چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

محمد کرباسی: حدود یک هفته از استعفای حسنی مبارک پس از 30 سال حکومت در مصر و خروج ناگهانی او از قاهره می‌گذرد.

حسنی مبارک

هر چند، روز جمعه هفته گذشته گفته شد که مبارک به وسیله بالگرد از قاهره خارج شده و به تفرجگاه مورد علاقه خود در شرم‌الشیخ رفته است اما محل واقعی سکونت او مشخص نیست. مقام‌های دولتی مصر و برخی منابع آمریکایی اعلام کرده‌اند که مبارک در مصر است و در منطقه کوچک ساحلی و تفریحی صحرای سینا(شرم‌الشیخ) به سر می‌برد، گروهی گفته‌‌اند که او به نوعی در حبس خانگی است و اجازه ندارد از محل سکونتش خارج شود.

برخی از وخامت حال او خبر داده‌اند و گروهی حتی می‌گویند رئیس‌جمهور سابق مصر در کمای کامل است. سامح شکری، سفیر مصر در آمریکا هم به تازگی در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی اعلام کرد که منابع‌اش از بدبودن شرایط جسمی مبارک خبر داده‌اند. اقامت مبارک در شرم‌الشیخ بدون دیده‌شدن در انظار عمومی چندان غیرعادی نیست.

در 5 سال گذشته مبارک حداقل یک یا 2روز از هرهفته (و گاهی بیشتر) را در اقامتگاه ساحلی مورد علاقه‌اش بوده است؛ اقامتگاهی که در مجاورت یک هتل و یک زمین گلف متعلق به حسین سالم دوست صمیمی او قرار دارد و به گفته مردم محلی، مبارک در پشت دیوارهای بلند آن از نظرها غیب می‌شده است.

در ویلایی که در یک طرف آن ساحل و در سمت دیگر آن صحرا قرار دارد و نیروهای پلیس به‌شدت از آن حفاظت می‌کنند، مبارک خود را می‌توانست به‌دور از خبرنگاران و در امنیت کامل ببیند. سکونت خصوصی در پشت این دیوارهای بلند شاید زمانی برای مبارک خوشایند بوده است اما اکنون همین ویلا بدون امکان خارج شدن از آن یک زندان برای او به حساب می‌آید، به‌همین خاطر است که گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه او در این اقامتگاه ساحلی حضور ندارد، شدت گرفته است.

شایعات مختلفی درباره حضور او در آلمان وجود دارد؛ این کشور برای مبارک مریض، با ثروت هنگفتی که اندوخته است یک اقامتگاه مناسب به حساب می‌آید. مبارک در ماه مارس سال گذشته در کلینیکی در آلمان تحت عمل جراحی کیسه صفرا قرار گرفت و شایعات درباره وخامت حال او آنقدر بالا گرفت که تلویزیون دولتی این کشور مجبور به پخش تصاویر او پس از عمل شد.

پس از این عمل جراحی، مبارک دیگر حال و روز جسمانی درستی نداشت و گزارش‌های مختلفی درباره لغو دیدارهای رسمی او به خاطر بد بودن حالش گزارش شد. اکنون گفته می‌شود که مبارک به‌صورت پنهانی پس از استعفا، سوار یک هواپیما شده و به ابوظبی در امارات متحده عربی رفته است. برخی منابع می‌گویند که او شب را در آنجا گذرانده و روزبعد با پرواز دیگری راهی آلمان شده است .
واقعیت این است که برای مردم مصر بیشتر از آنکه محل سکونت مبارک مهم باشد سرقت ثروت کشورشان توسط او اهمیت دارد. در فهرست ثروتمند‌ترین مردان جهان هیچ‌وقت نامی از مبارک دیده نشده اما برخی پول‌هایی را که او از درآمدهای مصر در 30سال اندوخته است حتی بیشتر از بیل‌گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، می‌دانند. روزنامه گاردین، ثروت مبارک را 40 تا 70 میلیارد دلار تخمین زده است که حتی بسیار بیشتر از پول‌های ثروتمند‌ترین مردان جهان در فهرست سالانه نشریه معروف فوربس به حساب می‌آید. مسئولان دولت سوئیس گفته‌اند که دارایی‌های مبارک و خانواده‌اش را مسدود خواهند کرد و کشورهای دیگری هم در همین فکر هستند.

مردم مصر نگران غارت ثروت این کشور توسط خانواده مبارک هستند. مبارک و خانواده‌اش هر کجا که باشند برای همیشه نمی‌توانند مخفی باقی بمانند و دیر یا زود مجبور خواهند شد پاسخگوی مردم مصر باشند

کد خبر 128507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز