اول اسفند 1364 شمسی، نماینده امام‌خمینی(ره) در سپاه پاسداران، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ فضل‌الله محلاتی، به همراه 8 تن از نمایندگان مجلس، به نام‌های حجج اسلام ابوالقاسم رزاقی، سید نورالدین رحیمی، غلام رضا سلطانی، مهدی یعقوبی و ابوالقاسم موسوی دامغانی و نیز آقایان محمد کلاته‌ای، علی معرفی‌زاده و سیدحسن شاه چراغی و چند تن از قضات و مسئولان دیگر، عازم جبهه‌های جنگ بودند که هواپیمای حامل آنها، مورد حمله 2فروند جنگنده عراقی قرار گرفت...

  و در 25 کیلومتری شمال اهواز، سقوط کرد و همه سرنشینان آن- که نزدیک به 50تن بودند- به شهادت رسیدند. به این ترتیب، شهید محلاتی پس از سال‌ها مبارزه و حضور در جبهه، روحش به آسمان پرواز کرد و نامش برای همیشه ماندگار شد.

استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی در عملیات والفجر 8

در یکم اسفند سال 1364 شمسی، استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی در جبهه‌های جنگ (منطقه عملیاتی والفجر8 ) توسط رسانه‌های گروهی (غرب و اروپا) اعلام شد. البته این موضوع از سوی مقامات عراقی از جمله عدنان خیرالله، وزیر دفاع عراق، تکذیب شد. به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی به طور وسیع توسط عراق در جنگ، با هماهنگی و حمایت کشورهای حامی عراق به ویژه آمریکا ، فرانسه و انگلیس انجام می‌گرفت .

به سلطنت رسیدن ماکسیمیلیان، شاهزاده اتریشی در مکزیک

استعمارگران اروپایی از سده‏ پانزدهم میلادی ، نفوذ به سرزمین‌های گوناگون دنیا را آغاز کردند و به چپاول ثروت‏های آن ‏پرداختند. یکی از این مناطق، کشور مکزیک بود که توسط استعمارگران فرانسوی، اشغال شد. اما آزادیخواهان مکزیک قیام کردند و جنگی بین دو طرف درگرفت. این جنگ با پیروزی فرانسه و به سلطنت رساندن ماکسیمیلیان، شاهزاده اتریشی در مکزیک، در بیستم فوریه 1866میلادی به پایان رسید.در این جنگ پنج‌ساله، فرانسه تهاجم به نیروهای آزادیخواه به رهبری بنیتوخوارز، رئیس‌جمهور سابق مکزیک را ادامه داد و موقتاً به پیروزی رسید. خوارز پس از عقب‌نشینی به شمال مکزیک، با کمک ارتش مکزیک، شاهزاده اتریشی را در 19 ژوئن 1867میلادی سرنگون کرد و باردیگر به ریاست‌جمهوری کشورش برگزیده شد.

درگیری استعمارگران در هائیتی

اسپانیایی‏ها از اواخر قرن پانزدهم میلادی استعمار سرزمین هائیتی را آغاز کردند، اما در نیمه قرن هفدهم، حضور کشورهای دیگر اروپایی باعث وقوع جنگ‌هایی بین آنان شد که در یک مورد آن، جنگ بین نیروهای اسپانیا و فرانسه در بیستم فوریه 1677میلادی بود که به شکست اسپانیا انجامید. پس از این جنگ فرانسویان موفق شدند حضور خود را در آن منطقه تحمیل کنند. فرانسویان 20سال بعد، با اسپانیا در تقسیم این جزیره به توافق رسیدند و بخش غربی جزیره به فرانسویان واگذار شد و فرانسوی‏ها آن را نزدیک به 130سال در اشغال خود داشتند. همزمان با آغاز انقلاب فرانسه، سیاهپوستان و بومیان هائیتی قیام کردند و سرانجام این کشور در سال1804میلادی به‌عنوان نخستین کشور آمریکای لاتین به استقلال رسید.

کد خبر 128632

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز