همشهری آنلاین: رابرت فیسک نویسنده و روزنامه نگار مشهور انگلیسی در مقاله‌ای در روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن از سواستفاده رژیم مبارک از پنجاه هزار کودک خیابانی پرده برداشت.

کودکان خیابانی

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ایندیپندنت فیسک در مقاله خود نوشت رژیم مبارک در جریان انقلاب مردمی، از کودکان خیابانی برای ایجاد اختلال در تظاهرات آرام مردم استفاده می‌کرد و بعد از هرج و مرج‌هایی که بوجود می‌آمد هدف تیراندازی پلیس قرار می‌گرفتند.

اسناد و مدارک نشان می‌دهد نیروهای پلیس در بیست و هشتم ژانویه دختر شانزده ساله‌ای را که از یک مرکز سرپرستی از کودکان خیابانی فرار کرده بود، از ناحیه پشت هدف گلوله جنگی قرار دادند. بررسی‌ها حاکیست گلوله از پشت بام پاسگاه پلیس به سیده زینب شلیک شده بود. او هنگام اصابت گلوله سرگرم گرفتن فیلم با دوربین موبایل خود از پاسگاه پلیس بود که ماموران یکی از دوستانش را به آنجا برده بودند. پس از این ماجرا دوست این دختر بیخانمان از پاسگاه پلیس آزاد شد و به داخل جمعیت تظاهرکنندگان رفت اما فردی ناشناس به سرش شلیک کرد و او را کشت.

رابرت فیسک در ادامه می‌نویسد هم اکنون پنجاه هزار کودک خیابانی و بی سرپرست در قاهره پایتخت مصر زندگی می‌کنند که از مظاهر فقر و بی عدالتی اجتماعی است که رژیم مبارک در این کشور به بار آورده است. بسیاری از این کودکان به جذب گروه‌های تبهکاری می‌شوند و عده‌ای همه به دام اعتیاد می‌افتند.

مدارکی وجود دارد که نیروهای پلیس کودکان خیابانی را بازداشت می‌کند و هدف سواستفاده جنسی قرار می‌دهد. با وجود این آمارهای رژیم مبارک شمار کودکان خیابانی را فقط پنج هزار نفر اعلام کرده بود. برخی از این کودکان در گفتگو با ایندیپندنت توضیح دادند که چگونه طرفداران مبارک عمدا آنها را به اطراف میدان تحریر می‌بردند تا به تظاهرکنندگان مخالف دولت سنگ پرتاب کنند یا آنها را مجبور می‌کردند در راهپیمایی‌های طرفداران مبارک شرکت کنند با وجود این رفتار مهربانانه تظاهرکنندگان مخالف دولت باعث می‌شد تا آنها جذب مخالفان شوند.

به گزارش یکی از موسسات خیریه مصر، حدود دوازده هزار نفر از کودکان خیابانی در میان تظاهرات مخالفان و موافقان رژیم مبارک گیر افتاده بودند. بسیاری از این کودکان از ترس پلیس و بدرفتاری آنها، حاضر نبودند درباره رفتار نیروهای پلیس علیه خودشان حرفی بزنند.

کد خبر 128166
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز