گروه بورس: معاون سازمان بورس جزئیات تازه‌ای از نحوه دریافت گواهینامه مبادلات آنلاین سهام را اعلام کرد.

بورس

سیدعلی حسینی، عضو هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: با تدابیر اندیشیده‌شده و ساده‌سازی‌ مقررات، علاقه‌مندانی که از حداقل اطلاعات مالی برخوردارند، می‌توانند یکروزه مجوز مبادلات آنلاین را از کارگزاری‌های بورس اوراق بهادار تهران دریافت کنند.

به گفته حسینی، مبادلات آنلاین از فاز آزمایشی خارج و وارد فاز عملیاتی شده است. او افزود: تاکنون 2 نرم‌افزار پیشنهادشده، برای مبادلات آنلاین تاییدیه سازمان بورس را دریافت کرده‌اند و چند نرم‌افزار پیشنهادی جدید هم درحال بررسی هستند تا میزان انطباق آنها بر مقررات مبادلات آنلاین سنجیده شود.

معاون سازمان بورس، پیش‌بینی کرد که با توجه به 3مولفه تاثیر‌گذار بر جذب سرمایه‌گذاران به مبادلات آنلاین یعنی اول: سهولت مبادلات، دوم:جذابیت این نوع مبادلات به‌ویژه برای قشر جوان و سوم: کاهش هزینه مبادله، به‌تدریج بخش عمده‌ای از مبادلات خرد و مبادلات سرمایه‌گذاران حقیقی در قالب مبادلات آنلاین انجام شود.

حسینی با اشاره به آمار جالب توجه مبادلات آنلاین در دوره کوتاه چند ماهه اعلام کرد: ارزش کل مبادلات برخط (آنلاین) 2 هزارو 418 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با عملکرد کل سال‌جاری بازارسهام تاکنون1.3  درصد از کل مبادلات بورس تهران را شامل می‌شود. مبادلات آنلاین درعین حال2.5 درصد از کل مبادلات خرد و بلوک را هم در بر گرفته است.

او با اشاره به قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان بورس، مراحل اخذ گواهینامه مبادلات آنلاین سهام را اعلام کرد و گفت: متقاضیان و سرمایه‌گذاران برای دریافت این گواهینامه در کل باید 5 مرحله را طی کنند. اول: مراجعه به یک شرکت کارگزاری دارای مجوز برای احراز هویت، دوم: شرکت در یک دوره آموزشی الکترونیک و دریافت مستندات آموزشی، سوم: موفقیت در آزمون سنجش توانایی متقاضی در شرکت کارگزاری، چهارم:فراهم کردن شرایط استفاده از پرداخت آنلاین توسط متقاضی، پنجم: فراهم شدن امکان مبادله آنلاین توسط کارگزار.

حسینی تاکید کرد: روند دریافت این گواهینامه می‌تواند حتی یکروزه طی شود. مبادله‌گران آنلاین مشمول همه حمایت‌های قانونی هستند ضمن اینکه شورای بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار بستر حقوقی بسیار قوی و مدونی را برای این نوع از مبادلات فراهم آورده‌اند. اوگفت: تاکنون 25 کارگزار مجوز مبادلات آنلاین را دریافت کرده‌اند و سایر کارگزاران در حال فراهم آوردن شرایط برای پیوستن به این مجموعه هستند.از نظر سازمان بورس و کارشناسان بازار سرمایه و با توجه به تجربه جهانی، آینده مبادلات خرد به‌زودی با مبادلات آنلاین گره خواهد خورد.

او افزود: آینده صنعت کارگزاری در بورس هم به موضوع مبادلات الکترونیک و آنلاین گره خورده، بر این اساس و طبق گزارش‌های موجود، کارگزاران بورس اوراق بهادار با سرعت به سوی ایجاد بستر مبادلات آنلاین و ارائه خدمات الکترونیک به سرمایه‌گذاران حرکت می‌کنند. انتظار می‌رود در آینده هر کارگزاری که در این حوزه خدمات بیشتری به سرمایه‌گذاران ارائه کند، سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرد.

معاملات آنلاین، تابستان امسال با خرید سهام شرکت مخابرات به‌طور آزمایشی در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد. معاملات آنلاین سهام، در زمستان امسال وارد فاز عملیاتی شد.

کد خبر 127858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز