گروه بورس: رئیس سازمان بورس دیروز صبح و پس از یک دوره صعود سریع ارزش سهام در بازار سرمایه، در جمع خبرنگاران حاضر شد و از سلامت بازار سرمایه دفاع کرد.

بورس

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی در واکنش به دیدگاه برخی منتقدان درباره حبابی بودن قیمت‌ها در بازار سهام تاکید کرد: روند حرکت شاخص بورس طبیعی ‌است. رئیس سازمان بورس ضمن تکذیب شایعه حبابی بودن رشد شاخص، درباره دلایل صعود قیمت‌ها در بازار سهام توضیح داد: در سال‌های اخیر تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ و سودآور دولتی وارد بازار سرمایه شده‌اند و سرمایه‌گذاران انتظار دارند عملکرد این شرکت‌ها در آینده خوب باشد و سود آنها افزایش یابد؛ ضمن اینکه افزایش قیمت‌های جهانی نیز مزید بر علت شده و رشد شاخص‌های بورس را سریع‌تر کرده است.

او تاکید کرد: توجه داشته باشیم که قیمت نفت نسبت به زمان وقوع بحران جهانی 3برابر شده است. درمجموع دلایل منطقی برای رشد شاخص وجود دارد. او به افزایش حجم معاملات بورس تهران در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت:‌ حجم معاملات بورس تهران در بعضی روزها به 100میلیارد تومان رسیده که این امر نشان می‌دهد معاملات خرد در بازار افزایش یافته است.

صالح‌آبادی تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر روند شاخص بورس تهران را هم، مهم ارزیابی کرد و افزود: به‌طور حتم این طرح در بلندمدت تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه می‌گذارد، زیرا از این پس منابع ملی صرف کارهای زیربنایی، تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال خواهد شد که این امر می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیر مثبتی داشته باشد.

مبادلات 24 میلیارد دلاری

سخنگوی سازمان بورس گفت: ارزش مبادلات سهام به رکورد 19 هزار و 311 میلیارد تومان در بورس و 5 هزار و 151میلیارد تومان در فرابورس رسیده و مجموع این معاملات رکورد 24 هزار میلیارد تومان را ثبت کرده است. او تصریح کرد: امسال و تاکنون ارزش مبادلات بورس کالا به10 هزار و 500میلیارد تومان رسیده که نشان از افزایش معاملات این بورس می‌دهد.

صالح‌آبادی گفت: ارزش بازار سهام تهران به 103هزار و 500 میلیارد تومان و فرابورس به 10 هزار میلیارد تومان رسیده‌ است، به این ترتیب هم‌اکنون ارزش این دو بازار به 113 میلیارد دلار رسیده است. صالح‌آبادی اعلام کرد: مقررات معاملات مذاکره‌ای در بازار سوم فرابورس نهایی شده است. او تصریح کرد: حجم معاملات مزایده‌ای از ابتدای امسال هزار و 720 میلیارد تومان بوده و این امر باعث شد تا سازمان بورس، مقررات مزبور را تصویب کند.

آمار عملکرد تأمین مالی در سال 89

صالح‌آبادی گفت: بازار اولیه، ‌از ابتدای امسال 6هزار میلیارد تومان از طریق افزایش سرمایه و تاسیس شرکت‌های سهامی‌ عام، برای شرکت‌ها، منابع مالی جدید کسب کرده است. انتشار اوراق مشارکت، گواهی سپرده در فرابورس، عرضه‌های اولیه، معاملات در بازار سوم فرابورس، پذیره‌نویسی در بازار سرمایه و معاملات سلف و نسیه در بورس کالا مهم‌ترین منابع تامین مالی بازار سرمایه در سال 89 بوده است. او تاکید کرد: امیدواریم نقش بازار سرمایه در تامین مالی پروژه‌ها و بخش‌های مختلف اقتصاد در سال‌های آینده پررنگ‌تر شود.

توصیه رئیس سازمان بورس به سهامداران

رئیس سازمان بورس به سرمایه‌گذاران در بازار سهام توصیه کرد: در شرایطی که شاخص‌ها در بورس تهران رو به رشد هستند با بررسی و دقت، سهام مورد نظر را انتخاب کنند و روی تک سهم‌ها سرمایه‌گذاری نکنند. او افزود: سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای باید سبد متنوعی از سهام را تشکیل دهند و صنایع مختلفی را در سبد سهام خود بگنجانند تا میزان ریسک و مخاطره آنها در سبد سهامشان کمتر شود. او در عین حال یادآور شد: سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید واحدهای (یونیت) صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک خود را به حداقل کاهش دهند.

کد خبر 127543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز