهنگی‌های لازم را ایجاد  کنیم."‌ اما گفته‌های سرپرست النصر در مورد شکل برگزاری بازی‌ها نشان از آن دارد که این تورنمنت غیررقابتی است: "این تورنمنت به شیوه باز برگزار می‌شود یعنی مجموعه‌ای است از بازی‌های دوستانه بدون اینکه برنده یا بازنده‌ای داشته باشد، حالا ممکن است تیم‌ها نتایج خود را با یکدیگر مقایسه کنند ولی هیچ جایزه بزرگی هم در میان نیست مگر بهره‌مندی تیم‌ها از فضای استثنایی و امکانات عالی باشگاه النصر."

او درباره سابقه برگزاری تورنمنت در خانه النصر می‌گوید: "هیچ رابطه خاصی بین باشگاه النصر و این تورنمنت وجود ندارد مگر اینکه ما به تقاضای مسئولان امارات میزبانی بازی‌ها را می‌پذیریم. دلیل برگزاری مسابقات در باشگاه‌ها این است که النصر درست در مرکز شهر دبی واقع شده و این دسترسی توأمان به ورزشگاه، زمین‌های تمرین و مراکز توریستی و تفریحی دبی را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند."

تیم ملی ایران بازی افتتاحیه جام چهارجانبه را ساعت 16/30 بعدازظهر دوشنبه 18 دی به وقت امارات مقابل هامبورگ برگزار می‌کند. مهدی مهدوی‌کیا برای دومین بار مقابل تیم ملی کشورش به میدا ن می‌رود.  او نخستین بار در راه آماده‌سازی تیم ملی برای جام ملت‌های لبنان با لباس بوخوم جلوی تیم ملی ایران ظاهر شد. میهمان ویژه بازی افتتاحیه فردی نیست جز مالک باشگاه النصر "شیخ حمدان بن رشید آل مکتوم" که در عین حال نایب الحکومه دبی و وزیر امور مالی و صنعتی این شیخ‌نشین نیز محسوب می‌شود. گرچه باشگاه النصر در این مورد هم هر گونه ارتباط بین شیخ آل‌مکتوم و تورنمنت را انکار می‌کند: "جام چهارجانبه صرفاً به ابتکار دپارتمان تفریحی - توریستی دولت دبی برگزار می‌شود."

النصر، فرهاد را به تیم ملی نداد

شش یا هفت لژیونر اروپایی یا اماراتی در دبی به 19 مسافر داخلی  اضافه می‌شوند. امیر قلعه‌نویی قصد داشت  فرهاد  مجیدی  را برای همراه کردن هواداران النصر با تیم ملی به لیست خود اضافه ‌کند ولی مقامات باشگاه دست او را خوانده‌اند و به بهانه حضور فرهاد در نیمه نهایی جام حذفی امارات مانع از حضور مجیدی با پیراهن  تیم ملی ایران در ورزشگاه آل‌مکتوم شدند. باشگاه اماراتی همچنین خبرهایی که در مورد انتقال مجیدی به الاهلی وجود دارد را تکذیب می‌کند. یکی از مربیان تیم ملی احتمال اضافه شدن علی کریمی و رحمان رضایی دو لژیونری که به خاطر تعطیلات زمستانی بوندس‌لیگا و سریA قادر به همراهی تیم ملی هستند را بسیار کم می‌داند و می‌گوید: "لژیونرهایی که در امارات به جمع ما می‌پیوندند همه اماراتی‌ هستند."

او از جواد کاظمیان، رضا عنایتی، علی سامره، حسین کعبی و رسول خطیبی در کنار ایمان مبعلی نام می‌برد. این در حالی است  که ابوالفضل جلالی مدیر برنامه‌های علی کریمی، اردوی تیم ملی ایران در دبی را بهترین موقعیت برای بازگشت یار در حال جدایی بایرن به فوتبال امارات دانسته است. هفته‌نامه کیکر که هفته گذشته خبر پرواز کریمی از تهران به دبی برای ملحق شدن به اردوی بایرن مونیخ در امارات را منتشر کرد از اشتیاق چند باشگاه اماراتی نسبت به جذب کریمی خبر داده بود و پیش‌بینی کرده بود بعید نیست بازیکن 27 ساله ایرانی که از نیمکت‌نشینی در آلمان به تنگ آمده به جایی بازگردد که در فاصله سال‌های 2001 تا 2005 فوتبال بازی می‌کرده.

نشانه‌های این بازگشت را در ابراز تردید بکن‌باوئر، رئیس بایرن مونیخ از آ‌ینده روشن کریمی در ماه‌های باقی مانده از فصل جاری فوتبال آلمان و سرخوردگی فلیکس ماگات از بی‌انگیزگی کریمی در تمدید قراردادی بهتر به شرط یادگیری زبان آلمانی می‌توان مشاهده کرد.
هامبورگ با جدی گرفتن این تورنمنت توریستی – تمرینی در امارات  به فکر بازسازی و بازگشت به روزهای خوب فصل گذشته است. هامبورگ ابتدا به مصاف تیم ملی ایران و سپس امارات می‌رود و با پایان این تورنمنت یک دیدار تدارکاتی هم مقابل دیناموکیف اوکراین برگزار می‌کند.

مهدی مهدوی‌کیا هم در آخرین اظهارنظر خود بازی مقابل ایران را یک وظیفه حرفه‌ای دانسته و گفته است از این مورد ناراحت نیست چون حضور او باعث خواهد شد  ملی‌پوشان ایرانی با انگیزه بیشتری بازی کنند: "دوشنبه و چهارشنبه آینده روزهای فیفا نیستند پس من مجبورم با لباس هامبورگ بازی کنم."

کد خبر 12783

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز